Jump to content

Yanmar 8LV 370 vs 6LY 400 i 7 tons båt - synspunkter

Carwell

Recommended Posts

Har solgt "gammelbåten" og er nå på utkikk etter en Viknes 1030, modell etter 2012. Disse båtene har blitt levert med Yanmar 8LV 369 HK som rimeligste motoralternativ, men også med Yanmar 6LY 400 og 440HK.

Lettskipsvekten på Viknes 1030 er jo nær 6 tonn, og med fulle tanker og alt det vanlige og uvanlige rasket vi drar med oss, blir vekten fort over 7 tonn, minst.

Jeg har ingen erfaring med V-motoren til Yanmar, men har hatt 6LP-STP i mange år og med gode erfaringer, dog i mindre og lettere båt enn Viknes 1030.

Etter hva jeg vurderer, (dette blir synsing, har ingen kunnskap) bør en halvplaner som Viknes 1030 , med den vekten en kan forvente ferielastet, ha minst 400 HK til rådighet for å kunne oppnå en marsjfart på 20-22 knop ved et akseptabelt turtall. Har også en fornemmelse av at rekkemotoren leverer et høyere dreiemoment, uten at jeg vet dette.

Er takknemlig for anbefalinger og delte erfaringer med 8LV, problemer, og om dere synes denne er tilstrekkelig i Viknes 1030, samt synspunkter på V-motoren kontra rekkesekser 6LY.

Takker for svar Gullfisk. På bruktbåtmarkedet kan man sjelden velge og vrake, må bare ta det som svarer mest til enkle krav. Jeg er kun ute etter erfaring med de nevnte motoralternativ, positive og negative. Nå har vel 6Ly kjede om jeg husker riktig, samt kun en anode i forhold til de 6 anoder jeg hadde på LPA-STP. Hvordan det forholder seg på 8LV vet jeg ikke noe om.

Joda, kan jeg velge, ville jeg gått for 6LY, men dersom det kun er 8LV tilgjengelig hadde det vært nyttig å vite litt om erfaringer, positive og negative. Det burde være mange som har denne motoren.

Har selv en 09 6LY3 på 369hk i 1030. Den går fint med det, og masse krefter å ta av. Som du sier, har den kun en anode, men tror nyere LY med cr har flere anoder og andre kjølere. Har ikke hørt noe negativt om 8LV, men det er 4,4liter, mot 5,8 liter, og så synes jeg sekseren ser mere ryddig ut. 8LV har også to turboer, men er jo vesentlig lettere.

Hadde gått for rekkesekseren igjen for egen del.

Er enig med dere begge, Gullfisk og Viknes 6BY. Det er noe mer traust over en sekser ift en v-motor, og så er det slagvolumet og dreiemomentet - kommer liksom ikke utenom det. Jeg kjenner som sagt ikke 8LV til Yanmar, men har på følelsen at det blir (leter etter riktig ord) - kompakt og kronglete, kanskje. Visste ikke den hadde to turboer.

Det blir som Gullfisk sier, en sekser ser mer ryddig ut.

Og jeg tar med meg denne: 6LY. Er vel det beste Yanmar noen gang har produsert. Den er solid. Et sikkert valg.

Flere synspunkter på V-motoren kontra rekkesekseren tas i mot med takk.

Tja, det nærmeste en kommer en båt på landjorda, er nok traktor (de deler ofte samme motor til og med).

Hvor mange traktorer med V8 ser du? Omtrent ingen

Hvor mange traktorer med rekkesekser ser du? Omtrent alle over en viss størrelse.

Samme gjelder for så vidt også for lastebiler.

Har for øvrig aldri brukt Yanmar sin V8, men har mye erfaring med 6LP slik som deg. 

Jeg er en slags gjest

enslagsgjest skrev 16 minutter siden:

Tja, det nærmeste en kommer en båt på landjorda, er nok traktor (de deler ofte samme motor til og med).

Hvor mange traktorer med rekkesekser ser du? Omtrent alle over en viss størrelse.

Har for øvrig aldri brukt Yanmar sin V8, men har mye erfaring med 6LP slik som deg. 

Tar den. En god sammenligning. 

En V-8 kan nok være på sin plass og gjøre mye nytte for seg i båttyper og sportsgrener vi her på forumet normalt ikke befatter oss med, men i en bruksbåt som vi her tenker på, vil jeg tro de fleste er mest komfortable med noe mer utprøvd, traust og pålitelig.

Men for all del, er det noen her med erfaringer fra 8LV de gjerne vil dele, så tas alt i mot med takk.

Jeg har ikke egne erfaringer med 8LV men kjenner to som har 1030 med denne (h.h.v 6 og 7år). Begge to virker fornøyd og har aldri klagd på sine motorer.

Selv har jeg 6LYA med 340hk og SKAL ha 440 hvis jeg noen gang bytter, så av alternativene dine ville jeg valgt 6LY med 400hk.

Forøvrig tror jeg du vil få flere og bedre svar hvis du stiller spørsmålet ditt også i "Viknesklubben" på Facebook.

enslagsgjest skrev for 18 timer siden:

I lastebiler er V8 diesel ganske så vanlig. Eksempel: https://www.scania.com/group/en/home/products-and-services/trucks/v8.html

8LV har vel en Toyota-motor som utgangspunkt, kanskje mest kjent fra Land Cruiser, og har etter det jeg har lest godt rykte der.

Hvis jeg ikke husker feil så har vel @Solbris II 2 V8 MAN i skuta si? Men da er det snakk om et litt annet kaliber enn Yanmar 8LV :cool:  Yanmar er gode motorer, har en selv. Om jeg kunne velge fritt, hadde muligens en MAN stått øverst på ønskelista :yesnod: Men da en sekser, ikke en åtter. 

Ellers, i denne sammenhengen spiller det vel større rolle at en 6LY har et slagvolum på 5,8 liter, mot 4,4 liter på 8LV. 

6lpa-stp 290 har så vidt jeg husker et slagvolum på 4,2. Denne hadde jeg lenge i en båt på 4,5 tonn. Og da blir det jo ikke store økningen med 8LV på 4,4 i en båt på nær 2 tonn mer i deplasement. Tenker nå først og fremst dreiemoment, ikke i HK som er 80 mer. Men selv det forekommer meg som noe lite relativt til øket vekt på båt. Det er selvfølgelig også andre forhold som spiller inn her, som skroglengde i vannlinjen og utforming av undervanns  skrog, men dog...

Carwell skrev for 21 timer siden:

En V-8 kan nok være på sin plass og gjøre mye nytte for seg i båttyper og sportsgrener vi her på forumet normalt ikke befatter oss med,

Her i gården er jo normalen V8 i biler og båter men har også to V6 motorer.
R6 var jo noe jeg drev på med før i tiden på atti og nitti tallet da jeg kjørte BMW.

Hei

Har hatt en 8lv i 5 år uten motorproblemer (dette var en drevbåt), går veldig stille og fint med tomgang på 550rpm og 100 kg lettere en LY. Årlig service er nok lettere på 8lv, men her snakker vi under en time sammenlignet med nye Ly som kom i 2016/17. Mulig 8lv funker greit for deg i en 1030, men jeg ville prøvekjørt med full diesel, vann og septiktank før jeg hadde tatt en avgjørelse. Tolker det som du vil ha rulletaket på akterdekk siden du vil ha etter 2012, har ikke sett mange av disse med større enn 370hk før de nye LY kom 16/17. Finner du en med ly400 tror jeg du har rikelig med krefter når de fleste er fornøyd med 370hk.

8lv-370hk-ca800nm rpm 3800

https://www.yanmar.no/theme/yanmarportal/uploadedFiles/Marine/productDownloads/Pleasure-datasheet/English/2017_datasheets/Yanmar-Datasheet_8LV.pdf

6ly2 340-440 ca1000-1200nm rpm 3300

https://www.yanmar.no/theme/yanmarportal/uploadedFiles/Marine/productDownloads/Pleasure-datasheet/English/2017_datasheets/Yanmar-Datasheet_6LY2A-UTP-STP.pdf

6ly   400-440 ca1100-1200nm rpm 3300

https://www.yanmar.no/theme/yanmarportal/uploadedFiles/Marine/productDownloads/Pleasure-datasheet/English/2017_datasheets/Yanmar-Datasheet_6LY440.pdf

Takker for data over de ulike motoralternativer Snuska. Skal studere disse inngående.

Hva er det som gjør 8LV vennligere mht årlig service? Er det tilgang til avtapping sjøvann, posisjon filtre, tilgang til impeller, eller rett og slett romsligere plass foran blokka. 8LV er vel noe kortere, men samtidig noe bredere. Hvordan er det med anoder? 

Carwell skrev 15 minutter siden:

Ja, har sett bildene av de to store beista til Solbris ll, 2 x V10. Var det 7 knop på tomgang?

Ja, med litt motstrøm??

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Carwell skrev 19 minutter siden:

Takker for data over de ulike motoralternativer Snuska. Skal studere disse inngående.

Hva er det som gjør 8LV vennligere mht årlig service? Er det tilgang til avtapping sjøvann, posisjon filtre, tilgang til impeller, eller rett og slett romsligere plass foran blokka. 8LV er vel noe kortere, men samtidig noe bredere. Hvordan er det med anoder? 

- sjøvann har jeg aldri tappet av

- ly 2stk oljefilter lv 1stk

- lv8 er selvluftende diesel lufteskrue ly

- impeller er ca likt (hvert 5 år)

- anoder ly 3stk  lv 1stk

multireim hvert 5 år har lv selvstrammer mens ly har strammer på dynamo og demontering av løpehjul. 

Det går 10 liter olje på lv og 20l LY så det tar litt lenger tid å bytte.

Takker Snuska. Grei og nyttig info. Yanmar er jo kjent for bakvendt lokk til impellerhus (på 6lpa var det greiest å demontere hele sjøvannspumpa og bytte impeller oppe på dekk). Er det samme historien på 8LV og 6LY?

Godt å høre at antall anoder er færre på disse. På 6lpa med 6 anoder fant jeg raskt ut at det enkleste for å komme til den i akterkant av ferskvannkjøler var å demontere de to kjøleslangene som stengte for tilkomsten, og for å kunne se hva jeg gjorde. Mener det var 10,5 ltr olje inkl. filter.

Hadde som vane å tappe ned sjøvann før bytte av anoder, for å slippe å få det i bunn.

6lpa som jeg hadde var også til dels selvluftende (med lufteskrue på finfilter), men brukte å fylle opp begge dieselfiltre ved montering av nye.

Redigert av Carwell (see edit history)

Hva gjelder 1030 så har det ikke så mye for seg med en større motor enn at den muligens går litt mer uanstrengt ferielastet. I reklamen står det av disse båtene kan ha en marsjfart på opp til 25 knop og en toppfart på inntil 29 knop men det kan jeg avkrefte på det sterkeste. Jeg hadde selv 340 hk versjonen som toppet på 26 knop men det var alltid 20 knop som ble brukt som behagelig marsjfart. Har ikke inntrykk av at de som kom med de største motorvariantene (ca. 440 hk) heller kjørte noe hardere enn dette.

1030 har en ideell marsjfart på 20 knop. Når du nærmer deg 25-26 knop får den merkelige utslag ved den minste korreksjon på autopilot etc. Dette skyldes enkelt og gret at skroget er halvplanende og at man har nådd "komfortnivået" til skroget. På 880 inntreffer dette vesentlig tidligere.

Jeg ville uten tvil gått for 6'eren som arbeider mer uanstrengt med større volum. Motoren er enklere oppbygd. Disse motorene går på mer enn høyt nok turtall i utgangspunktet. Skulle du være heldig å finne en av de få båtene i velholdt forfatning som har en D6/435 er det bare å kjøpe med en gang. Det er en perfekt match med kraft/turtall/moment til denne båten og enklere motor å servicere fins knapt.

Chiefengineer skrev On 13.12.2021 at 19.09:

Hva gjelder 1030 så har det ikke så mye for seg med en større motor enn at den muligens går litt mer uanstrengt ferielastet. I reklamen står det av disse båtene kan ha en marsjfart på opp til 25 knop og en toppfart på inntil 29 knop men det kan jeg avkrefte på det sterkeste. Jeg hadde selv 340 hk versjonen som toppet på 26 knop men det var alltid 20 knop som ble brukt som behagelig marsjfart. Har ikke inntrykk av at de som kom med de største motorvariantene (ca. 440 hk) heller kjørte noe hardere enn dette.

1030 har en ideell marsjfart på 20 knop. Når du nærmer deg 25-26 knop får den merkelige utslag ved den minste korreksjon på autopilot etc. Dette skyldes enkelt og gret at skroget er halvplanende og at man har nådd "komfortnivået" til skroget. På 880 inntreffer dette vesentlig tidligere.

Jeg ville uten tvil gått for 6'eren som arbeider mer uanstrengt med større volum. Motoren er enklere oppbygd. Disse motorene går på mer enn høyt nok turtall i utgangspunktet. Skulle du være heldig å finne en av de få båtene i velholdt forfatning som har en D6/435 er det bare å kjøpe med en gang. Det er en perfekt match med kraft/turtall/moment til denne båten og enklere motor å servicere fins knapt.

Takker igjen for info. Er det slik å forstå at du heller anbefaler en D6 fremfor en 6LY i denne båten?

Eneste erfaring jeg har med VP ligger så langt tilbake i tiden at den ikke lenger er relevant. Jeg vet derfor heller ikke fordelene med enklere service på D6 vs Yanmar. Er det mulig at f. eks. tilgang for impellerbytte ligger mer åpent til?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...