Jump to content

Stenger dere bunnventilen?

El barco de Sol

Recommended Posts

Det er jo gjerne flere vanninn/uttak i en båt. 

Septik, skylling av toalett, motorkjøling.

Disse sitter så vanskelig til hos meg at å stenge disse ved hver tur tar mye tid.

Inntak for motoren er ok å komme til. Her er det ikke originalt noen kran, men jeg har montert en.

Dobbel slangeklemme på alle inntak.

Man kunne kanskje laget det automatisk men det krever enten luft eller dyre aktuatorer. Sensorer om ventilen er stengt eller åpen er viktig for å unngå motorhavari. Tipper det er en og annen som drar av gåre med krana stengt.

Bra å stenge ventilene når man forlater båten. Da får man beveget ventilen, gjort en visuell inspeksjon og sjekke slange og slangeklemmer. Og skulle man stå med ventilen i hånden, så er det raskt å sette i en treplugg og unngå katastrofe. 

Har selv stått med en 1" støpestålventil i hånden ifb med inspeksjon av ferge på land. Ventilen knakk rett av når jeg skulle løsne bonnet for inspeksjon. Det gav meg en AHA. 

Jeg stengte alle ventilene når jeg forlot båtene. Frem til jeg glemte å åpne kjølevannsventilene en gang, og konkluderte med at det også var en risiko ved å gjøre det. Endte etterpå med å la ventilene til motorene stå åpne, men stenge de andre. Jeg hadde god kontroll på gjennomføringer, slanger og doble klemmer.

Hadde forøvrig «voldsom» lensepumpekapasitet med flere kraftige pumper

Nei, det blir for mye styr. Kranen for inntak til dassen er grei nok, under en liten luke i salongen. Kranen for inntak for kjølevann til motoren krever at bord må fjernes og akrobatiske øvelser for en gubbe på nesten 80 år. Kranen til uttak for septik er min store bekymring. Da må jeg åpne luken ned til batterirommet og føle meg frem til kranen liggende på magen. Og den kranen har stått fast i åpen stilling i de siste, minst 10 årene. Dermed er alle kraner alltid åpne.

Men alle kranene og gjennomføringene er av god kvalitet og sjekket for ikke så lenge siden ved å file i metallet. Det var ikke rødt. Gjennomføringene for dass og motor er originale fra 1986, septil fra ca. -90.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lykken1 skrev for 23 timer siden:

Jeg stenger aldri denne ventilen gjennom båtsesongen. Lurer på hva som er praksis.

Stenger aldri inntaket til motoren i sesongen. Og her er sesongen 1/1-31/12. Inntaket ligger vanskelig tilgjengelig, og båten brukes hver dag. Så det ville vært rimelig tungvint. 

Inntak og utløp til toalett derimot er stengt året rundt, åpnes kun for tømming av tank og bruk på tur. Ellers brukes vann på kanne for nedskylling, så slipper jeg å åpne og stenge. Samt slipper problemet med urinstein i slangene. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ventiler på septik var alltid stengt med unntak av når tanken skulle tømmes. Disse ble byttet til Truedesign da de begynte å bli litt trege da båten var rundt 10 år.

Inntak til kjølevann og toalett prøvde jeg å stenge hver vinter, men usikker på om det alltid ble gjort. Fra vår til høst stod disse alltid åpne. Da vi var i kjøpsmodus og så på ulike båter var det en selger som hadde startnøkkelen hengende på kran for kjølevannsinntak. Da var han sikker på at han åpnet ventilen før oppstart.

Her dreier det seg om hver enkelt båteier sitt bruksmønster, noen er innom båten hver dag og sjekker tilstand mens noen bare lar den ligge i båsen i månedsvis. Noen har aldri rørt ventilene og noen vet heller ikke hvor mange skrog gjennomføringer det er i egen båt. Som regel går dette bra men uhellet kan være ute for oss alle. Som noen nevner her inne: sjekk slangeklemmer med jevne mellomrom og vri på  ventil av og til og spray på litt olje. Poenget er at alt i en båt bør "røres/brukes" av og til og er man i tvil om rikets tilstand ta kontakt med en båtkyndig. Å ha en båt liggende på sjøen er et ansvar hver enkelt av oss må vurdere viktigheten av. Denne ble ubåt i min heimehavn i dag forøvrig... 

IMG_20211216_200135.jpg

Redigert av Martine29 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...