Jump to content

Hvor på lastemerket skal man laste?


Spenhoel

Recommended Posts

Lastelinjemerket og andre skipstekniske utrykk er godt forklart i https://www.marfag.no/k12/1-skipets-dimensjon-og-form. Jeg må tillegge at de færreste fritidsbåter har en størrelse som gjør denne merkingen aktuell.

 

IMO's Lastelinjekonvensjon er fra 1966, og har meget detaljerte beskrivelser om hvordan man skal måle og hvordan merket skal utformes og plasseres. (fra s 22 i linken).

Linjene er 25mm tykke (1in) og det skal måles fra toppen av linjene.

 

Bokstavene under:

TF: Tropical Freshwater

F: Freshwater

T: Tropical

S: Summer

W: Winter

WNA: Winter North Atlantic.

 

Fartøy påføres de merker som er aktuelle, og det finnes også egen markering som tillater at man laster ekstra om man fører tømmer som dekklast. (!)

 

Man kan altså laste fartøyet ulikt avhengig av hvor man befinner seg.

k12-01-image16.png

Link to post
Captain A skrev 42 minutter siden:

Feks viss man svipper innom vinter nord atlanter på ein seilas så må mann sørge for og være lett nok til det 

Den skjønner ikke jeg.. skuta med last veier vel like mye i «vinter nord atlanter» som  i tropiske farvann. Forskjellen er vel at skuta med samme last flyter lettere i vinter nord enn den vil gjøre i tropiske farvann.

Link to post
Spenhoel skrev for 5 timer siden:

Vist skipet ligger i saltvann og skal til saltvann så laster man såklart til sommer/vinter merket og i ferskvann vist vi går fra ferskvann til saltvann. Hva med når vi går fra ferskvann til ferskvann, ferskvann til brakkvann og omvendt? Skal det fortsatt lastes til ferskvannmerke eller sommer/vinter? 

 

I forhold til ferskvann/saltvannsproblematikken betyr det ikke noe hvor skipet skal seile etter lasting. Det er egenvekten på vannet på det stedet man laster som betyr noe i forhold om- og hvordan fersvannslinjen skal brukes.

 

Avstanden mellom ferskvannslinjen og sommerlinjen  viser hvor mye fribordet blir redusert hvis vannets egenvekt reduseres fra 1,025 til 1,000. Hvis skipet flyter i brakkvann på lasteplassen så blir fribordsreduksjonen forholdsvis mindre, avhengig av aktuell egenvekt. F.eks så vil brakkvann med en egenvekt på 1,012 bety at skipet kan lastes ned til et fribord midt mellom overkant av sommerlinjen og overkant ferskvannslinjen. 

 

Fradraget for fersvann/brakkvann som man beregner på lasteplass kan forøvrig trekkes fra på vintermerket (W) og vinter nordatlantermerket (WNA) når disse skal brukes, da skipet vil flyte på den aktuelle lastelinjen når det kommer ut i sjøvann med egenvekt 1,025.

Av praktiske grunner blir fersvannlinjen kun merket opp relativt til sommerlinjen og tropelinjen.

 

 

 

Link to post
navid skrev for 6 timer siden:

Den skjønner ikke jeg.. skuta med last veier vel like mye i «vinter nord atlanter» som  i tropiske farvann. Forskjellen er vel at skuta med samme last flyter lettere i vinter nord enn den vil gjøre i tropiske farvann.

Skal man gå fra tropisk ferskvann til vinter nord atlanter så må man laste slik man ligger i WNA når man ankommer den sonen.  Enkelte tilfeller så har man eit stort bunkersforbruk på veien. Så skuta vert jo lettere underveis

så det kan være litt av eit regnestykke vist mann skulle laste malm i Australia og losse i Murmansk…
 

 

knall tøffe glass, noen som har sett dei i noen nettbutikk ?

Link to post
Captain A skrev for 2 timer siden:

Enkelte tilfeller så har man eit stort bunkersforbruk på veien. Så skuta vert jo lettere underveis så det kan være litt av eit regnestykke vist mann skulle laste malm i Australia og losse i Murmansk…

Javel, så det er bunkersforbruket underveis som primært løfter skuta fra T (TF) til WNA, og ikke forskjellen på vannet/sjøens egenvekt?

Link to post

Nei. Men man må kalkulere inn bunkersforbruk slik man kan ta med seg mest mulig last når man skal seile inn. 
Må ta mindre last da i WNA
Som nevnt andre her så er saltgehalten lik  på verdenshavene. Lakene og enkelte havner rundt om er det ein del ferskvann

( ein del fiskebåter har vert litt tunge ved ankomst Egersund feks. Der kan det være lite salt havne bassenget ved stor vann føring i elven)

Link to post
navid skrev for 10 timer siden:

Javel, så det er bunkersforbruket underveis som primært løfter skuta fra T (TF) til WNA, og ikke forskjellen på vannet/sjøens egenvekt?

Hensikten med de forskjellige lastemerkene er at siden en forventer roligere vær i innenlandsområder (ferskvann), tillates det at en tar ombord mere last/vekt om en skal seile i dette området i forhold til om seiler i Nord-Atlanteren om vinteren da svært dårlig vær må forventes og skipets sikkerhetsmarginer må ta høyde for dette. Så er det en trappetrinnsmodell i områdene/årstid mellom disse ytterpunktene angående hvor hard ned en kan laste skipet.

 

Regelverket gir som flere har påpekt rom for å laste over det merket som gjelder der du skal til (men aldri over det som gjelder der du er til enhver tid), om du beregner inn forbruk av bunkers som skjer før du kommer til området hvor neste lastemerkebegrensning inntreffer, og tilsvarende for overgang fra ferskvann til sjøvann.

 

Motsatt må et skip som laster maks (til WNA merket) i en norsk havn og seiler sørover til en havn med ekvator komme frem med mye ledig lastekapasitet i forhold til tropemerket som gjelder ved ankomsthavnen. Således kan skipet velge å gå innom eksempelvis Las Palmas og ta mere last.   

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...