utsjaa Startet 9.Desember.2021 Del på Facebook Startet 9.Desember.2021 Har en Garmin 720s som sluttet å virke her om dagen. Den er helt død, ingen respons. Har testet den i en annen båt hvor det står en 720s som virker. Er helt død der også. Kjøpte en ny på Finn. Monterte i båten. Denne virket i ca 30min før den også tok kvelden. Noen som har en formening om hva som kan være galt her. Har skrudd den opp og sjekket alle flatkabler etc. Ser helt fin ut. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 9.Desember.2021 Del på Facebook Svart 9.Desember.2021 Målt spenningstilførselen? Ser strømpluggen bra ut? Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 9.Desember.2021 Del på Facebook Svart 9.Desember.2021 For høy spenning? siden ny også tok kvelden.. Har du målt spenning på kabler? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 9.Desember.2021 Del på Facebook Svart 9.Desember.2021 Det er vel et intern batteri i denne? Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
utsjaa Svart 9.Desember.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2021 Pluggen er noe irret, men spenning er OK. Har også testet den i en annen båt som har samme plotter. Virker ikke da heller :( Den har internt batteri ja, men de burde vel gå på selv om det var dødt? Batteriet er vel kun for å holde på det interne minnet? klokke etc? Det er voltmeter fastmontert på båten, men spenning ser OK ut der. Klarer ikke å se noen peaker i spenningen der, men jeg heller også at det er spenningspeaker som har tatt livet av plotterne. Vil man kunne få spenningspeaker i 12V systemet dersom regulatoren på dynamoen ikke oppfører seg slik den skal? Og hvor høye spenninger kan man evt. da kunne få? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 9.Desember.2021 Del på Facebook Svart 9.Desember.2021 Slike plottere skal vel fungere både på 12v og 24v og er da ofte merket at dei kan ha input på 9-32v. Tvilsomt at dynamoen din kan lage strømpeaker over 32v uten at noe annet ryker. Sitér dette innlegget Link to post
utsjaa Svart 9.Desember.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2021 Det er ikke noe annen elektronikk tilkoblet 12v systemet. Har litt lanterner etc. men de var ikke på når kartplotterne sluttet og fungere. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Desember.2021 Del på Facebook Svart 9.Desember.2021 Hva med elektriske motorer? Vindusvisker som var igang da det skjedde? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
mons Svart 9.Desember.2021 Del på Facebook Svart 9.Desember.2021 Den enkle løsningen kan være nattmodus hvis du har flaks. Står den på helt mørk skjerm ser noen plottere døde ut i dagslys. Prøv med ei jakke over hodet når du slår på. Sitér dette innlegget Mons Link to post
utsjaa Svart 9.Desember.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2021 Ikke noe annet elektrisk utstyr var på da dette skjedde hverken lanterner, dekslys eller lignende. Vidusviskere har jeg ikke. Står ute uansett vær :) Plotterne går ikke på i det hele tatt. Den skal normalt gi et lite pip når den slår seg på, men de gjør de ikke. Men skal selvfølgelig sjekke det med nattmodus for sikkerhets skyld. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 9.Desember.2021 Del på Facebook Svart 9.Desember.2021 Har du testet den "nye" i den andre båten? Sitér dette innlegget Link to post
utsjaa Svart 9.Desember.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2021 Ja den "nye" er testet i den andre båten. Helt død dessverre. Den plotteren som hører til den andre båten fungerer helt fint, så det er definitivt plotteren som er død. Fellesnevneren for de to døde plotterne er båten. Sjangsen for at de har død en "naturlig død" nesten samtidig er relativt liten slik jeg ser det. Skal sjekke om jeg klarer å oppdage eventuelle høye spenninger med et multimeter med max/min funksjon neste gang vi er på sjøen. Det kan selvfølgelig være noe helt annet som er problemet, men jeg klarer ikke helt å se hva det kan være. Kom gjerne med flere forslag om dere skulle komme på noe. Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 9.Desember.2021 Del på Facebook Svart 9.Desember.2021 Kan den ha er innbygget sikring? Sjekk manualen. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 9.Desember.2021 Del på Facebook Svart 9.Desember.2021 Gjort noe på anlegget som kan ha snudd polariteten på strømtilførselen? Sitér dette innlegget Mons Link to post
utsjaa Svart 9.Desember.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Desember.2021 Nei, har ikke gjort noe på anlegget. Den "nye" plotteren virket i ca. 30 min, før den også tok kvelden. Kan også nevnes at begge plotterne sluttet å fungere når vi var underveis på ca. marsjfart rpm. Den første så jeg på når den tok kvelden. Da forsvant først gps hastighet, før den til slutt gikk i sort. Den andre var død da jeg skulle sjekke dybden før vi satt teinene. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 9.Desember.2021 Del på Facebook Svart 9.Desember.2021 Da kan jeg ikke skjønne annet enn at du får overspenninger. For lav spenning eller feil polaritet skal normalt ikke ødelegge. Feil i likeretterbro eller regulering av dynamoen kan kanskje gjøre at du får høyere spenning eller vekselstrøm ut på anlegget. Alternativt feil i en inverter el slik at du får 230 v på anlegget innimellom. Sitér dette innlegget Mons Link to post
-morten- Svart 10.Desember.2021 Del på Facebook Svart 10.Desember.2021 (redigert) Hvilken motor har du og hvilket batteri/hovedstrømsbryter? Er vel ikke veldig sannsynlig at det er feil med to plottere! Tror du må få noen kyndige til å se på dette Redigert 10.Desember.2021 av -morten- (see edit history) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
PiperBill Svart 10.Desember.2021 Del på Facebook Svart 10.Desember.2021 (redigert) Jeg har også Garmin 720s og opplever det samme av og til. Toppen et par ganger i sesongen. Jeg mistenker av/på bryteren. Den komme seg etter mange trykk eller at jeg lar den står litt. Jeg har backup system på nettbrett og tlf. Redigert 10.Desember.2021 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
M/S AIOLOS Svart 10.Desember.2021 Del på Facebook Svart 10.Desember.2021 Jeg har 720s og har aldri hatt noe som helst tull med den, så tydelig at noen er heldigere enn andre :-) Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 10.Desember.2021 Del på Facebook Svart 10.Desember.2021 Eg har 2stk og den eine har noko med av/på knappen,kan vera vanskeleg å starta,må trykka fleire ganger Sitér dette innlegget Link to post
El barco de Sol Svart 10.Desember.2021 Del på Facebook Svart 10.Desember.2021 Noen nevner at det kan være av/på knappen. Jeg støtter teorien. Kjøpte ny vhf som var vanskelig å starte,måtte trykke startknapp 5-10 ganger før jeg fikk respons. En uke gammel gikk den i svart,overledning og utbrent. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.