Jump to content

Innkjøring av ny Mercury 175 4-takts påhengsmotor

John_Kr

Recommended Posts

Ser amerikanerne er veldig opptatt av riktig innkjøring av ny påhengsmotorer ...

Ser at Mercury 4-stroke 175-225 hk skal ha følgende innkjøringsprogram;

1. Ved første oppstart så skal motoren kjøres varm på tomgang

2. Forsiktig opp i turtall

3. Varier turtallet i neste 2 timene fra tomgang til max 4500 omdr.

4. Hver 10 min i løpet av de 2 første timene så skal full turtall (max motor) settes i 1 minutt

5. Neste 8 timene skal man fortsette med variert turtall med maks 5 minutter av gangen med fullt turtall.

Skal man gjennomføre dette så er man avhengig av flatt hav og en person ved din side med stoppeklokke ... :-)

Er det noen som gjør dette? Hvilke erfaringer og metode kjører dere inn deres motorer?

Takker for svar

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Det viktigste er å ikke ligge på samme turtall for lenge av gangen, samt å belaste motoren så lite som mulig. Dvs, ikke ligge i et turtalsområde der båten ligger i halvplan.  VOT under innkjøringsperiode har jeg aldri hørt om før hverken for biler, motorsykler eller båtmotorer.....

Jeg kjørte inn en Mercury F150 i 2015. Den hadde veldig lignende innkjøringsprosedyre. Prosedyrene ble fulgt så godt det lot seg gjøre, uten å bli hysterisk, stoppeklokke ble ikke brukt.

Egentlig ble det stort sett utført på 3 lange kvelder hvor jeg kjørte bare for å kjøre, og fokuserte på å variere turtallet, men om det gikk 10min eller 30min mellom hver gang på wot brydde jeg meg ikke om.  Motoren fungerte utmerket i de nesten 500 timene jeg hadde den....

Big Horn skrev 41 minutter siden:

VOT under innkjøringsperiode har jeg aldri hørt om før hverken for biler, motorsykler eller båtmotorer.....

Sikker på det? Dette er sakset fra manualen til en 4JH5E, som jeg kjøpte ny i 2018. 4-5 minutter med full pinne hver halvtime fra 10 timer til 50 timer.

1444944518_Screenshot_20211209-141822_AcrobatforSamsung.jpg.794fafad2e2f159c6b7da4b56fe72e5c.jpg

John_Kr skrev for 1 time siden:

Ser amerikanerne er veldig opptatt av riktig innkjøring av ny påhengsmotorer ...

Ser at Mercury 4-stroke 175-225 hk skal ha følgende innkjøringsprogram;

1. Ved første oppstart så skal motoren kjøres varm på tomgang

2. Forsiktig opp i turtall

3. Varier turtallet i neste 2 timene fra tomgang til max 4500 omdr.

4. Hver 10 min i løpet av de 2 første timene så skal full turtall (max motor) settes i 1 minutt

5. Neste 8 timene skal man fortsette med variert turtall med maks 5 minutter av gangen med fullt turtall.

Skal man gjennomføre dette så er man avhengig av flatt hav og en person ved din side med stoppeklokke ... :-)

Er det noen som gjør dette? Hvilke erfaringer og metode kjører dere inn deres motorer?

Takker for svar

Har nå hatt mange nye motorer de senere årene, og det ser ut som om samtlige merker/modeller har nokså lik innkjøringsprosedyre som den du viser til her. Kan kanskje skille litt på enkelte detaljer,  på noen av motorene, men går vel stort sett ut på det samme allikevel. :wink:

det høres kjent ut, da jeg hentet  heloverhalt motor til vår veteranbil hos spsialistfabrih\kanten av Jaguar- og LandRovermotorer, ACR i Chester, sa de at motoren ikke måtte høybelastes men gå  med stadig varierende turtall pluss littegrann full fartetter en stund, men ingen minuttresept. Det hele for å unngå feiltilpasning av stemplene pluss  jevn  start for myriaden av lagre. neppe andre resonnementerr for totaktere selv om de bader i olje

p.

tkb skrev On 12/9/2021 at 17.59:

Det vktigste er å ikke kjøre den for pent. Stempelringene er det viktigste i innkjøringen. Varier turtall, kjør den i korte perioder på wot.

Dette er det jeg også har oppfattet som mest riktig og viktig,  man burde belaste den hardt tidig i prosessen for at ringene skal sette seg riktig. På nye motorer er det sannsynligvis gjort på fabrikken under test.  

La morter bli varm nok til å ha arbeids temperatur, og bruk hele registeret variert men ikke maks gass over tid i begynnelsen. 

Å kjøre inn en motor har i utgangspunktet to oppgaver. Få delene til å «gå seg til», og få stempelringene til å gå seg til. 

Fra gammelt av, så var motorer produsert med relativt romslige/unøyaktige toleranser. Og av den grunn så var det viktig å ta det litt rolig til første oljeskift. Når oljen da ble skiftet, så var det normalt å se litt spon, skit og annet fra denne prosessen. På en moderne motor, som din nye Mercury, så er den produsert etter helt andre tolleranser. Veivakseler måles etter produksjon, med måleutstyr som ikke fantes for for femti år siden, og det monteres veivlager for å få rette toleranser. På fabrikken kjøres motoren i testbenk. Ganske tidlig full gass. Så et oljeskift, før motoren pakkes til kunde. Av den grunn så er første oljeskift på 100 timer/en sesong på Mercury. Så den delen å ta det rolig lenge for å få veiv og gir til å gå seg til, hører fortiden til. 

Da gjenstår i grove trekk del to. Få stempelringene til å sette seg. Få god tetting som gir god ytelse. Samt unngå at sylindere glaserer seg, noe som fører til høyt oljeforbruk. 

Som manualen, og andre sier, så blir dette bra. Varm opp motoren. Kjør med varierende turtall. Det er vel egentlig normalt bruk? Start opp, rolig ut av havna, se at temperaturen er oppe. Gi gass, opp i plan, trim ut, trekk tilbake, kryss en fjord, reduser farten. Kos deg. Ut i åpent hav. Gi gass igjen. Gled deg ?

Redigert av Sørlandet2 (see edit history)
  • 6 måneder senere...

Jaja, skulle hente båt i april/mai, leveringsutfordringer pga verdenssituasjonen, endelig får jeg båten rundt 27. juni, får prøve å kjøre inn motoren etter beste evne. Variere turtall, noen ganger opp i WOT.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

tkb skrev On 9.12.2021 at 17.59:

Det vktigste er å ikke kjøre den for pent. Stempelringene er det viktigste i innkjøringen. Varier turtall, kjør den i korte perioder på wot.

Enig, jeg kjørte inn en 2015 Mercury F115 med mye full gass de første par timene. Litt pga. at jeg kjørte sammen med en annen båt som hadde ca/nesten samme toppfart. Men jeg klarte å ta rotta på han :giggle:

Motoren fungerer fortsatt fint den etter snart 200 timer, så det er nok ikke smart å ta det altfor piano de første timene.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Dette har folk som driver med MC racing forsket en del på og konsensus er at et motor som er kjørt inn HARDT får både lavere oljeforbruk og mer effekt enn en som er kjørt inn pent. De tar helt nye eller nyoverhalte motorer rett ut på bane (evt dyno) og resultatet er at motoren blir bedre innkjørt.

Dette strider imot hva de fleste motorprodusentene ber deg gjøre med din nye motor.

På bilen min gjorde jeg det på denne måten etter motoroverhaling med nye ringer, kammer, lagere++:
først starte opp og lufte kjølesystem. så 20min ved +-3000rpm for å kjøre inn kammene. så oljeskift.
deretter kjørte jeg bilen varm. så med middels effekt brukte jeg hele registeret 1500-6500rpm opp og ned 10-15 ganger. Stort sett bånn gass. Deretter brukte jeg bilen som bruksbil men unngikk å ligge på samme turtall lenge og brukte hele registeret så mye som mulig resten av innkjøringsperioden. Aldri mer enn 20 min uten et drag opp gjennom hele registeret og ned igjen, og noe hardere kjøring innimellom. Resultatet er en motor som ikke trenger etterfyll av olje mellom oljeskift. Effekt har jeg ikke målt.

Byttet olje ofte i innkjøringperioden. og kun mineralolje under innkjøring. Dette er viktig. Syntetisk smører for godt og ringene blir ikke tilpasset slik de skal. Grunnen til at du skal kjøre hardt er fordi sylinderveggene er honet for å slipe ned stempelringene så de skal passe perfekt. Men honingen blir etter hvert slitt bort og sylinderen er da glasert. Hvis du ikke kjører hardt nok blir sylinderveggene glasert før ringene er ferdig slipt, og motoren blir ikke skikkelig innkjørt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...