Jump to content

Styrekabel utenbordsmotor, er denne defekt?

_Bliss_

Recommended Posts

Honduras skrev for 3 timer siden:

Hva er mest kostbart over tid, bytte til fullt hydraulisk system, eller bytte kabel fast hvert 4-5 år… hydraulisk er flott, men kanskje overkill hvis det er snakk om ei jolle med 30hk på. 

Får en ny baystar for 5-6000kr, neste år er det kanskje hjulet bak rattet som må byttes, så går det ett par år så er det kabel som ryker igjen, så er det kanskje ett år begge deler ryker. Tid er jo verdt litt det også, så ett litt mer kostbart bytte for å slippe og bruke mer tid eller penger på problemet 

3990 for og aldri ha problemer med at det ruster fast, fryser fast i fett om vinteren, slitasje på hjulet bak rattet, så er det like lett å styre uansett tilting, god feedback, man kan slippe rattet noen sekunder uten at båten svinger. 

https://www.eurofritid.no/baatutstyr/styring-og-kontrollutstyr/hydraulisk-styring/hydraulisk-styring-komplett-inntil-90-hk-nordflex?dpid=7333&gclid=Cj0KCQiAzfuNBhCGARIsAD1nu--KAcATBvmt1lDWzVPA-Utns2F5uWqpFzQupylO1325dbDUpwR2hE4aAl8mEALw_wcB

Redigert av Guest (see edit history)
Honduras skrev On 19.12.2021 at 12.35:

Hva er mest kostbart over tid, bytte til fullt hydraulisk system, eller bytte kabel fast hvert 4-5 år… 

Er det vanlig å bytte så ofte? Min er original fra båten var ny i 1995, og fungerer fortsatt... 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
9 minutes ago, index said:

Er det vanlig å bytte så ofte? Min er original fra båten var ny i 1995, og fungerer fortsatt... 

Kjøpte splitter ny motot til sønnen. etter 2 sessonger var kabel helt fast.  Lagret innendørs om vinteren i varmt lokale!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev for 6 timer siden:

Kjøpte splitter ny motot til sønnen. etter 2 sessonger var kabel helt fast.  Lagret innendørs om vinteren i varmt lokale!

Sikkert varmen som gjør det da?! Min har ligget på sjøen året rundt siden slutten av nittitallet.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det beste jeg gjorde for båten min i år var å ta en halvmeter litt kraftig 9mm slange. Monterte en bilventil i den ene enden, fylte opp med litt hydraulikkolje og tredde denne over kontrollkablene (gass og gear) og festet med to slangeklemmer. Satt på trykkluft og presset hydraulikkolje gjennom kabelhylse og wire til det piplet ut i andre enden. Alt glir som "smør" etter denne operasjonen. Funker garantert bra på styrekabel også og vil tro at ikke vil være noe annet vedlikeholdsbehov på disse kablene neste 10 år hvor jeg kanskje på nytt må gjenta operasjonen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...