Jump to content

aq170/280 og kjøling!


Jorg-1

Recommended Posts

Går på 60 grader på tomgang men øker til bortimot 90 ved belastning med turtall rundt 4000-4200.

 

Dette er VELDIG varmt for en sjøvannskjølt motor!!

 

Har selv en aq115 (Volvo B20) som hadde samme problemet.

Ble fortalt at sjøvann krystalliserer seg ved 68 grader og at motoren dermed bare blir tettere og tettere. Jeg tok ut termostaten og testet den hjemme på kokeplata med termometer.

Den åpnet som den skulle på 55 grader. Lot være å sette den inn igjen bare for å prøve og nå går den på ca. 50 grader uansett hvilket turtall jeg har.

Jeg har kjørt sånn i 2 år.

En gang i året må jeg skru av slangen som går INN på impeller huset for å plukke ut 5-6 blåskjell som ligger å tetter. Så mitt tips til deg er å først tømme slangen for skjell(hvis du allerede ikke har gjort det...) og deretter plukke ut hele termostaten å prøve å kjøre uten.

 

 

Mvh.: Roger

Link to post

Jorg-1

 

Temperaturer på 90 grader er vanligvis alt for høyt for en saltvannskjølt motor etter som saltet krystalliserer og bygger seg opp på de mest utilgjengelige steder.

 

At temperaturen stiger så høyt har sannsynligvis sammenheng med at vansirkulasjonen er for liten, på grunn av innsnevringer rundt omkring i systemet. Trolig en blanding av både saltkrystaller og diverse fremmede partikler.

 

Når du har kikket ned i termostathuset, så forundrer det meg egentlig ikke at det ser rent og pent ut. Termostathuset står høyt oppe på blokken og avleiringer har en naturlig tendens til å synke til bunns og legge seg nederst i kjølekappen.

 

De som har detaljkunnskaper om din motor har sikkert noen tips om akkurat hvor slike uhumskheter pleier å samle seg, men du må nok litt etter litt regne med å dunke ut noen frostplugger og gjøre rent i kjølekappen rundt sylindrene for å få temperaturene som de skal være.

 

Lykke til!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Poseidon er nok inne på noe med henhold til tette kjølekanaler i blokka.

Overhalte selv en 33hk Yanmar motor i vinter. Denne hadde gått som saltvannskjølt siden 78, men bygget om til ferskvannskjølt i 2000. Etter total demontering, ble kjølenaler plugget og fyllt med white sprit. deretter ble blokka snudd på hodet i stativ og spylt med vann/trykkluft.

 

Før overhaling hadde jeg aldri hatt problemer m/kjøling, men ble sjokkert over at den i det hele tatt kunne ha sirkulert vann. Etter å ha feiet opp på gulvet fyllte jeg nesten opp 2 stk. hvite isbokser med dritt (2 liters typen) Dette var rett og slett saltavleiringer /rust osv. som hadde samlet seg der over tid. Dette kun i blokka. Toppen ble glassblåst og denne var også gjengrodd. Så det kan lønne seg å ta jobben !!!

 

Svein

Svein H

Link to post

Marna! Jeg har bare lagt ut spørsmålet  for en bekjent jeg prøver å hjelpe som nettopp har kjøpt båten.Tror kanskje termostaten er på vei ut snart.Jeg gransket tidligere denne og fant ut at den har to funksjoner.En i lukket tilstand og leder vannet forbi motorblokka men gjennom eksosmanifolden og i åpen tilstand....presse vannet gjennom blokka og så gjennom manifolden.Det slo meg at det kanskje er tiltetning i kjølekappen. Flere tips mottas med tusen takk.Hilsen Jørgen

Link to post

Vannet skal, så vidt jeg vet, gå første igjennom eksosmanifolden uansett, ellers er dine betrakninger om åpen og lukket tilstand på termostat riktig.

 

Mange av disse motorene er, grunnet alder, konverterte bilmotorer. På bilmotoren sitter tempføleren i bakkant på toppen, på marineutgaven sitter den i front, på siden, rett nedenfor termostathuset.

 

Hvis det er en biltopp, skal denne, i bil, ha et kjølevannsuttak i bakkant, dette er på båt ofte tettet med en skrue. Det dumme med dette. er at sirkulasjonen i bakkant av toppen blir dårlig, hvis tempføleren også sitter her, sier det seg selv at tempmåler vil vise høye verdier.

Dette vil i praksis si to ting, det ene er en ren feilinformasjon om motorens temperatur, da en kun får målt tempen på et lite sted, det andre er at toppen er kald i forkant hvor kjølevannet kommer inn, og meget varm i bakkant, hvor vannet ikke sirkulerer. Resultat: skjev topp, med gåen toppakning og annet elende.

 

På B-20 toppen tar man av frostpluggen (6) i bakkant av toppen og borrer et lite hull på nøyaktig 4,5mm inn i enden av fordelingsrøret (8) som sitter inne i toppen, dette for å skape en sirkulasjon der det før var et uttaksrør. se link: http://216.37.204.206/Actionsports/Volvo_O...ype=13&A=7&B=22

 

Om det er slik på B-30 toppen (AQ 170) vet jeg ikke sikkert, men det er meget som er likt på disse motorene.

 

Håper dette kan være til hjelp.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post

Se denne linken http://216.37.204.206/Actionsports/Volvo_O...ype=13&A=7&B=45

 

170 har temp.måleren bak, oppe på toppen. Temperaturen skal ligge mellom 50-60 grader uansett belastning.

 

Kjølesystemet er bygd opp slik at : ved kald motor går kjølevannet fra sjøvannspumpe til oljekjøler, fra oljekjøler gjennom manifold og opp til termostathus og tilbake gjennom manifold.

Sirkulasjonspumpa sirkulerer kjølevannet i blokka.

Når termostat åpner begynner kjølevannet å sirkulere gjennom blokka i tillegg (ref.nr.4 på tegning). Kan ta og maile deg en kopi av orginal instruksjonsboka til denne, den inneholder alle data om motoren (vedlikehold, tilstramminger, justeringer, koblingsskjema, etc, også for drev),men det rekker jeg ikke før til uka. Har det ikke tilgjengelig før da.

 

Hadde et lignende problem med min 170, der lå det et gammel blad fra impelleren kilt inne i røret(nr.33 på tegning) fra sjøvannspumpa, hadde sikkert ligget der lenge før eg fikk motoren,

denne hindret skikkelig gjennomstrømning. Et annet problem kan være eksosbend, denne har en tendes til å gro igjenn av rust.

 

Min anbefaling er å : 1. kontroller og evt stak opp alle rør

                                2. demonter bend, termostathus, og det huset foran på manifolden

                                3. kontroller disse, du kan også ta av lokkene på manifolden

                                4. nå får du gransket manifolden/bend ordentlig og evt fjernet rust/dritt

 

Hjelper ikke dette kan du evt. ta ut en frostplugg å prøve og spyle gjennom blokka

 

Lykke til.

Link to post
  • 6 år senere...

hei! har ein b20 i min folkpara 22.

 

eg lurer på om motoren vil få nok kjøling sjølv om eg fjerner oljekjølaren..

då eg kjøpte motoren var oljekjølaren bokstaveligtalt pottatett. motoren hadde ikkje brendt seg av den grunn, og fekk tydelig vis nok kjøling då, sjølv om motoren gjerne var for varm.

 

oljekjølaren min har gått lekk, (pumpa ut ll olje) så vil ta den vekk. dreie til ein stål "kubbe" og ha mellom blokka og filteret for å fremdeles få olje sirkulasjon.

har ikkje termostat.

 

tenker i vertfal å prøve dette.

evt lage til eit røyr ndi kjølen som olja kan sirkulere i.

Link to post

å fjærne termostat etc er for meg litt sånn nødløsning - hvis motoren oppnår 50-60 grader uten termostat er det no alvorlig feil et sted

feilen er at da blir det veldig varmt et eller annet sted

første tanken min er her manifoil eller kjølekanaler

mange tror at manifoilen er grei hvis den er strøken utapå - på en b20 jeg hadde som fikk problemer med kjølinga mente forrige eier at alt var overhalt og han hadde bytta manifoil - den var sort,blank og fin men det var ikke noe igjen innvendig - var nesten pottetett - bytta manifoil og satt i termostat så var den som ny

konklusjon min: fjerner du fks termostat er det første innstans til og hjelpe motoren inn i di evige vp himmelen

Link to post
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...