Jump to content

Yanmar 8LV 370 vs 6LY 400 i 7 tons båt - synspunkter

Carwell

Recommended Posts

Carwell skrev for 14 timer siden:

Takker igjen for info. Er det slik å forstå at du heller anbefaler en D6 fremfor en 6LY i denne båten?

Eneste erfaring jeg har med VP ligger så langt tilbake i tiden at den ikke lenger er relevant. Jeg vet derfor heller ikke fordelene med enklere service på D6 vs Yanmar. Er det mulig at f. eks. tilgang for impellerbytte ligger mer åpent til?

Jeg har hatt både Yanmar og 3 stk. D6. D6 er enklere servicemessig og har selv aldri hatt problem med disse nevnte saltutslagene men så har jeg også foretatt syrerengjøring av vekslerne iht. rutinene foreskrevet. Ventiljustering forekommer ikke og oljebytte/årlig service gjøres på ei lita kort formiddagsstund selv for de uten forkunnskaper om motorene.

Det er ikke mange Viknes 1030 som går med VP D6 men det fins noen få så du har omtrent ikke noe å velge i. Holder derfor en definitiv knapp på 6'eren til Yanmar kontra 8'eren.  Verdt å nevne at jeg ikke hadde noen problemer med min Yanmar i tilsvarende båt, disse går tusenvis av timer uten feilpekk med jevnt stell.

Chiefengineer skrev for 3 timer siden:

Det er ikke mange Viknes 1030 som går med VP D6 men det fins noen få så du har omtrent ikke noe å velge i. Holder derfor en definitiv knapp på 6'eren til Yanmar kontra 8'eren.  Verdt å nevne at jeg ikke hadde noen problemer med min Yanmar i tilsvarende båt, disse går tusenvis av timer uten feilpekk med jevnt stell.

Chiefengineer (hvordan svarer man "@Chiefengineer" f. eks?)

Takker igjen. 1030 med D6 kan det ikke vær mange av, enig i det. De aller fleste 1030 er nok levert med 8LV etter 2012, så selv en 6LY400/440 kan det bli trangt om. V8 motoren til Yanmar er sikkert mer enn tilstrekkelig og grei nok, ellers hadde det vel ikke blitt levert så mange 1030 med denne motoren. Men, det hviler nå likevel noe "traust og solid" over en sekser med godt volum. Eller er jeg bare litt gammeldags?

Martine930 skrev 1 time siden:

Jeg har svært god erfaring med 8LV320 i en Viknes 930. 1300 timer siden høsten 2012. Motoren er svært stillegående, høres nesten ut som en bensinmotor på lavt turtall.

I en 930 er nok den motoren helt rå! En 1030 er vel en god del tyngre, da ville jeg foretrukket en 5,8 liter framfor en 4,4 liter. 

Hadde 1030 i 10 år med 369 hk. Ville gått for den. 6LY motorene har litt større effekt enn oppgitt. Dette på grunn av tidligere hk avgift, så oppgav de effekt på propell i stedet for på veiv. Har i dag en 1080 sb med 466 hk. Den er 480 hk på veiven. Vi marsjer rolig på 20 knop i dag, det samme gjorde vi med 1030,en. Underkant av 2900 rpm.

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Ja, ser at flere er fornøyd med LY. Som tidligere nevnt heller jeg litt mer mot en sekser enn V-8. Men er man i bruktmarkedet er det ikke bare å velge og vrake, en får ta det som er tilgjengelig. Har et sterkt inntrykk av at de som først har kjøpt en Viknes 1030, sjelden selger om det ikke er for oppgradering innen samme familie. Det er liksom ikke så mye å velge i, spesielt her på Østlandet. Må nok finne meg i å handle fra Bergen og nordover om det skulle dukke opp noe innenfor mine kriterier.

Jeg har ikke hørt noen som har vært direkte plaga med noen av disse motorene. Det har vært noe hendelfusk på den 24V 6 sylindrede 369 hk varianten som kom ca. 2006-2007 der mange har erfart problemer med de elektroniske hendelsettene. Motoren var også uhyre sensitiv på spenningsdropp i systemet, noe som bl.a. påvirket slurefunksjonen på de gearene som hadde det.

Og så var det alle disse velkjente sotproblemene med 340 hk varianten for de som brukte båten med kalesjen på. Disse er velkjente og kan googles. Det kom ikke bare sot i hekken men inn i hele innredningen på båten.

https://www.batmagasinet.no/allerbm-bm-bladarkiv-diverse/nytt-eksosanlegg/659112

Chiefengineer skrev 38 minutter siden:

Jeg har ikke hørt noen som har vært direkte plaga med noen av disse motorene. Det har vært noe hendelfusk på den 24V 6 sylindrede 369 hk varianten som kom ca. 2006-2007 der mange har erfart problemer med de elektroniske hendelsettene. Motoren var også uhyre sensitiv på spenningsdropp i systemet, noe som bl.a. påvirket slurefunksjonen på de gearene som hadde det.

Og så var det alle disse velkjente sotproblemene med 340 hk varianten for de som brukte båten med kalesjen på. Disse er velkjente og kan googles. Det kom ikke bare sot i hekken men inn i hele innredningen på båten.

https://www.batmagasinet.no/allerbm-bm-bladarkiv-diverse/nytt-eksosanlegg/659112

I min, er motorstyring og sluregir på forbruksbank, mens start, trustere og vinsj, er på startbank. Jeg har to dynamoer, en dedikert til hver bank, og har fjernet vsr releet mellom bankene. Stabilt sluregir. 

Carwell skrev for 1 time siden:

Ja, ser at flere er fornøyd med LY. Som tidligere nevnt heller jeg litt mer mot en sekser enn V-8. Men er man i bruktmarkedet er det ikke bare å velge og vrake, en får ta det som er tilgjengelig. Har et sterkt inntrykk av at de som først har kjøpt en Viknes 1030, sjelden selger om det ikke er for oppgradering innen samme familie. Det er liksom ikke så mye å velge i, spesielt her på Østlandet. Må nok finne meg i å handle fra Bergen og nordover om det skulle dukke opp noe innenfor mine kriterier.

Jeg vil heller si at det er en fordel å kjøpe lenger unna, da du får en fin hentetur:thumbsup:

Tror jeg vil dra det så langt etter å ha hentet, at jeg ville latt være å kjøpe i Oslofjorden, til fordel for en lenger unna:giggle:

Det kommer nok vesentlig flere å velge mellom, utover nyåret. 

Redigert av Gullfisk (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...