Lucky Strike Svart 9.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2022 Lars, ja det er svære greier synes jeg. Målte ytterdiameter på kabelskoen til 18mm, uten isolasjon, så du er vel smack on der. Tenker det dreier seg om 150mm2 eller 185mm2, avhengig av godstykkelse. Ser ut til at eBay fra UK går greit, Kina ville tatt for lang tid nå. Ahlsell virker som om de er tomme i butikkene i nærheten av meg, og jeg frykter vel også prisene for sære saker her til lands. Jeg må nok også gå for en hydraulisk presstang for å få noe sving på sakene med den dimensjonen. Det koster å kaste seg ut i litium-eventyret . Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 9.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2022 Hej Det finns hyggligt billiga hydrauliska pressverktyg för grova kabelskor. Vi har en sådan för utlåning på SXK i Göteborg, inte för att det är lönt att åka så lång enbart för det. Pressverktyg Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 9.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2022 Ove T, det var hyggelig at du pekte på akkurat denne, jeg hadde akkurat kjøpt den på den nettsiden! (Det er litt langt til Gøteborg, selv om Covid nå er slutt i Sverige ). Sitér dette innlegget Link to post
tlemme Svart 9.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2022 Lucky Strike skrev for 2 timer siden: Hei, når man skal installere litium batterier, kan det bli nødvendig å bytte ut en del kabling. Til dels fordi det kan bli snakk om sterkere strøm, til dels fordi gammel kabling ikke passer nytt anlegg. For min del er problemet det siste. Det er mange steder brukt forj... tykke kabler. Det er jo bra for å motvirke spenningsfall. Men lurer på hvor jeg på en grei og helst noen lunde rimelig måte får tak i kabelsko, evt pressverktøy av grov dimensjon. Det ser ut til at de store kablene har et tverrsnitt på 180-200 mm2. Biltema har kabelsko opp til 50 mm2....... Det er sikkert noen på dette vide forum som har vært borti dette. Ble veldig nysgjerrig nå! Hvor mange amp og hvor lange strekk er det snakk om? Trustere? Sitér dette innlegget Link to post
tlemme Svart 9.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2022 Ove T skrev 49 minutter siden: Hej Det finns hyggligt billiga hydrauliska pressverktyg för grova kabelskor. Vi har en sådan för utlåning på SXK i Göteborg, inte för att det är lönt att åka så lång enbart för det. Pressverktyg Hälsningar Ove Nå fikk jeg litt lyst på ny kabelskotang! Det tilkommer vel moms og fortolling ved bestilling av disse hvis jeg bestiller til Norge? Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 9.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2022 Hej Priset är inkl. svensk moms, om det tillkommer tull vet jag inte. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2022 Jeg har sett på, og sikler etter, slike verktøy på E-bay. Man må sjekke leveringsbetingelsene. Frakt og MVA kan komme i tillegg, noen leverer inkludert. Det blir ikke toll. Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 9.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2022 (redigert) tlemme, det dreier seg om en seilkatamaran på 37 fot, den er 6,5 meter bred. Med startmotorer på begge sider så blir det nødvendigvis litt distanse mellom disse systemene. Det er ingen thruster, men en ankervinsj 8-9 meter unna batteriene. Jeg synes likevel det er brukt overraskende grove kabler, initiell installasjon var ikke på mer enn 400Ah forbruksbank og et startbatteri. Riktignok var det lagt opp fra første eier med watermaker og en hekkvinsj i tillegg (fjernet nå). Også 3 alternatorer, men disse var vanlig 60A og følgelig ikke ekstreme. Kraftig kabling er jo positivt for elsikkerhet og god funksjon av et elektrisk anlegg, så det er sånn sett ingen grunn til å klage. Men det blir jo tyngre enn man antageligvis trenger, og deler samt verktøy til grove dimensjoner er dyrere. Legger nå opp til 560Ah litium forbruksbank, men ingen nye ekstreme brukere. Planlagt 2000W inverter er vel ikke voldsomt. PS, jeg bestilte tang til tilsvarende norsk side der hvor det ble linket til, gratis frakt, ikke ekstra moms. Redigert 9.Februar.2022 av Lucky Strike (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 9.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2022 Hulda skrev 1 time siden: Jeg har sett på, og sikler etter, slike verktøy på E-bay. Man må sjekke leveringsbetingelsene. Frakt og MVA kan komme i tillegg, noen leverer inkludert. Det blir ikke toll. Denne ble innkjøpt ifm Lithium-sjau i kameratbåt (den grønne). Funker alldeles utmerket. NOK 299.51 50% Off | Hydraulic Crimping Tool Hydraulic Crimping Plier Hydraulic Compression Tool YQK-70/APR-70 Range 4-70MM2 Pressure 5-6T https://a.aliexpress.com/_mqHTM3E Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2022 Jepp, må ha 95 kvadrat og noen flere tonn. Må få meg en slik når jeg skal endre anlegget i Hulda for tredje gang. Eller blir det fjerde gang? Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 10.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2022 Fantino skrev for 15 timer siden: Denne ble innkjøpt ifm Lithium-sjau i kameratbåt (den grønne). Funker alldeles utmerket. NOK 299.51 50% Off | Hydraulic Crimping Tool Hydraulic Crimping Plier Hydraulic Compression Tool YQK-70/APR-70 Range 4-70MM2 Pressure 5-6T https://a.aliexpress.com/_mqHTM3E Artig at den koster over 600kr når jeg går inn på linken 🤔 Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 10.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2022 Swingswong skrev for 1 time siden: Artig at den koster over 600kr når jeg går inn på linken 🤔 Alltid dyr frakt på tunge ting. Eller inkludert til høyere pris. I dette tilfellet UPS Expedited så ikke de vanlige 3-8 ukene. Fikk en forsterker fra Hong Kong med UPS Expedited og det tok vel 5 eller 6 dg fra bestilling. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2022 Lucky Strike skrev for 18 timer siden: PS, jeg bestilte tang til tilsvarende norsk side der hvor det ble linket til, gratis frakt, ikke ekstra moms. Jeg er også sugen på ei slik tang. Har du link til den tanga du bestillte? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lucky Strike Svart 10.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2022 Komodo, her kommer den. https://www.vidaxl.no/e/hydraulisk-krympeverktoy/8718475826453.html Det står inkl MVA og fri frakt på alle produkter. Så får man håpe at de leverer. Ser at de er sånn OK på Trustpilot. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2022 Den der er skikkelig! Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 10.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2022 Lucky Strike skrev 59 minutter siden: Komodo, her kommer den. https://www.vidaxl.no/e/hydraulisk-krympeverktoy/8718475826453.html Det står inkl MVA og fri frakt på alle produkter. Så får man håpe at de leverer. Ser at de er sånn OK på Trustpilot. Den var rimelig. OG de tilbyr Klarna, som jeg liker (ingen betaling før etter at du har greiene i nevene) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2022 Lucky Strike skrev for 4 timer siden: Komodo, her kommer den. https://www.vidaxl.no/e/hydraulisk-krympeverktoy/8718475826453.html Takker Jeg venter til du har fått din og lagt ut en erfaring her. Funker den etter hensikten bestiller jeg en også. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ask Svart 11.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2022 Komodo skrev for 9 timer siden: Takker Jeg venter til du har fått din og lagt ut en erfaring her. Funker den etter hensikten bestiller jeg en også. Eg gjer som Komodo, og set veeeldig stor pris på å få høyra Lucky Strike sine erfaringar. Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 11.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2022 Håper jeg har fått gjort jobben ferdig om 2 måneder.......... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 11.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2022 Ai, det kan jeg ikke vente på. Får ta sjansen og bestille en allikevel da Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ove T Svart 12.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2022 Hej Vi har haft en sådan på SXKs kansli i Göteborg till utlåning sedan 2015. Vi hade någon liten oljeläcka från en anslutning och det följer med en omgång packningar. Man skall väl inte vänta sig tip top kvalité på allt till det priset men det fungerar. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
tlemme Svart 14.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2022 Lucky Strike skrev On 2/9/2022 at 16.37: Hei, når man skal installere litium batterier, kan det bli nødvendig å bytte ut en del kabling. Til dels fordi det kan bli snakk om sterkere strøm, til dels fordi gammel kabling ikke passer nytt anlegg. For min del er problemet det siste. Det er mange steder brukt forj... tykke kabler. Det er jo bra for å motvirke spenningsfall. Men lurer på hvor jeg på en grei og helst noen lunde rimelig måte får tak i kabelsko, evt pressverktøy av grov dimensjon. Det ser ut til at de store kablene har et tverrsnitt på 180-200 mm2. Biltema har kabelsko opp til 50 mm2....... Det er sikkert noen på dette vide forum som har vært borti dette. Ove T skrev On 2/12/2022 at 10.02: Hej Vi har haft en sådan på SXKs kansli i Göteborg till utlåning sedan 2015. Vi hade någon liten oljeläcka från en anslutning och det följer med en omgång packningar. Man skall väl inte vänta sig tip top kvalité på allt till det priset men det fungerar. Hälsningar Ove Komodo skrev On 2/11/2022 at 21.09: Ai, det kan jeg ikke vente på. Får ta sjansen og bestille en allikevel da Fikk min i dag, det var med et sett reservepakninger men virker solid og fungerer helt topp ved første test 🙂 Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 17.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2022 Dette er jo en tråd for erfaringer med litium batteri. Så langt er det ingen operativ erfaring her i gården, men det nærmer seg nå når båtsesongen kommer. Likevel, det er erfaring fra veien hit som som kanskje kan være av interesse for andre også. Det finnes sikkert tusenvis av innlegg og blogger om installasjon og oppsett av litiumbatterier, så detaljer og skisser på hvordan jeg har gjort det er ikke så interessant. Men det som jeg mener er viktig er å definere sine egne behov og ta noen prinsippavgjørelser på forhånd. Selvfølgelig etter å ha samlet så mye informasjon man orker. Det er utallige båttyper og båteiertyper, så når noen sier at du må gjøre sånn og sånn, så er det ikke sikkert at det er det beste for andre. For å ta noen prinsippielle avgjørelser for min egen del: 2 batteripakker a 280Ah med hver sin BMS. Hovedsakelig fordi under mulig langturseiling vil jeg ha mulighet til å kunne klare meg med en pakke om noen av cellene blir ødelagt. Litium celler er vanskelig å erstatte på kort tid også her hjemme, så det gir økt operasjonell trygghet sånn sett også. Ikke noe alle ser behov for. Kaster ut startbatteriet. Idioti sier noen, andre sier at slik har de operert lenge. Men det krever ganske mye kabelomlegging på vår båt. Jeg syntes at det også krever anskaffelse av Sterling Alternator Protect Devices, siden strømmen ikke har noe bly startbatteri å gå til om batteriene kobles ut. Overkill Solar BMS-ene har relativt liten kapasitet ift batteriene. Det holder for godt for forbruksbehovet, men jeg legger startere og ankervinsj utenfor BMS. Den største ulempen er at om man f.eks glemmer å slå av motorstrømmen og reiser bort noen uker, så kan man risikere at batteriene skades av å tappes til under lavspenningsgrensen. Men om sommeren vil det sannsynligvis likevel ikke skje pga solcellene. Det var ellers forventet at nødvendig utstyr og elekronikk ville koste noe, men likevel overraskende at prisen for disse sakene ble like høy som for batteriene. Jeg har slett ikke gått bananas og kjøpt Victron-utstyr som blåfargelegger et digert koblingsskjema, slik jeg har sett mange eksempler på i litium-grupper på nett. Jeg synes jeg har prøvd å følge KISS-prinsippet, men kostbart ble det. BMS må man jo ha (men ikke to...), jeg synes batteri monitor også kreves for et slikt anlegg, MRBF sikringer på batteriene, nye solcelleregulatorer... og diverse koblingsutstyr er også dyrt. Så når en ser kostnadene ved tillegsutstyr og arbeidsmengden ved installasjon, kan man vel bedre forstå de som velger drop-inn litium. Det kommer vel noe i tillegg der også, men sikkert ikke så voldsomt mye. Problemet med drop-inn er vel at man har færre kontrollmuligheter og svakere BMS-er. Og for de med enklere behov, bly blir veldig billig ...... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.