Jump to content

For høy ladespenning fra dynamo på VP D1-30


Obelix_13

Recommended Posts

Hei, jeg har en VP D1-30 motor i min seilbåt fra 2006. Nå måler jeg i underkant av 16 volt inn på startbatteriet når motoren går. Måles på panelet(rødt område), mens målingen av forbruksbatteriet ikke endres. Normalen er jo å måle i overkant av 14 volt batterispenning for begge på panelet når motoren går.

Sjekker med multimeter og dynamoen gir ca. 16 volt, startbatteriet viser ca. 16 volt på polene. Spenningen på forbruksbatteriet viser det samme som på panelet.

Altså upåvirket av høy ladespenning fra dynamo.

Koblet dynamoen fra skilledioden, altså ingen belastning og spenningen måles til 21,7 volt.

Måler spenningen fra senseledningen (gul, som går inn på dynamo) og måler samme spenning som på forbruksbatteriet. Dynamoen ser altså spenningen fra dette batteriet. 

Ladelampa lyser før start, men slukker som den skal ved start. 

Denne Mitsubishi dynamoen har vel intern spenningsregulator, finner ihvertfall ikke annen info. om den. Kan ikke forstå annet enn at den ikke fungerer riktig. 

Mitt spørsmål til dette glimrende forumet er om denne dynamoen må byttes, eller om det er mulig å reparere/bytte noe deler i den?

Merkelig at ikke forbruksbatteriet ser den høye spenningen fra dynamo. Kan skilledioden ha fått seg en trøkk?  

 

Legger ved bilder av dynamo og skillerdiode, og håper på innspill. 

 

 

20211217_125205.jpg

20211217_133406.jpg

20211217_125453.jpg

Link to post

Det lukter vel at forbruksbanken ikke har hatt kontakt med dynamo og at sense dermed ikke ‘ser’ økning i spenning slik at regulator gir på mer.

 

Å kople dynamo fra inngang på skillediode for å måle spenning er dessverre meningsløst og kan potensielt være årsaken til at dynamo nå må repareres, om den må det.. Energien dynamoen produserer må ha et sted å gjøre av seg, men mulig det går greit om frakoplingen ikke ble gjort i ‘fart’. Om den har overlevd finner du best ut ved å kople den direkte til batteribank og sørge for at senseledning er koplet til samme batteribank. Oppfører den seg normalt da så kan det fort gå godt. I så fall må du finne ut hvorfor dynamo ‘mistet kontakten’ med forbruksbanken i første omgang. Det kan være gåen skillediode, eller hovedbryter som er gåen/avslått - alt etter hvordan anlegget er koplet opp. Om skillediode må skiftes ut hadde jeg gått for FET-basert ladeskille som bortimot eleiminerer spenningsdropp/effekttap.

Link to post

Hei, takk for tilbakemeldinger.

Oppsettet i båten er originalt og ikke grunn til å tvile på. Avkoblingen fra skillet ble gjort i noe få minutter på tomgang, og etter at feilene oppstod. Ja, var litt dumt. Hovedbryterne er sjekket og i orden. Skal forsøke å koble dynamo direkte inn på forbruk, som det er tydelig at sense er koblet opp mot. Jeg kan vel da koble dynamo og forbruk fra skillet og koble de sammen? Meen, er jo litt engstelig for å utsette min høyt skattede gel forbruksbank for en høy spenning...men får stoppe raskt hvis det skjer

Hvis den da regulerer riktig, er det da skilledioden som hindrer at dynamo ser økt spenning, og ergo må byttes? Det rimer jo også med at spenningen ikke økte på forbruksbanken når startbatteriet gikk i rødt.(som var årsaken til mine aksjoner)

 

Link to post

Jeg fikk samme problem på Bavaria (ser ut som samme skillediode som du har) da jeg byttet til Litium på forbruk. Men kun ved lav SOC og høyt turtall på motor. La opp en ny sense fra start - løste problemet, men fikk da for lav lading på forbruk (grunnen til å bytte til Litium er jo rask lading). Så endte opp med å bytte til en Victron Argofet, som gir lavere spenningstap. Denne gir ogsånunder noen forhold litt for høy spenning til start, men det er sjelden så har nå bare beholdt det slik med original sense på forbruk. 

Link to post

Skillet er vel ikke noe annet enn en elektronisk bryter. Om sense og dynamo kobles forbi skillet og rett på forbruksbatteriet, burde det være greit for en test. Poenget er at sense må føle spenningen på det batteriet som er tilsluttet ladekretsen. Du vil da uansett omgående se om dynamoens spenningsregulator gjør jobben sin.

 

En gang i verden koblet Volvo senseledningen rett inn på dynamoens B+ om det var kort vei og god ledningsevne mellom dynamo og batteri.

Link to post
Obelix_13 skrev for 2 timer siden:

Hei, takk for tilbakemeldinger.

Oppsettet i båten er originalt og ikke grunn til å tvile på. Avkoblingen fra skillet ble gjort i noe få minutter på tomgang, og etter at feilene oppstod. Ja, var litt dumt. Hovedbryterne er sjekket og i orden. Skal forsøke å koble dynamo direkte inn på forbruk, som det er tydelig at sense er koblet opp mot. Jeg kan vel da koble dynamo og forbruk fra skillet og koble de sammen? Meen, er jo litt engstelig for å utsette min høyt skattede gel forbruksbank for en høy spenning...men får stoppe raskt hvis det skjer

Hvis den da regulerer riktig, er det da skilledioden som hindrer at dynamo ser økt spenning, og ergo må byttes? Det rimer jo også med at spenningen ikke økte på forbruksbanken når startbatteriet gikk i rødt.(som var årsaken til mine aksjoner)

 

Det enkleste er vel å kople alle tre ledningene på dioden sammen og ta den ut av ligningen. Da har du bare et ‘dumt’ gammeldags system som funker så sant du husker å slå av/på hovedbrytere når du ikke vil at start skal lades ut via forbruk osv. Funker alt tipp-topp da så er det nok skilledioden som var toast.

 

Er skeptisk til den frakoplingen på tomgang noen minutter men har så langt ikke gjort det slik så skal ikke påstå at det ikke kan ha gått godt. Men går diodene i dynamo på en strømpuls så snakker vi nok heller millisekunder enn minutter. 

Link to post

 

Fantino skrev 31 minutter siden:

Det enkleste er vel å kople alle tre ledningene på dioden sammen og ta den ut av ligningen. Da har du bare et ‘dumt’ gammeldags system som funker så sant du husker å slå av/på hovedbrytere når du ikke vil at start skal lades ut via forbruk osv. Funker alt tipp-topp da så er det nok skilledioden som var toast.

 

Er skeptisk til den frakoplingen på tomgang noen minutter men har så langt ikke gjort det slik så skal ikke påstå at det ikke kan ha gått godt. Men går diodene i dynamo på en strømpuls så snakker vi nok heller millisekunder enn minutter. 

Hei, frakoblingen ble utført uten motoren igang og med begge hovedbryterne av. På med hovedbryterne og oppstart. Måling av spenning og stans. Forstår din skepsis hvis den plutselig mister motstand. Hvis jeg har brent noen dioder, vil den kunne skape trøbbel for utstyret tilkoblet systemet, eller vil den bare ikke gi ladespenning? 

Link to post
Obelix_13 skrev 1 minutt siden:

 

Hei, frakoblingen ble utført uten motoren igang og med begge hovedbryterne av. På med hovedbryterne og oppstart. Måling av spenning og stans. Forstår din skepsis hvis den plutselig mister motstand. Hvis jeg har brent noen dioder, vil den kunne skape trøbbel for utstyret tilkoblet systemet, eller vil den bare ikke gi ladespenning? 

OK, da misforsto jeg det du skrev over. Jeg ville tro (understreker tro da jeg ikke har prøvd selv) at det kan gå bedre da du ikke får samme ‘sjokket’ som når kontakten brytes mens dynamo lader. Antar det kommer an på hvor ‘smart’ regulator er ift å bare stenge ned når den ikke blir kvitt strømmen. Slik jeg har forstått det vil evt svidde dioder resultere i dårligere eller ingen lading. Bør ikke være noen risiko ved å kople opp slik for å teste at dynamo er ok.

Link to post

Mulig du har et startbatteri som har knelet. 

 

Opplevde noe tilsvarende for noen år tilbake. VP D6 med lignende oppsett med skillediode og sense på forbruksbank. I følge ekspertisen på forumet skulle det være umulig å få ladspenning på 15+ volt på motorinstrumentene når sense er koblet til forbruk, selv om startbatteriet har en defekt celle eller noe som gjør at det ikke tar imot lading. 

 

Jeg koblet fra starbatteriet, skilte ut et batteri fra forbruksbanken (som består av batterier type startbatteri) og brukte som startbatteri. Problem løst. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Brigg skrev 4 minutter siden:

Mulig du har et startbatteri som har knelet. 

 

Opplevde noe tilsvarende for noen år tilbake. VP D6 med lignende oppsett med skillediode og sense på forbruksbank. I følge ekspertisen på forumet skulle det være umulig å få ladspenning på 15+ volt på motorinstrumentene når sense er koblet til forbruk, selv om startbatteriet har en defekt celle eller noe som gjør at det ikke tar imot lading. 

 

Jeg koblet fra starbatteriet, skilte ut et batteri fra forbruksbanken (som består av batterier type startbatteri) og brukte som startbatteri. Problem løst. 

At startbatteriet har fått juling før jeg oppdaget feilen, er det ikke tvil om. Jeg har ikke voltmeter på motoren i seilbåten. Kun på panelet. Men, har som sagt målt ca. 16 V i hele kretsen fra dynamo. Derfor har det har gått litt tid før jeg ble oppmerksom på at forbruksbanken ikke ble ladet under motorbruk. Mens startbatteriet virker friskt enda og gir god strøm til oppstart. Den høye spenningen var vel også grunnen til at jeg fikk en "lys" ide om å teste uten belastning, og ihvertfall ikke gi forbruksbanken samme juling. 

Link to post

Vakkert (se bilder)  koblet dynamo, start og forbruk sammen som antydet. Dynamo er happy og leverer 14,3 Volt ladespenning.

Ikke minst, generator'n ser ut til å ha tålt å gå i "rusning". Kanskje den har et innebygget spenningsvern mot "idioter" som meg. ?

Takker igjen, godtfolk der ute ?

Da blir det ny skillediode.

 

Fant en hos Seatronic, Victron Energy Argofet 200-2 skillerele 200A til 2 batterier, til 1495,-. Andre forslag mottas med takk.

 

PS. Er det grunn til å etterforske mer hvorfor skilledioden tok kvelden, eller er det sånt som skjer etter 1100 motortimer?

20211218_125756.jpg

20211218_125831.jpg

20211218_125842.jpg

Link to post
Obelix_13 skrev for 7 timer siden:

Vakkert (se bilder)  koblet dynamo, start og forbruk sammen som antydet. Dynamo er happy og leverer 14,3 Volt ladespenning.

Ikke minst, generator'n ser ut til å ha tålt å gå i "rusning". Kanskje den har et innebygget spenningsvern mot "idioter" som meg. ?

Takker igjen, godtfolk der ute ?

Da blir det ny skillediode.

 

Fant en hos Seatronic, Victron Energy Argofet 200-2 skillerele 200A til 2 batterier, til 1495,-. Andre forslag mottas med takk.

 

PS. Er det grunn til å etterforske mer hvorfor skilledioden tok kvelden, eller er det sånt som skjer etter 1100 motortimer?

20211218_125756.jpg

20211218_125831.jpg

20211218_125842.jpg

Så bra!

 

ArgoFET’en er state-of-the-art og ‘drop-in replacement’ (merk at den må ha jordforbindelse inn på ene stiften merket med dette, en tynn ledning er nok).

 

Jeg vil _tro_at skillediode _kan_ ta kvelden av samme årsak som dynamo, dvs om hovedbryter batteri sjaltes mens det går bra med ladestrøm gjennom dioden slik at det skapes en spenningspuls den ikke liker. Den kan selvsagt svikte av andre grunner feks lang driftstid opp mot maks rating. Pga spenningsfallet i dioden så går opp til 7-8% av effekten som dynamo leveres bort i varme i dioden. Denne varmen baker nok isolasjon til kjeks over tid. FET-basert skille (ArgoFET) har marginalt spenningsfall/effekttap og dette problemet vil da være mindre. 

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...