Jump to content

Hvorfor starter ikke motoren?


Staffan Sandberg

Recommended Posts

Jeg kom tilbake til båten etter at den vært på land en lang stund. Dessverre starter ikke motoren, en Bukh DV 36 fra 1999. Man hører startmotoren gå. Etter å ha pusset bort korrosjon på kabler får jeg 12,2 V ved startmotoren. Jeg mener det burde være nok. Det synker 1,5 V (laderen er på). 
Jeg har nytt startbatteri med 900 CCA. I tillegg kobler jeg inn forbruksbatteriene. 
Når jeg beveger motoren for hånd går det først lett, så blir det tungt før det blir lett igjen.
Enda et problem som oppsto var at to kabler til skillerelæet datt ut når jeg feilsøkte..
 Se bild på koblingsskjema. Det er 85 og 86 som datt ut. Hvilken kabel skal hvor? Har det noen betydning? På det andre bildet ser dere  hvor de er festet i generatoren. Det er den grønne og svarte som er løse. Den svarte er tykkere, jeg tenker meg det er en kabel det går mer strøm gjennom

20211218_182604.jpg

20211218_182535.jpg

Link to post

Du måler 12.2 på stattmotor. Er dette uten belastning? I såfall burde su pusse mer irr av kontakter. 

 

Hva er spenningen på batteriet når du måler?

 

Hva styrer dette relet som ledningene har falt av? 

 

Kan være mange grunner til at den ikke starter, men ville funnet ut av dette med strømmen før jeg hadde gått videre i feilsøkingen.

Link to post

Om releet du har tatt bilde har noe med dynamo og lading å gjøre så er det greit å finne ut av dette også før du starter motoren. Dynamo kan bli ødelagt om den ikke er tilkoblet batteri/last korrekt eller om regulering eller lignende ikke er tilkoblet korrekt. 

Link to post
nomen skrev 1 time siden:

Så vidt jeg vet, har denne motoren separat starter og dynamo.

Bildet du har tatt, er av dynamoen og ikke starteren

Dette er korrekt. Har samme motor, dog litt eldre årgang. 
 

dv36 har også mulighet for håndstart. Har du håndsveiven?? (Løs jernstang)

Isåfall kunne du kanskje teste å starte for hånd ihht manualen, og dermed vet du om det er det elektriske det er noe krøll med

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Link to post

Å kun ha 12.2V på startmotoren, som skal være det samme som batterispenning, er nok for lavt. sjekk også spenningen på batteriet. Men lad batteriet, før du skrur fra noe mer. 

 

Den lave spenningen inn på starteren kan også skyldes dårlig kontakt mellom batteri og starter/motor. Sjekk spesielt jordingen mellom batteri og motor-blokka. 

 

Det er helt normalt at motoren er tung, så lettere å sveive rundt. Dette er dieselmotor med høy kompresjon. Så tung å dreie når motoren er på "kompresjon-takten", stempelet går opp for kompresjon. 

 

Lykke til. 

Link to post

Tenker at 12,2 inn på starter bør være nok, men at den ikke bør falle stort under 10 volt når du kinner for å ha nok hastighet til å starte.

Releet er som tidligere nevnt likegyldig til hvilken av de nevnte kablene du kobler hvor. De to kontaktene er bare hver sin ende på en vikling som lager en elektromagnet inni releet. De må bare ikke byttes med de andre kontaktene.

Mons

Link to post

Har kontakt med trådstarter som er i Spania og prøver å få båten på vannet etter over 1 år på land. 

12,2 v var på dynamo når han prøvde å starte å starteren gikk tregt. Batteriet lå på 13,4. - 12,9 med ladet på.

batteri er helt nytt og fulladet. 

Etter vider feilsøk antar vi dårlige børster o.l på starter. Starteren dra for dårlig til å starte motoren. 

 

Han har bestilt mekaniker til i morgen for å se på saken og for utbedring.

Redigert av Ttopp (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...