Jump to content

Erfaringer med billige hydrauliske presser biltema / jula

Optimist1

Recommended Posts

Hei, noen som har erfaring med rimelige hydrauliske presser? Tenkte jeg skulle kjøpe rep sats https://www.marinedeler.no/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=1&products_id=1000000227 til sirkulasjonspumpe til KAD44. Har forstått at man bør ha hydraulisk presse. Ny sirkulasjonspumpe koster fort 7000, og jeg har to stykker liggende som jeg tenkte å bytte lager/pakninger på. Noen som har prøvd disse fra Biltema Verkstedpresse, 10 tonn - Biltema.no eller Jula Verkstedspresse | Hydraulisk press | HAMRON | Jula ? Hvis disse fungerer så sparer man jo fort inn det det koster for en ny pumpe...

Jeg har byttet lagre på sjøvannspumpen på VP 41, som er mye det samme som VP44. Brukte bare en passelig langkopp og hammer for å banke lagrene på plass. 

Kanskje gunstig for lommeboken å prøve med tilgjengelig verktøy først før du løper på butikken. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

mawilu skrev 4 minutter siden:

Hvis du ikke trenger pressa til mere enn vannpumpene,kan jobben også gjøres med en vanlig skrustikke og noen trestykker eller en vanlig garasjejekk .Men begge pressene er nyttige hjelpemidler hvis du reparerer mye.

Hvis en tenker garasjejekk for slikt. Hvordan blir det å utføre det? Klarer ikke helt å se det for meg, men har hørt andre nevne det samme..

Du må lage en stabil ramme for å styre kraften, så en presse fra finn.no eller en av disse på Biltema el.l, blir fort omtrent samme kost. Erfaringsvis skal du ikke opp i store dimensjoner før selv 20 tonn blir marginalt.

(Jeg handlet det manuelle settet med en stor bolt på Biltema til mine hjullagerjobber, og den dytter ut svære lagre med null stress. Min kompis' 20 tonns holdt på å splittes da jeg tok den andre siden med helt likt lager, så kraften i en bolt kan være ganske stor!)

NilsPils skrev for 5 timer siden:

Jeg har en sånn 10 tonns presse. Nyttig til mye.

Men da jeg overhalte vannpumpa brukte jeg bare skrustikka.

Nyttig innspill! Holder det med 15 cm skrustikke? Ser for meg at det blir mye knot med en stikke i forhold til en presse, men en skrustikke er jo greit å greit å ha i garasjen uansett:) 

Vet ikke om det er utvendig, eller innvendig, lager som skal presses på? Men å legge den delen som blir innvendig i frysen, og utvendig del foran ovnen en times tid, gjør jobben mye enklere. Da reduserer du behovet for å bruke så store krefter, samtidig sjansen for å ødelegge verktøy, lager og deler. 

Optimist1 skrev for 1 time siden:

Nyttig innspill! Holder det med 15 cm skrustikke? Ser for meg at det blir mye knot med en stikke i forhold til en presse, men en skrustikke er jo greit å greit å ha i garasjen uansett:) 

Dette husiker jeg ikke helt i detalj. Det er noen år siden nå. Jeg husker helle ikke hvor stor skruestikke jeg har (er på ferie nå). Men jeg tror den er i størrelsesområdet 15 cm. Det er jo også forskjell på sirkulasjonspumper.

Jeg er ellers av oppfatningen av at skruestikke er noe man MÅ ha. Jeg har fire stykker. En i garasjen, to på hobbyloftet og en i Thailand. Planlegger også å få meg en mindre mobil skruestikke som jeg kan ta med til marinaen.

Sørlandet2 skrev for 1 time siden:

Vet ikke om det er utvendig, eller innvendig, lager som skal presses på? Men å legge den delen som blir innvendig i frysen, og utvendig del foran ovnen en times tid, gjør jobben mye enklere. Da reduserer du behovet for å bruke så store krefter, samtidig sjansen for å ødelegge verktøy, lager og deler. 

I stedet for ovnen bruker jeg ofte varmluftpistol, eller propanbrenner på ting som er mer robuste.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...