Jump to content

Teak badeplattform sluppet fra underlaget- lime fra oversiden?

_Bliss_

Recommended Posts

Kan ofte være problematisk å få heft uten å rengjøre først og det får en jo ikke til uten å demontere.

Om du kutter natene med en skarp kniv, plukker dem ut kan du være heldig slik at du klarer å plukke bort en og en av de stavene som er løsnet.

Om jeg skulle forsøkt forslaget ditt med lim ville jeg nok heller forsøkt med epoxy da det er tynt og har bedre mulighet til å finne veien under stavene enn Tex7 e.l

Glem Tec7 til alt av dekk og nating!

Sprøyte og kanyle er veldig bra! Du kan også bruke polyuretanlim. Det herder i kontakt med fuktighet. 
Ved å varme limet forsiktig opp flyter det lettere ut. 
Men med polyuretanlim må du være forsiktig med mengde da de «skummer» ved herding. De må da fjernes mekanisk. 
Grunben til st jeg anbefaler polyuretanlim er at du ikke er avhengig av tørre overflater. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

_Bliss_ skrev 19 minutter siden:

Vil skummet fra polyetherane lim være ekspanderende, slik at det kan presse opp teaken? 

Noen vekter vil gjerne gjøre jobben med å holde det på plass..

Jeg har brukt vekter når jeg har limt. Har bare gode erfaringer med det jeg har gjort. 
Jeg prøver å stryke ut limet så godt det går når legger på. Jo større kontaktflate mellom lim og det som limes jo mindre fare for inntrengning av vann. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

• 3 måneder senere...

Nå viste det seg at teakdekket var festet til en glassfiberplate. Denne hang nesten bare i rugene runt. Så det endte med at jeg fjernet hele platen. Som bildene viser er det ett par steder teak har løsnet fra platen. Tenker å lime det med polyetherane lim.  Og fikse natene der det må til og så lime platen på plass igjen. Jeg tenker i utgangspuktet tec7 til å lime glassfiberplaten på plass. Men hva tenker dere om multibond fra BT? Det er halve prisen, den gjør cel samme jobben?20220323_203013.jpg.484963125ca6f22aece59ecb3fb44d20.jpg20220323_202949.jpg.1a5f557bc83b48027ac4ebb30c2d4d8b.jpg20220323_202940.jpg.0095898fee40da7b05b9b18a84efb7eb.jpg

Det endte med at jeg fjernet alle natene når jeg først var igang.

tenkte å bruke denne til å nate med. (hyllevare hos thansen)

https://www.thansen.no/baat/pleie-vedlikehold/fuger-flytende-pakning-m.m./sikaflex-290-dc-pro-300ml/n1202555/pn1246261/

de har ikke primer, biltema har denne primeren:

https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/nating/primer-for-nating-av-teakdekk-2000023973

noen som har benyttet denne sammen med andre natemasser?

biltema har også natemasse, er det trygt å bruke denne?

for å lime hele platene på badeplattformen, tenker jeg i utgangspunktet tec7, men vurderer også BT sin multibond.

er det noen erfaringer med den til dette formålet?

Ja ser for meg at det kunne blitt vanskelig å demontere platen om den ble limt fast med polyetherane lim:smiley: Den var tidligere limt med noe ala tec7. Det hang som bare det på selve badeplattformen, men var sluppet fra glassfiberplaten. Så nå har jeg mattet den ned litt og avfetter før liming. 

De løse teakstavene er nå limt med polyetherane, så får vi håpe det sitter en stund.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...