Lucky Strike Svart 26.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2021 Man skal, som med bly, ta godt vare på lithiumbatterier for at de ikke skal degradere og miste kapasiteten etterhvert. Bly er litt "fire and forget", har de ladestrøm så er det ingen bekymringer. Blybatterier trives med toppspenning over tid. Lithium, i alle fall DIY celler, er mer kjenslige på ladeprofiler. De tar skade av å være utsatt for blybatterienes ladeprofil over tid dersom ladestrømstilgangen er så god at de ikke blir tappet nevneverdig ned. Og så er det jo slik at alle vanlige ladekontrollere for sol, vind, dynamoer og landstrøm er laget slik at de pøser på med lading så snart det er en mulighet, med toppspenning fra morgenen mht sol, med toppspenning når vinden kommer for vindgeneratorer, med toppspenning når motor starter for dynamo, med toppspenning når landstrøm kobles til. Uavhengig av om litiumbatteriene er fulle. Med mange ladekilder er det fort gjort å overlade. Jeg har lest i litium fora om litium batteribanker som har vart bare 10 år pga "abuse". Når litium batterier er fulle, må all lading stoppes fullstendig, ulikt bly. Vide, tekniske forklaringer av dette finnes bla her: https://nordkyndesign.com/charging-marine-lithium-battery-banks/?fbclid=IwAR2ir1I4f4bXq7xIQj_BkFH3djpnQiOPjBt1bwaKjMiPiNk3z_RXIkaxurE Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 26.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2021 Alle laderne jeg har kan stoppes på en definert spenning som tilsvarer feks 80% opplading. Sånn sett kan man glemme de litt også. En annen faktor er at vekten er vesentlig lavere enn med bly. Det har noe å si. Sitér dette innlegget Link to post
magnuje3 Svart 26.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2021 (redigert) Noen av dere som har tenkt på hybridløsninger? Altså å sette et Lifepo4 batteri i parallell med en eksisterende blysyrebank. Det er jo ganske ny tenking, men teoretisk sett har det en del fordeler. I mitt tilfelle med seilbåt kunne jeg tenke meg et Lifepo4 batteri som jeg kunne slå inn i systemet med en hovedstrømbryter når jeg skal gå for motor for å utnytte all strømmen fra dynamo. Derretter vil jo lifepo4 brukes til forbruk inntil BMS cutoff pga høyere volt og blysyre vil så ta over. Batteriene vil kun være paralellkoblet under aktivt bruk (lading/forbruk) og ikke i hviletilstand. Fordelene slik jeg ser det: -slipper å kaste en helt fin blysyrebank -redundans (ikke så farlig med bms cutoff) -ingen ekstra komponenter å kjøpe -får utnyttet ladestrøm fra dynamo bedre -kan koble ut lifepo4 ved lange motorstekk for å hindre overlading Redigert 26.Desember.2021 av magnuje3 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 26.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2021 Jeg vil jo si at lifepo4 er set&forget om laderegimet og BMS er satt riktig opp. Dcdc laderen min lader til 14V og går ned til 13.3-13.4V etterpå. Der kan jeg ligge lenge uten bekymringer. Skulle jeg glemme å skru av noe i båten så tappes banken til Bms slår av batteriet. Inge skade skjedd. En blybank vil der mest sannsynlig dø om man ikke har noen sikkerhet. Misbruker man lithium eller bly så kan man ta livet av dem på kort tid uansett. Vedr hybrid løsning, jeg gjorde det i seilbåten en sesong, det fungerte fint som snus. Men har ikke erfaring over tid. Leste ett sted at man måtte følge med på blybatteriet sitt vannnivå siden det lå på så høy spenning hele tiden. SamH her på forumet kjører også hybrid. Sitér dette innlegget Link to post
magnuje3 Svart 26.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2021 (redigert) Så gøy at en hybridløsning fungerte for deg! Et problem med denne løsningen er at lifepo4 ikke er beskyttet mot baugpropellen, men det kan eventuelt løses ved å sette inn en billig dc dc lader mellom lifepo4 og forbruk (trenger bare å matche strømtrekket) og skille batteriene ved dynamo med victron agrofet med 3 utganger. Billig dc dc lader: https://www.farco.no/lader-/-inverter/dc-dc-regulatorer/victron-orion-tr-12/12-9a-110w-isolated-dc-dc-converter Usikker på om blybanken vil redde dynamo ved bms cutoff i dette tilfellet? Når de er skilt med agrofet? Redigert 26.Desember.2021 av magnuje3 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 26.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2021 Hos meg er det 2x80A dynamoer, en til start/trustere, og en til forbruk. Jeg tenker å kjøre begge mot start, og dc-dc mot forbruk, ved et evt bytte til lifepo4. Men da ønsker jeg hvertfall 100A ladekapasitet mot litium bank. Håper det kommer noe større en 30A fra Victron før den tid. Å paralellkoble to stk er greit, men en hel bunke gidder jeg ikke. Mye enklere med dc-dc lading med oppsett fra telefon, enn å begynne å dille med regulator for litium på dynamo, sålenge det ikke blir flaskehals for fylling av litiumbank. Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 26.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2021 Renogy har 60A dcdc, eller 50A med innebygd mppt Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 27.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2021 (redigert) magnuje3 skrev On 26.12.2021 at 7.43: Noen av dere som har tenkt på hybridløsninger? Altså å sette et Lifepo4 batteri i parallell med en eksisterende blysyrebank. Det er jo ganske ny tenking, men teoretisk sett har det en del fordeler. Det er jo en besnærende tanke. Men hva med en hybrid løsning der man setter inn ett relativt lite Lithium batteri mellom gamle AGM forbruksbank og uttaket til forbruket, og med Dc-Dc lader mellom gamle og nye. Altså beholder AGM forbruksbanken som mottaker for all lading fra dynamo og solceller, men at AGM forbruksbanken da lader Lithium når Lithium vil ha støm, så lenge gamle forbruks bank har noe å gi (og etterpå kan man jo tappe lithium ned før man er helt tom). Da kan man kanskje forlenge levetiden på gamle AGM forbruksbanken, og så evt bytte ut gamle AGM med en mindre AGM bank den dagen de er helt utslitt (for å beholde buffer), og da samtidig øke Lithium banken samtidig da (for å beholde total kapasitet), men samtidig øke DCDC kapasiteten med en lader til den dagen. Med dette oppsette sparer man hvertfall startbatteriet til kun start, og har en AGM buffer før Lithium i selve forbruks kretsen istedet/i tillegg. Da kan man for det første forlenge levetiden på gamle AGM banken litt (for da kan Lithium holde oppe spenningen for å starte varmeaparat etc ved lang ligge), samt at man ta investeringen med overgang over flere sesonger. Men da er spørsmålene : Er det mye tap i dcdc laderen, altså at den potensielle kapasitet man har i AGM banken reduseres på veien over til Lithium så man i praksis får mindre å rutte med ? Kan man bygge en Lithium bank gradvis over år, eller må alle batteri i en lithium-bank være like og like gamle ? Vil en DCDC lader fungere slik at den bare lader når Lithium vil ha, og bare når AGM har noe å gi(så man ikke overutlader dem) ? Er dette egentlig en god ide, eller bør man bygge om skikkelig og permanent med en gang hvis man vurderer å gå den veien ? Ett annet spørsmål jeg ikke har funnet godt svar på : Tåler Lithium å ligge på skrå like godt som AGM (Type seilbåt liv) ? Redigert 27.Desember.2021 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Ytterstad Svart 27.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2021 Mr_Stian skrev On 20.12.2021 at 18.41: Bms kommuniserer så vidt jeg vet ikke med dynamo Det er fult mulig! f.eks. WS500 regulatoren som Farco selger kan fint kommunisere med et Victron "økosystem" via CAN-bus. En annen forutsetning er at BMS-en til batteriene dine også har CAN-bus. Sitér dette innlegget Link to post
Ytterstad Svart 27.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Desember.2021 (redigert) Erik skrev for 2 timer siden: Ett annet spørsmål jeg ikke har funnet godt svar på : Tåler Lithium å ligge på skrå like godt som AGM (Type seilbåt liv) ? Litiumbatterier er jo ikke væskefylt og kan derfor monteres i hvilken som helst retning? Redigert 27.Desember.2021 av Ytterstad (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tlemme Svart 6.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2022 Jeg byttet ut 2 x 110 agm til 2 x 100 LiPo4 batterier fra makspower + Victron batt monitor for 2 år siden. Har også 120w wattstunde mobilt solcellepanel. Byttet dynamo Balmar xt 170 med ekstra remkitt og ekstern regulator i fjor da orginal dynamo (55 Amp) på yanmar 2gm20 skjelden ga over 25 amp. Kjøpte samtidig Victron Argofet batteriskille på 200A. Har satt feltspenning på dynamo til 70% som gir ca 130 Amp lading. Dett pga størrelse på motor og at dynamo skal få lette arbeidsforhold. Dette gjør at jeg nå stort sett får ladet batteriene fulle på vei inn og ut av havn og kan ellers seile uten å bekymre meg for strøm. Eneste "problemet" kan være på tomgang ved oppstart når dynamoen starter lading etter ca 1/2 minutt (konfigurerbart) så må da gi litt gass for å ikke kvele min lille yanmar motor på 18 hk. Skal sette på en bryter til regulatoren som halverer ladingen ved start så da er det problemet løst. Etter oppgradering er nå strøm ombord et ikke tema og det sjelden jeg gidder å plugge i landstrøm i gjestehavner 🙂 I uthavn holder solcellepanelet stort sett til å opprettholde døgnforbruket siden batteriene tar så lett lading. Alternativt 10-15 minutter lading med motor når nabobåtene starter for å forlate uthavna 🙂 Anbefaler alle å hoppe over på Lithium, dere kommer ikke til å angre! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2022 Med så stor dynamo og så liten motor, blir det nesten som et strømaggregat 👍 Hva slags regulator gikk du for? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ask Svart 7.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2022 tlemme skrev for 9 timer siden: Jeg byttet ut 2 x 110 agm til 2 x 100 LiPo4 batterier fra makspower + Victron batt monitor for 2 år siden. Har også 120w wattstunde mobilt solcellepanel. Byttet dynamo Balmar xt 170 med ekstra remkitt og ekstern regulator i fjor da orginal dynamo (55 Amp) på yanmar 2gm20 skjelden ga over 25 amp. Kjøpte samtidig Victron Argofet batteriskille på 200A. Har satt feltspenning på dynamo til 70% som gir ca 130 Amp lading. Dett pga størrelse på motor og at dynamo skal få lette arbeidsforhold. Dette gjør at jeg nå stort sett får ladet batteriene fulle på vei inn og ut av havn og kan ellers seile uten å bekymre meg for strøm. Eneste "problemet" kan være på tomgang ved oppstart når dynamoen starter lading etter ca 1/2 minutt (konfigurerbart) så må da gi litt gass for å ikke kvele min lille yanmar motor på 18 hk. Skal sette på en bryter til regulatoren som halverer ladingen ved start så da er det problemet løst. Etter oppgradering er nå strøm ombord et ikke tema og det sjelden jeg gidder å plugge i landstrøm i gjestehavner 🙂 I uthavn holder solcellepanelet stort sett til å opprettholde døgnforbruket siden batteriene tar så lett lading. Alternativt 10-15 minutter lading med motor når nabobåtene starter for å forlate uthavna 🙂 Anbefaler alle å hoppe over på Lithium, dere kommer ikke til å angre! Hei. Eg har same motor som deg, men har to av dei i båten. Dynamonane er Hitatchi 80 (78?) amp. Kva kosta opplegget ditt, sånn ca? Har du nokre store straumforbrukarar? Me er ikkje så ofte i gjestehamner, og det er som oftast varmtvatnet som er grunnen om me pluggar i skøyteleidninga. Me har 2*200 ah blybatterier. Brukte radiobatteri frå Statraaden. Batteria er 8-10 år gamle no, men virkar fint. Når batteria må skiftast blir det vel lithium. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 7.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2022 Ask skrev 7 minutter siden: Hei. Eg har same motor som deg, men har to av dei i båten. Dynamonane er Hitatchi 80 (78?) amp. Kva kosta opplegget ditt, sånn ca? Har du nokre store straumforbrukarar? Me er ikkje så ofte i gjestehamner, og det er som oftast varmtvatnet som er grunnen om me pluggar i skøyteleidninga. Me har 2*200 ah blybatterier. Brukte radiobatteri frå Statraaden. Batteria er 8-10 år gamle no, men virkar fint. Når batteria må skiftast blir det vel lithium. Hvis dagens opplegg fungerer fint og har vart i 8 år, så høres det ikke ut som om bytte til ny teknologi egentlig er påkrevd? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Ask Svart 7.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2022 Erik skrev for 2 timer siden: Hvis dagens opplegg fungerer fint og har vart i 8 år, så høres det ikke ut som om bytte til ny teknologi egentlig er påkrevd? Hei Det er korrekt, og eg byttar ikkje berre for å bytta. Når batteria ein gang takkar for seg så er det freistande med lettare batterier. Sitér dette innlegget Link to post
tlemme Svart 7.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2022 Komodo skrev for 19 timer siden: Med så stor dynamo og så liten motor, blir det nesten som et strømaggregat 👍 Hva slags regulator gikk du for? Max charge mc-614 fra balmar. Fungerer fantastisk bra men skulle gjerne sett at det var gui på mobiltelefon for enklere programmering av regulatoren. Heldigvis ikke noe man trenger å gjøre så ofte 🙂 Jeg var skeptisk til så stor dynamo på så liten motor men positivt overrasket. Dessuten lader batteriene så rask at man uansett har full effekt til fremdrift etter svært kort tid om man planlegger en motoretappe. Jeg ser faktisk på motoren min mest som mitt nye strømaggregat og har parkert min honda eu10 hjemme på loftet 🙂 Sitér dette innlegget Link to post
tlemme Svart 7.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2022 (redigert) Ask skrev for 12 timer siden: Hei. Eg har same motor som deg, men har to av dei i båten. Dynamonane er Hitatchi 80 (78?) amp. Kva kosta opplegget ditt, sånn ca? Har du nokre store straumforbrukarar? Me er ikkje så ofte i gjestehamner, og det er som oftast varmtvatnet som er grunnen om me pluggar i skøyteleidninga. Me har 2*200 ah blybatterier. Brukte radiobatteri frå Statraaden. Batteria er 8-10 år gamle no, men virkar fint. Når batteria må skiftast blir det vel lithium. Kostet endel totalt men synes absolutt det var verdt det. Reimkittet til dynamoen med bred reim var ca 6 lapper men hadde muligens funket med dobble reimer. Dynamo med regulator og reimkitt kom på +-20 lapper og batteriene jeg kjøpte året i forveien gjorde også et godt innhugg i båtbudsjettet. Må innrømme at investeringen satt langt inne! Det tar jo litt tid å innstille seg på at et batteri skal koste over 6k, men når jeg ser gleden ved å slippe evigvarende bekymring for ikke fulladede agm/blybatterier så er det bare glede å spore både på meg og fruen. Kom skannbatt 2000watt pure sinus inverter og kaffemaskin i posten i dag og kjøper muligens et til makspowerbatteri til våren for å kunne sløse enda litt mer med strøm. Ligger vi flere netter i gjestehavn plugger vi gjerne i landsstrøm for å ha varmtvann som deg men ellers tar det gjerne ikke mer enn et kvarter for motor for å ha god varme i tanken og da er stort sett batteriene også fulladet igjen 🙂 Vil også understreke hvor råe lithium er til å ta imot lading, sjelden det er under 5 amp ladestrøm med mitt 120w wattstunde solcellepanel med victron mppt regulator! Redigert 7.Februar.2022 av tlemme (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 9.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2022 Hei, når man skal installere litium batterier, kan det bli nødvendig å bytte ut en del kabling. Til dels fordi det kan bli snakk om sterkere strøm, til dels fordi gammel kabling ikke passer nytt anlegg. For min del er problemet det siste. Det er mange steder brukt forj... tykke kabler. Det er jo bra for å motvirke spenningsfall. Men lurer på hvor jeg på en grei og helst noen lunde rimelig måte får tak i kabelsko, evt pressverktøy av grov dimensjon. Det ser ut til at de store kablene har et tverrsnitt på 180-200 mm2. Biltema har kabelsko opp til 50 mm2....... Det er sikkert noen på dette vide forum som har vært borti dette. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 9.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2022 (redigert) Lucky Strike skrev 7 minutter siden: Men lurer på hvor jeg på en grei og helst noen lunde rimelig måte får tak i kabelsko, evt pressverktøy av grov dimensjon. Det ser ut til at de store kablene har et tverrsnitt på 180-200 mm2. Biltema har kabelsko opp til 50 mm2....... Det er sikkert noen på dette vide forum som har vært borti dette. Nå blir det popcorn :) Om du søker litt her på forumet så er det hundrevis av innlegg om dette. Er vel ikke noe som engasjerer mere en kabelsko og tenger 🙈 Redigert 9.Februar.2022 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 9.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2022 OK, trodde ikke dette var så engasjerende . Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 9.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2022 Og tja, det er mye info om krympeteknikker. Men det er kabelsko av grove dimensjoner jeg søker tilgang til og info om. Her ikke sett at det snakkes om grovere en 95 mm2. Så hvis noen vet hvor man kan få grovere, er det verdsatt informasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Escaro Svart 9.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2022 (redigert) De aller fleste har presskabelsko opp til 95mm2, men hos Ahlsell finner du større dimensjoner. Kan være at det er andre som har men jeg kommer ikke på noen nå. https://www.ahlsell.no/33/elektro/gr.-11---25-installasjonsmateriell/20---kontaktpressingsmateriell-og-pressverktoy-for-samme-e/presskabelsko-og-hylser/presskabelssko-for-aluminiumleder/2043344/ Redigert 9.Februar.2022 av Escaro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 9.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2022 Escaro, vet ikke om aluminium er bra til martimt bruk. Tenker konsekvenser av forskjellig metall. Og disse så ikke ut til å være tilgjengelige i Oslo-området heller. Men det ser etter hvert ut til at det dukker opp løsninger på eBay. Har vel akket meg over dette før, men igjen så er det slik at man gjerne må til utlandet dersom man skal utenom de helst vanlige spesifikasjonene og dimensjonene på saker og ting. Sitér dette innlegget Link to post
Escaro Svart 9.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2022 På båt er det vel best med kobber, men de har også det på Ahlsell. Linken lå nok til feil type men rett størrelse. https://www.ahlsell.no/sok/?parameters.SearchPhrase=presskabelsko+for+kobberleder¶meters.CategoryName= Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2022 180 - 200mm² var da enormt, da er vel diameteren på kabelen sikkert opp i 20mm inklusive isolasjonen! Vanlig 95mm² kabel (som jeg har til vinsjen) er vel drøyt 12mm m/isolasjon. Den kabelen kjøpte jeg hos Seatronic, kabelsko hos Maritim og presstang hos Biltema. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.