Jump to content

Perkins 6354 turbo rengjøring

Goddis77

Recommended Posts

Har tatt av turboen ifm demontering av multi-cooler. Tenkte å sjekke tilstanden på den, og den er fast og fin både inn og ut, samt opp og ned.

Men den er bra skitten på begge sider. Er det noe å bry seg med å fikse, eller er det bare å remontere? Burde kanskje pusse ned kanten mot eksos for å sørge til at det blir tett?

D3567A07-C250-433D-B9E4-1FFEC0F93711.jpeg

55882A84-7E6F-4B58-B4FF-1301EBCD5755.jpeg

4A35FFEF-CD0A-434C-8D73-DC0A8F13DCD5.jpeg

Redigert av Goddis77 (see edit history)

Om du ønsker å rengjøre så kan du jo tenke på dette: På kald side så er det enkelt å ta av kompressorhuset for rengjøring. Du skrur bare av skruene som holder turbinhuset fast i bakplaten. Husk å sette et merke på bakplaten og på turbinhuset så du får klokket dette riktig igjen. På varmside så ville jeg ikke tatt av noe da det ofte kan være rust/tæring i godset på eksoshuset/lagerhuset som gjør at det blir eksoslekkasje etter en rengjøring. Ta heller av den pinnebolten og rengjør/plane anleggsflaten om det trengs. Ser jo ikke så ille ut den turboen der da, men innløpet på kompressorhuset ville jeg rengjort, mulig du kan tørke av med en fille på kompressorsiden for å få vekk oljefilmen og det som er av urenheter så du ikke trekker det inn i kompressorhuset og skader kompressorhjulet. På utløpet (impellersiden) av eksoshuset kan du bruke en liten stålbørste for å ta vekk soten men den lille soten der har ingen særlig betydning så lenge impellerbladene ikke subber i eksoshuset. Om de subber kan du bruke en et passende blad på en bladsøker for å skrape vekk soten på eksoshuset, ikke impeller. Disse gamle Holsetturboene er solide greier så det burde gå greit å ta av kompressorhuset og gjøre en skikkelig rengjøring om du ønsker det. Vær obs på at på noen turboer har en pakning eller O-ring som tetning mellom kompressorhuset og bakplaten men jeg vet ikke hva denne turboen har da det ikke er mulig å se på brikken om det er en 30, 40 eller 50-serie. Er det O-ring så kan den kanskje brukes om igjen eller som en nødreparasjon bruke varmebestandig tetningsmasse. Kompressorhjulet vasker du rent med bremserens e.lign, men ikke skrap for å få vekk skitt, da kan du lage ubalanse i kompressorhjulet og det vil du ikke ha. Ta heller ikke av kompressorhjulet, av samme grunn. Selve kompressorhuset er solide greier og kan vaskes i oppvaskmaskin om du vil (noe kona sikkert ikke vil). Lykke til.

Ok finst fortsatt svert mange marine motorer av denne typens nokon har/kan skaffe deler da er eg heilt sikker på, men dette får du eit sikkert svar dersom du kontaktar Lancing marine,dei veit ka som er i handelen og ka som ikkje er.Dersom du ringer så er dei veldig hjelpsomme er min erfaring,

Dieselmann hadde  :smiley:

Tenkte å ta av eksosrøret for å inspisere dette også når jeg holdt på. Dette går jo inn i eksosslangen og er festet med slangeklemme. Løsnet klemmen, men røret sitter dønn fast i slangen. Noen tips til hvordan løsne dette? Er det rå makt, eller noen bedre triks på lager? Røret er vendt nedover der som inngangen er, så jeg klarer ikke å se under det da  :sad:

Vurderer om jeg klarer å legge inni en trekloss eller noe for å få moment, men er redd jeg bøyer utgangen på røret da.

• 3 uker senere...

Har måttet innse at jeg ikke får av eksosrøret fra eksosslangen. Sitter dønn fast og har sikkert gjort det i mange år.

Jeg må da se om jeg kan få slipt/pusset ned kanten på røret slik at det er plant med kanten på eksos kneet.

Har brukt en Bosch plansliper for å slipe kanten på kneet hittil. Den dekker hele flaten og dermed får jeg en jevn flate å pusse mot. Vil dette fungere godt nok for begge delene, eller er det andre triks jeg kan prøve når jeg må håndtere dette her med eksosrøret i båt?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...