El barco de Sol Startet 14.Desember.2021 Link til dette innlegget Startet 14.Desember.2021 En båteier hadde dårlige slangeklemmer på inntak for sjøvannskjøling. Hendelen satt fast så fikk ikke stengt ventil. Båten sank og 50% avkorting på forsikringsoppgjør. Jeg stenger aldri denne ventilen gjennom båtsesongen. Lurer på hva som er praksis. Sitér dette innlegget Link to post
Morten_L Svart 14.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2021 En bør absolutt ha doble slangeklemmer på alle slanger under vannlinjen. Så vil jeg jo si at om en ikke får stengt ventilen er det absolutt på tid å bytte. Jeg stenger aldri gjennomføringene i sesongen, men nå på vinteren gjør jeg det da det er krav i forsikringspolise. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 14.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2021 Sjekk hva forsikringsvilkårene er. Noen krever stengt ventil i enkelte vintermåneder, typisk november -ut mars. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 14.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2021 Heisan. Står mye om dette på forumet. Bruk søkemotor eller ta et googlesøk. Sitér dette innlegget Link to post
Lady H Svart 14.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2021 Stenger kun på vinteren Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 14.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2021 Stenger alltid når jeg forlater båten. Så reduserer jeg risikoen for at fellesskapet, dere, skal betale for ny båt. En hyggelig bi-effekt er at ventilen stadig brukes og setter seg ikke fast. ( nå har jeg riktignok TD-ventiler, så det skjer ikke uansett) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 14.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2021 Kjølevannsinntaket stenges mellom hver tur, men slikt som vann ut fra vask og dusj står åpent året rundt, bortsett hvis jeg reiser vekk på annet vis. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 14.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2021 Stengte alltid denne etter hver tur, da jeg hadde innenbords motor. Gjorde dette i alle år, av "gammel vane". Følte vel kanskje at jeg sov bedre på natten da. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 14.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2021 Det er jo gjerne flere vanninn/uttak i en båt. Septik, skylling av toalett, motorkjøling. Disse sitter så vanskelig til hos meg at å stenge disse ved hver tur tar mye tid. Inntak for motoren er ok å komme til. Her er det ikke originalt noen kran, men jeg har montert en. Dobbel slangeklemme på alle inntak. Man kunne kanskje laget det automatisk men det krever enten luft eller dyre aktuatorer. Sensorer om ventilen er stengt eller åpen er viktig for å unngå motorhavari. Tipper det er en og annen som drar av gåre med krana stengt. Sitér dette innlegget Link to post
Luske_Ludvig Svart 14.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2021 Bra å stenge ventilene når man forlater båten. Da får man beveget ventilen, gjort en visuell inspeksjon og sjekke slange og slangeklemmer. Og skulle man stå med ventilen i hånden, så er det raskt å sette i en treplugg og unngå katastrofe. Har selv stått med en 1" støpestålventil i hånden ifb med inspeksjon av ferge på land. Ventilen knakk rett av når jeg skulle løsne bonnet for inspeksjon. Det gav meg en AHA. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 14.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2021 Jeg stengte alle ventilene når jeg forlot båtene. Frem til jeg glemte å åpne kjølevannsventilene en gang, og konkluderte med at det også var en risiko ved å gjøre det. Endte etterpå med å la ventilene til motorene stå åpne, men stenge de andre. Jeg hadde god kontroll på gjennomføringer, slanger og doble klemmer. Hadde forøvrig «voldsom» lensepumpekapasitet med flere kraftige pumper Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 14.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2021 Synes det var på sin plass at båteieren @Lykken1 referer til fikk avkorting. Slangeklemmer som "går av", og stengekran som sitter fast. Det er slett vedlikehold. Slikt er ikke vi andre interressert i å betale for. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Martine29 Svart 14.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2021 Enig med Nomen her. Hvor lenge har ventilen stått fast før dette blir oppdaget... Vedlikehold og ettersyn er alfa omega for å ha et forutsigbart båtliv. Og skrog gjennomføringer er vel det viktigste å ha på stell, synes nå jeg da. Jeg gremmes over enkeltes totale mangel på ansvarsfølelse. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2021 (redigert) Nei, det blir for mye styr. Kranen for inntak til dassen er grei nok, under en liten luke i salongen. Kranen for inntak for kjølevann til motoren krever at bord må fjernes og akrobatiske øvelser for en gubbe på nesten 80 år. Kranen til uttak for septik er min store bekymring. Da må jeg åpne luken ned til batterirommet og føle meg frem til kranen liggende på magen. Og den kranen har stått fast i åpen stilling i de siste, minst 10 årene. Dermed er alle kraner alltid åpne. Men alle kranene og gjennomføringene er av god kvalitet og sjekket for ikke så lenge siden ved å file i metallet. Det var ikke rødt. Gjennomføringene for dass og motor er originale fra 1986, septil fra ca. -90. Redigert 14.Desember.2021 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ida Marie III Svart 14.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2021 Har de åpen alltid...for den store skrekken er å glemme å åpne dem.. Men mover dem i ny å ne... 2 slangeklemmer under vannlinjen er et krav... Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 14.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2021 altid åpne, hvis båten er på sjøen om vinteren. er de stengt slik at frostveska ikke renner ut. ventilene blir sjekket ofte. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
husky dane 85 Svart 14.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2021 Huskar ein historie, ein båt eigar stengde altid sjøvanns intaka til motoren,så blei båten stolen, tjuvane åpna ikkje sjøvanns inntaket,resultatet vart varm kjørd motor,og dermed motor havari,og da vart starten på ein svert lang historie. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2021 Lykken1 skrev for 23 timer siden: Jeg stenger aldri denne ventilen gjennom båtsesongen. Lurer på hva som er praksis. Stenger aldri inntaket til motoren i sesongen. Og her er sesongen 1/1-31/12. Inntaket ligger vanskelig tilgjengelig, og båten brukes hver dag. Så det ville vært rimelig tungvint. Inntak og utløp til toalett derimot er stengt året rundt, åpnes kun for tømming av tank og bruk på tur. Ellers brukes vann på kanne for nedskylling, så slipper jeg å åpne og stenge. Samt slipper problemet med urinstein i slangene. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tilplan Svart 15.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2021 Ventiler på septik var alltid stengt med unntak av når tanken skulle tømmes. Disse ble byttet til Truedesign da de begynte å bli litt trege da båten var rundt 10 år. Inntak til kjølevann og toalett prøvde jeg å stenge hver vinter, men usikker på om det alltid ble gjort. Fra vår til høst stod disse alltid åpne. Da vi var i kjøpsmodus og så på ulike båter var det en selger som hadde startnøkkelen hengende på kran for kjølevannsinntak. Da var han sikker på at han åpnet ventilen før oppstart. Sitér dette innlegget Link to post
Otto R Svart 16.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2021 Stenger kraner til begge toaletter , men lar som regel inntak kjølevann stå åpen. I sesongen er alle kraner åpne. Sjekker årlig om kraner er ok, samt doble slangekoblinger på alle slanger. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 16.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2021 Alltid åpne i sesongen og når båten er på land, 7-8 kraner og gjennomføringer. Måtte stenge når båten lå ute sist vinter(forsikring), tror jeg hadde sovet bedre om natta med de åpne på vinter også.. Sitér dette innlegget Link to post
Oggiwara'en Svart 16.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2021 Alle ventiler som går ut/inn undervannlinjen blir stengt hver gang jeg går fra båten året rundt. De har doble slangeklemmer og relativt enkelt å komme til. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 16.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2021 (redigert) Her dreier det seg om hver enkelt båteier sitt bruksmønster, noen er innom båten hver dag og sjekker tilstand mens noen bare lar den ligge i båsen i månedsvis. Noen har aldri rørt ventilene og noen vet heller ikke hvor mange skrog gjennomføringer det er i egen båt. Som regel går dette bra men uhellet kan være ute for oss alle. Som noen nevner her inne: sjekk slangeklemmer med jevne mellomrom og vri på ventil av og til og spray på litt olje. Poenget er at alt i en båt bør "røres/brukes" av og til og er man i tvil om rikets tilstand ta kontakt med en båtkyndig. Å ha en båt liggende på sjøen er et ansvar hver enkelt av oss må vurdere viktigheten av. Denne ble ubåt i min heimehavn i dag forøvrig... Redigert 16.Desember.2021 av Martine29 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 17.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2021 Stenger aldri. Kommer ikke til uten å demontere litt... Men jeg beveger dem innimellom for at de ikke skal gro fast. Båten står på land om vinteren. Fiskebåten har ikke gjennomføringer pga påhengs. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Jernbåten Svart 17.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2021 Hvordan vet jeg om jeg har bunnventiler? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.