Staffan Sandberg Startet 18.Desember.2021 Link til dette innlegget Startet 18.Desember.2021 Jeg kom tilbake til båten etter at den vært på land en lang stund. Dessverre starter ikke motoren, en Bukh DV 36 fra 1999. Man hører startmotoren gå. Etter å ha pusset bort korrosjon på kabler får jeg 12,2 V ved startmotoren. Jeg mener det burde være nok. Det synker 1,5 V (laderen er på). Jeg har nytt startbatteri med 900 CCA. I tillegg kobler jeg inn forbruksbatteriene. Når jeg beveger motoren for hånd går det først lett, så blir det tungt før det blir lett igjen. Enda et problem som oppsto var at to kabler til skillerelæet datt ut når jeg feilsøkte.. Se bild på koblingsskjema. Det er 85 og 86 som datt ut. Hvilken kabel skal hvor? Har det noen betydning? På det andre bildet ser dere hvor de er festet i generatoren. Det er den grønne og svarte som er løse. Den svarte er tykkere, jeg tenker meg det er en kabel det går mer strøm gjennom Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 18.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2021 Spiller ingen rolle hvem som er på hvem på 85-86. På bilde ser det ut som du bør pusse mer irr. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 18.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2021 Første sjekkpunkt er eksosen. Kommer det grå røyk ut får den diesel når du kommer. Da ser du om det er diesel tilførselen eller resten som er feil. Sitér dette innlegget Mons Link to post
"LISE" Svart 19.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2021 Du måler 12.2 på stattmotor. Er dette uten belastning? I såfall burde su pusse mer irr av kontakter. Hva er spenningen på batteriet når du måler? Hva styrer dette relet som ledningene har falt av? Kan være mange grunner til at den ikke starter, men ville funnet ut av dette med strømmen før jeg hadde gått videre i feilsøkingen. Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post
"LISE" Svart 19.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2021 Er det dynostatter på denne? Ser det er mye irr ved den røde kabelen! Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post
nomen Svart 19.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2021 (redigert) Så vidt jeg vet, har denne motoren separat starter og dynamo. Bildet du har tatt, er av dynamoen og ikke starteren. Noen bedre oversikts bilder kan gi bedre svar. Og som det sies, kommer det røyk ut av eksos når du kinner? Redigert 19.Desember.2021 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
"LISE" Svart 19.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2021 Om releet du har tatt bilde har noe med dynamo og lading å gjøre så er det greit å finne ut av dette også før du starter motoren. Dynamo kan bli ødelagt om den ikke er tilkoblet batteri/last korrekt eller om regulering eller lignende ikke er tilkoblet korrekt. Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post
seilfred Svart 19.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2021 nomen skrev 1 time siden: Så vidt jeg vet, har denne motoren separat starter og dynamo. Bildet du har tatt, er av dynamoen og ikke starteren Dette er korrekt. Har samme motor, dog litt eldre årgang. dv36 har også mulighet for håndstart. Har du håndsveiven?? (Løs jernstang) Isåfall kunne du kanskje teste å starte for hånd ihht manualen, og dermed vet du om det er det elektriske det er noe krøll med Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Sørlandet2 Svart 19.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2021 Å kun ha 12.2V på startmotoren, som skal være det samme som batterispenning, er nok for lavt. sjekk også spenningen på batteriet. Men lad batteriet, før du skrur fra noe mer. Den lave spenningen inn på starteren kan også skyldes dårlig kontakt mellom batteri og starter/motor. Sjekk spesielt jordingen mellom batteri og motor-blokka. Det er helt normalt at motoren er tung, så lettere å sveive rundt. Dette er dieselmotor med høy kompresjon. Så tung å dreie når motoren er på "kompresjon-takten", stempelet går opp for kompresjon. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Buster L Mercury Svart 19.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2021 Mer interessant å vite spenningen når startmotoren går, hvis den i det hele tatt går rundt da? Kanskje batteriet er flatt? Her mangler det en del info. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 19.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2021 Tenker at 12,2 inn på starter bør være nok, men at den ikke bør falle stort under 10 volt når du kinner for å ha nok hastighet til å starte. Releet er som tidligere nevnt likegyldig til hvilken av de nevnte kablene du kobler hvor. De to kontaktene er bare hver sin ende på en vikling som lager en elektromagnet inni releet. De må bare ikke byttes med de andre kontaktene. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Lazyjack Svart 19.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2021 Du sier at startmotoren går rundt men det viktige er om motoren følger med. Det er jo lite gavn i det om den bare spinner rundt i friluft. Det ser du vel ganske raskt om du kikker ned på reimskivene. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2021 12,2 volt var litt snaut, da er det ikke sikkert du får tilstrekkelig turtall på motor til å få start. Du burde ligge rundt 12,8 volt med fulladet batteri i OK stand. Hva måler du på batteriet? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ttopp Svart 20.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2021 (redigert) Har kontakt med trådstarter som er i Spania og prøver å få båten på vannet etter over 1 år på land. 12,2 v var på dynamo når han prøvde å starte å starteren gikk tregt. Batteriet lå på 13,4. - 12,9 med ladet på. batteri er helt nytt og fulladet. Etter vider feilsøk antar vi dårlige børster o.l på starter. Starteren dra for dårlig til å starte motoren. Han har bestilt mekaniker til i morgen for å se på saken og for utbedring. Redigert 20.Desember.2021 av Ttopp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.