Jump to content

Hvordan forhindre kondens på skruene til pullert ?

Chilli Solbris

Recommended Posts

Har tatt ned platene i taket helt akter. Der kommer det naturlig nok kondens på skruene til pullert og daviter. Det samme gjelder gjennomgående rør. 
Hva gjør dere for å hindre dette?

CC1701EF-798E-4D8B-8D3D-134CB2C534F8.jpeg.4f124f217c4dca2533289f685830a98a.jpeg

9E788CAD-4312-4CF1-974F-8076610EF405.jpeg.ccb689e0a4bfd0358b778d26cc2144b6.jpeg

1BC04B37-A231-4CB5-9239-35C3C0F30C37.jpeg.14a908a69df94e06a0dc6ac8e248be39.jpeg

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

tnlu skrev 47 minutter siden:

Hei.

Må nok isoleres slik at ikke varm / fuktig luft kondenserer på kald overflate. Cellegummi isolering vil nok være bra her. Fåes både som plater og som rørskåler.

Det har jo her så det er uansett verdt et forsøk. 

Lazyjack skrev 8 minutter siden:

Sugru kanskje.... 

Hva er Sugru?

enslagsgjest skrev 1 minutt siden:

Plastidip gjør kanskje nytten?

Har jeg ikke tenkt på. Har jeg jo stående. 

Mvh

Chilli Solbris

Som @tnlu skriver så er vel eneste løsning å isolere stålet. Hva med å legge på en klatt med byggskum? Da får du vedheft til metallet slik at det blir tett, det isolerer godt, og det er billig. Når det eser ut og herder så blir jo overflaten ganske glatt også. Det går jo også an å teipe opp byggeplast (dampsperre) mot skummet med en gang det er lagt på, da kan man styre fasongen dit man vil...

Komodo skrev 15 minutter siden:

Som @tnlu skriver så er vel eneste løsning å isolere stålet. Hva med å legge på en klatt med byggskum? Da får du vedheft til metallet slik at det blir tett, det isolerer godt, og det er billig. Når det eser ut og herder så blir jo overflaten ganske glatt også. Det går jo også an å teipe opp byggeplast (dampsperre) mot skummet med en gang det er lagt på, da kan man styre fasongen dit man vil...

En knakende god ide!??

Den skal brukes!???

Mvh

Chilli Solbris

Ask skrev 41 minutter siden:

Hei. 

Eg hadde ikkje grisa med buggskum, men brukt røyr isolasjon på røyra, og limt isolasjonsplater på boltane og området rundt boltane.. 

MEN nr. 1 bør vel vera å forvissa seg om at gjennomføringar ikkje lek. 

Lykke til. 

Takker!??

Nei de lekker heldigvis ikke. Det er grundig testet!???

Mvh

Chilli Solbris

Har sett at armaflex brukes til rørisolasjon på jobb og mitt inntrykk er at det sitter godt fast og kan tilpasses fint til det som skal isoleres.  Har aldri prøvd å montere selv, men jeg hadde vurdert å prøve det om det var min båt. Andre har gjerne mer håndfaste erfaringer. 

Havarita skrev 14 minutter siden:

Avfukter hjelper.

Varme i båten gjør at det kondenserer mer.

Varm luft kondenserer mot enhver kald flate. Sjekk at vanndråper finner veien til skutebunn og ikke samler seg opp på et sted med treverk, skum, skrogtrekk eller annet organisk materiale. 

Bor i båten. Så her er det konstant 20-22 grader og 50% luftfuktighet. Har avfukter. I januar og februar bruker jeg luftfukter for ellers blir det et alt for tørt inneklima. 
Kondens er jeg kjent med fra min tid som tømrer. 
Disse boltene sitter svært ugunstig til i forhold til vannløp. Derfor må jeg få isolert de på en god måte slik at ikke kondensvannet drypper ned på platene. 

Mvh

Chilli Solbris

Havarita skrev 56 minutter siden:

Det vil hjelpe lokalt å isolere.

Armaflex er er en god og holdbar løsning.

God lufting er viktig, ellers vil alle vannmolekylene som fukteren avgir måtte avsettes mot kalde flater ett eller annet sted. ?

Ja, du har helt rett! Alle lufteventiler er åpen. Avfukteren samler vann i tank som deretter går til fiskene!??

Hadde rørisolasjon her så den er på røret som er fra skottet på akterdekk. Brukte flere lag med Lie-E isolasjonen som jeg har her også på boltene. 
Dette blir sittende fram til våren. Da skal jeg lage nye plater. Kommer til å løse boltene og gi de en ny runde med tetting utenfra også. Men i vinter får det være godt nok!

Mvh

Chilli Solbris

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...