Jump to content

Vi vet at om 40–50 år er plastbåten utfaset

tilplan

Recommended Posts

Ser at leder ved båtbyggeriet ved Museet Kystens Arv i Indre Fosen mener at plastbåten er utfaset om 40-50 år. Jeg har ikke helt troen på at det vil skje. At det kommer nye og spennende materialer, får vi håpe på, men jeg tror ikke tre tar over igjen. Da tror jeg heller på gjenbruk av plastbåtene. 
https://www.nrk.no/trondelag/den-nordiske-klinkbattradisjonen-tatt-inn-i-unescos-kulturarvliste-1.15771448

Hvis forbrukeren skal bestemme, er vel plast noe av det mest vellykkede båtbyggermaterialet verden har sett, med minst vedlikehold, og uovertruffen soliditet(jeg har stålbåt, og er blandt svært få). Nå vet ikke jeg hvor lenge en glassfiberbåt egentlig kan vare, men registrerer at det er alt det andre som er utrangert på båten, som gjør at de kasseres, gjerne etter ca 30-40 år. Hadde tanken vært gjenbruk fra byggestart, kunne sikkert Bavaria, og de andre store båtverftene, hatt vedlikeholdsprogram, og metoder, som kostnadseffektivt byttet rigg, skiftet interiøret, eller fremdriftsmaskineriet. Kanskje dette blir ett krav om ikke lenge. Tenk om biler var laget i glassfiber, og du toll og merverdiavgiftsfritt kunne byttet motor og interiøret i den. Biler produseres omtrent like solide som fiskebollebokser. Slår du litt hardt i panseret på en bil, koster det 20 000 i oppretting og lakkering. Slår du utrolig hardt i ett båtdekk på en glassfiberbåt, blir kostnaden i værste fall litt gips, eller bandasje.

Men for all del…trebåter kan være fine greier det.Materialkunnskap, seinvokst furu og eik, formvokste knær og spant, osv. Tunge, javel, men båter til hvert sitt bruk. De eldste seilende fartøyene i Norge er vel rundt 150 år gamle, og det meste på dem er byttet. Også her ett spørsmål om logistikk og kunnskap. Det er svært få som kan trebåtbygging og vedlikehold i dag. Skal du bytte litt hud og noen spant på en skøyte, ryker du fort på en årslønn i utgifter. Hva kostet det på ett verft for 70,80 eller hundre år siden. Da var kunnskapen der, materialene lå klare, på slippen sto 3-4 mann, som visste hva de skulle den dagen, og vipps, så var båten ute igjen.

Nå har vel dagens trebåter ett solid miljøavtrykk pga moderne overflatebehandlinger med polyurethane eller urethaneforbindelser i lakk, og terpentinen er byttet ut med aromater fra oljeindustrien. Blymønja har vel måttet vike, men det er  ikke akkurat drikkevann man ruller på under vannlinja, mens man tetter gliper og nat med bitumen, og hva vet jeg. Til slutt belegger man dekket med Coelan, fordi man ikke kan kunsten å dreve, og det dekket er uegnet som gjødsel i moder jord. Når så båten i nær fremtid må hugges, må den brennes i kalkovn, fordi ingeniøren, som er båtentusiast, og eide den, hadde blakket seg på nettbutikken til West System, og det viser seg at halve skroget er moderne, kjemisk fremstilte resiner, som er svært allergifremkallende.

Tja, bare noen strøtanker. Det står Ihvertfall skrevet….Av jord er det kommet, og så videre….eller står det man istedenfor det? Litt usikker, men når det kommer til båt, blir det ofte en avveining, som ender opp i båtens forlengede levetid, på bekostning av sin egen, og de rundt seg.

Hva er nye spenennde materialer!?   liten tro på at lystbåter vil bygges i noe annet enn glasfiber/aluminium/karbonfiber

Glassfiberbåter kan man jo gjennbruke etter 30 år, bare å bytte interiør og skifte motor, ev. elmotor/Brenselseller og batterier, når dette blir litt mer effektivt og logistikken rundt det blir hensiktsmessig

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Tre er og blir et forgjenngelig materiale. Det er ikke glassfiberskrog. Holdes viknesen vår seg tørr slik at trevirket i stringere og innredning ikke råtner så er den like god om hundre år. Jo mindre treverk,  jo enklere er det å holde en plastbåt. 

Man må vel være i tung terpentinrus om man skal hevde fremtiden er klinkebygde båter.

Uten kunstig åndedrett og store subsidier så hadde ikke det blitt slått inn en eneste klinke i dette årtusen. I hvert fall ikke på større båt.

20 minutes ago, tilplan said:

At en trebåt har den fordelen at den blir til jord, er også den største svakheten. En trebåt som overlever lenge ser jeg for meg at ofte er full av stoffer som ikke blir til jord. Gjenbruk er bedre og der er plastbåten fenomenal. 

Helt enig! og i en "moderne" trebåt er det jo omtrent like mye epoxy som i en glassfiberbåt, samt Mahogany og Teak som ikke er bærekraftige materialer

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Mahogny er mange varianter. Og om de er bærekraftige eller ikke, avhenger av avvirkingen. Slik sett kan også sitkagran bli rødlistet. Slik som også olje kan bli, den dagen det er nesten tomt. For så vidt ropes det også varsko når det gjelder råmaterialer til glass ved at miljøer blir ødelagt. Så gjenbruk er tingen, uten bruk av energi :-)

25 minutes ago, Jernbåten said:

Mahogny er mange varianter. Og om de er bærekraftige eller ikke, avhenger av avvirkingen. Slik sett kan også sitkagran bli rødlistet. Slik som også olje kan bli, den dagen det er nesten tomt. For så vidt ropes det også varsko når det gjelder råmaterialer til glass ved at miljøer blir ødelagt. Så gjenbruk er tingen, uten bruk av energi :-)

Huff seintvoksende Sitkagran er det som brukes mest i akkustiske gitarer.  

Problemet med trebåter i dag bygget på den gamle måten(klink/kravell) er at man samtidig ikke lenger har tilgang til de gamle gode stoffene som holdt mark og utøy unna, som blymønje, antiparasit, Xylamon m.fl. De "antipest"-stoffene man kjøper i dag kan man jo nesten drikke.

Har stående 15-20 liter Antiparasit av den gode gamle typen til mulig framtidig båtprosjekt. Det er jo rene gullet etterhvert.. :)

Kaldbakt:

LA 28: The modern trailable boat that's cold-molded from mahogany

Knall moderne og med bruk av mindre plast. Og ganske lekker.....

Slik Lager RM- yachts sine seilbåter.

RM1180, here are the images of its “hybrid” model

Tipper noe av fordelen er at båtene bruker mindre plast for å oppnå tilsvarende styrke. 

RM-yachts er serieproduserte båter som, utifra alt jeg har lest om dem, har plastbåtens fordeler, men er både stivere og sterkere i forhold til vekta. 

MerConcept will work with Fora on RM racing yachts."

Jeg blir av natur skeptisk når noen utrykker skråsikkerhet om noe som kanskje, sannsynligvis, og helt sikkert skal skje 50 til 100 år frem i tid. 

Plast har vært fremtidens materiale i båter i 50 år, men først nå begynner man å se kommersielle produkter som utnytter materialets egenskaper til å spare vekt.

Det er en ubehagelig sammenheng mellom båtens vekt og den energien som kreves for å bringe den fremover.

Spart vekt i form av vakuumstøping, optimalisert fiberorientering, og karbonfiber begynner nå så smått å ta plass i volumbåter, og ikke bare for spesielt interesserte. Teknologien har vært der i 30 år.

Samtidig er vekten på motorer redusert vesentlig, og større ytelser er tilgjengelig.

Driveren er drivstoffpriser og at 'folkebåten' (startbåten) har endret seg fra en 7-8 knop sak til en 40+ knop sak.

Og selvfølgelig at kjøpekraften er økt kraftig.

I et miljøperspektiv er det nyttig å kunne resirkulere, eller frigjøre energien/næringen fra et avhendet produkt etter endt levetid. Alle plastprodukter har denne egenskapen. Produkter laget av tre og metaller også. 

Det vil helt sikkert komme nye materialer som har bedre egenskaper hva angår styrke, produksjonsvennlighet, holdbarhet kostnader og evne til å la seg gjenvinne. Helt sikkert er at ikke alle blir kommersielt vellykket.

Jeg skjønner at noen har bestemt seg for at plast er noe styggedom, men om man gjør bærekrafts vurderinger blir det alltid feil å starte med svaret man ønsker seg. 

Plastbåten vil leve lenge, og lenge leve plastbåten.:flag_bp::sailing:

Det er vanskelig å spå, spesielt om fremtiden. Plast/glass/karbon har revulosjonert båtindustrien. Og det er enkelt å bake fasonger som Colin Archer bare kunne drømme om. I dag ville Colin garantert bygget båter av andre materialer enn lerk/eik/furu. Så kjemien vil gå fremover, teknikken vil gå fremover. Og for de som ikke er vanvittig bevandret innen knapphetsgoder og andre greier. Kloden er godt forsynt med jern og karbon. I tillegg, om man kunne fjerne alle imperfeksjoner fra stålet som produseres i dag, ville det kunne bli rundt 1000 ganger 'sterkere'. Det er rom for forbedringer både her og der.

23 minutes ago, Havarita said:

Jeg blir av natur skeptisk når noen utrykker skråsikkerhet om noe som kanskje, sannsynligvis, og helt sikkert skal skje 50 til 100 år frem i tid. 

Plast har vært fremtidens materiale i båter i 50 år, men først nå begynner man å se kommersielle produkter som utnytter materialets egenskaper til å spare vekt.

Det er en ubehagelig sammenheng mellom båtens vekt og den energien som kreves for å bringe den fremover.

Spart vekt i form av vakuumstøping, optimalisert fiberorientering, og karbonfiber begynner nå så smått å ta plass i volumbåter, og ikke bare for spesielt interesserte. Teknologien har vært der i 30 år.

Samtidig er vekten på motorer redusert vesentlig, og større ytelser er tilgjengelig.

Driveren er drivstoffpriser og at 'folkebåten' (startbåten) har endret seg fra en 7-8 knop sak til en 40+ knop sak.

Og selvfølgelig at kjøpekraften er økt kraftig.

I et miljøperspektiv er det nyttig å kunne resirkulere, eller frigjøre energien/næringen fra et avhendet produkt etter endt levetid. Alle plastprodukter har denne egenskapen. Produkter laget av tre og metaller også. 

Det vil helt sikkert komme nye materialer som har bedre egenskaper hva angår styrke, produksjonsvennlighet, holdbarhet kostnader og evne til å la seg gjenvinne. Helt sikkert er at ikke alle blir kommersielt vellykket.

Jeg skjønner at noen har bestemt seg for at plast er noe styggedom, men om man gjør bærekrafts vurderinger blir det alltid feil å starte med svaret man ønsker seg. 

Plastbåten vil leve lenge, og lenge leve plastbåten.:flag_bp::sailing:

På 90 tallet var det en reportasje i BM der de hadde utviklet en 16 foter i Karbonfiber. tror den veide 60kg mot 200-250 om det hadde vært en vanlig glassfiberbåt.  Den var totalt ubrukelig, selv om den var både sterk stiv og lett..  For å få gode sjøegenskaper må det være en hviss vekt og treghet.  På en større båt derimot vil det ha noe for seg. De nyeste hurtigbåtene i Trondheim/Kristiansund er bygget i karbonfiber.  større enn de gamle men med mindre motorer og bedre fart!  for små lystbåter er alt. materialer fremdeles for dyrt!

Grønnskollingen skrev for 1 time siden:

Kaldbakt:

LA 28: The modern trailable boat that's cold-molded from mahogany

Knall moderne og med bruk av mindre plast. Og ganske lekker.....

Slik Lager RM- yachts sine seilbåter.

RM1180, here are the images of its “hybrid” model

Tipper noe av fordelen er at båtene bruker mindre plast for å oppnå tilsvarende styrke. 

Nåja...bygges kaldbakte båter her på øyen...Dolvik boats... svindyre.. himmelhøyt priset over plastbåter...

Og det er vel heller ikke ukjent alle fadesene med trekjærne i diverse plastbåter fra 60 og 70 tallet ... 

Så langt er plast uslåelig...

Uten noe argumentasjon så står jo den påstanden ganske så tom for substans. Jeg tipper det er en spekulasjon rundt verdens bruk av olje i ulike produkter inkludert resiner/harpiks som ligger bak. 

Jeg håper forøvrig at verdens totale behov for nye båtskrog etterhvert går ned, fordi glassfiberskrog vel nærmest har uendelig levetid om de tas vare på og repareres.

I en post-apokalyptisk verden så kan det jo hende at det er riktig at menneskeheten faller tilbake til å bygge trebåter, fordi det er det eneste man klarer å gjøre :-) Kanskje mannen er en "doomsday prepper" :-)

Redigert av Thostr (see edit history)
Ida Marie III skrev 18 minutter siden:

Nåja...bygges kaldbakte båter her på øyen...Dolvik boats... svindyre.. himmelhøyt priset over plastbåter...

Ja? Er alle hobbyartiklene du eier kjøpt med utgangspunkt i hva som er billigst?

Ida Marie III skrev 19 minutter siden:

Så langt er plast uslåelig...

Thostr skrev 12 minutter siden:

I en post-apokalyptisk verden så kan det jo hende at det er riktig at menneskeheten faller tilbake til å bygge trebåter,

Jeg føler jeg har hørt dette før.. 

..."elbiler kommer aldri til å kunne erstatte bensin og dieselbiler".... 

..."når det blir forbudt å røyke ved bordene vil utelivsbransjen gå konk!"...

...Eternitt er uslåelig som byggemateriale!

Hevder ikke at vi skal gå tilbake til klinkbygde færinger, ei heller at vi skal slutte å bruke syntetiske byggematerialer. 

Det vil selvfølgelig være plastbåter på sjøen om 50 år. Er selv glad jeg slipper å eie trebåt.

Jeg tror også vi kommer til å se mer innovasjon etter hvert som den eldre garde bokstavelig talt faller fra. 

Nye konsumenter, med en annerledes livsanskuelse, kommer til å etterspørre nye løsninger, og produsentene vil tilby det kundene vil ha. 

Spol 100 år bakover og se på hva folk flest kjørte rundt i. 20 fots åpen snekke med 2-4hk parafinmotor. Om 100 år fra nå kommer man til å ha fantastiske båter sammenlignet med hva vi har i dag, det er det eneste som er sikkert.

Kanskje et lite fusjon/fisjons kraftverk i motorrommet som holder hele båtens levetid, og som gjør at du kan kjøre så mye du vil for skillemynt. Ikke at noen vet hva skillemynt er lenger da...

Tvilsomt at plast er borte om 50 år. Blir bare nye komposittbindinger av nye materialer før de igjen blir klassifisert som skadelig for miljøet. Uansett hvor organiske de er i utgangspunktet, tilsettes det nye kjemikalier som enda ikke er klassifisert som skadelige for å gi en miljøprofil. 
Dagens EPD’er og miljøsertifikater er lett å manipulere.

Eks. Isopor (EPS, XPS, 100% olje) er fire ganger mer miljøvennlig enn Rockwool( 98% laget av stein, 2 % plast) hvis en studerer dokumentasjonen….

Teflon, samme der. 
Krav til effektiv drift, produksjonskapasitet og store volum baner veg for mer og mer komposittmaterialer med ulike bindinger og kjernestruktur.

Sannsynligvis blir det forbudt å ha fritidsbåt, folk skal jo ikke kose seg for mye. Eller, forhåpentligvis ikke? 

Tror heller ikke plastbåtens tid er omme, produksjonen og resultatene er alt for effektive til det. Som gammel trebåtbygger vet jeg litt om hva som kreves for å bygge trebåter, enten det skulle være klinkerbygget, kravell eller en eller annen form for kaldbaking. Med en form for samlebåndsproduksjon (som blant annet Borge Bringsvær med BB11 fikk til) kan en trebåts produksjonstid kortes betraktelig inn, men likevel er det snakk om håndverk der hver enkelt del må tilpasses i større eller mindre grad. Slikt tar tid, og skal båtbyggerne ha noenlunde timelønn blir det ikke rimeligere enn plastbåt, det er i alle fall sikkert. Mens en plastbåt, med ferdige former, kan produseres i løpet av noen få dager for de minste modellene. Ja, en dyktig trebåtbygger kan slå sammen en færing på ei uke, men da med langt flere timer bak enn tilsvarende plastbåt.

På 90-tallet var det en oppadgående vind igjen for trebåter generelt en periode, men etter hvert som årene har gått synes denne å ha jevnet seg ut, det er i alle fall mitt inntrykk. For min del vil alltid trebåt være hakket mer «ekte» enn plast, men plastens fortreffeligheter gjør at selv meg med det gamle slagordet «If God had meant us to build fibreglass boat he would have grown fibreglass trees» endte opp med å bo i en plastbåt. Men flytter jeg på land igjen blir plastbalja byttet ut med trebåt, det er sikkert. Uten at jeg skal påstå mine holdninger til båt er lik holdningene til folk flest?

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...