Spenhoel Startet 21.Desember.2021 Del på Facebook Startet 21.Desember.2021 Vist skipet ligger i saltvann og skal til saltvann så laster man såklart til sommer/vinter merket og i ferskvann vist vi går fra ferskvann til saltvann. Hva med når vi går fra ferskvann til ferskvann, ferskvann til brakkvann og omvendt? Skal det fortsatt lastes til ferskvannmerke eller sommer/vinter? Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 21.Desember.2021 Del på Facebook Svart 21.Desember.2021 Lastelinjemerket og andre skipstekniske utrykk er godt forklart i https://www.marfag.no/k12/1-skipets-dimensjon-og-form. Jeg må tillegge at de færreste fritidsbåter har en størrelse som gjør denne merkingen aktuell. IMO's Lastelinjekonvensjon er fra 1966, og har meget detaljerte beskrivelser om hvordan man skal måle og hvordan merket skal utformes og plasseres. (fra s 22 i linken). Linjene er 25mm tykke (1in) og det skal måles fra toppen av linjene. Bokstavene under: TF: Tropical Freshwater F: Freshwater T: Tropical S: Summer W: Winter WNA: Winter North Atlantic. Fartøy påføres de merker som er aktuelle, og det finnes også egen markering som tillater at man laster ekstra om man fører tømmer som dekklast. (!) Man kan altså laste fartøyet ulikt avhengig av hvor man befinner seg. Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 21.Desember.2021 Del på Facebook Svart 21.Desember.2021 Krever planlegging for seilasen det, skal uansett ikkje komme over lastemerke på seilasen Feks viss man svipper innom vinter nord atlanter på ein seilas så må mann sørge for og være lett nok til det Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 21.Desember.2021 Del på Facebook Svart 21.Desember.2021 Jeg laster alltid for tropisk ferskvann Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Honduras Svart 21.Desember.2021 Del på Facebook Svart 21.Desember.2021 Ser ut som du er på tur nordover i øyeblikket Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
navid Svart 21.Desember.2021 Del på Facebook Svart 21.Desember.2021 Captain A skrev 42 minutter siden: Feks viss man svipper innom vinter nord atlanter på ein seilas så må mann sørge for og være lett nok til det Den skjønner ikke jeg.. skuta med last veier vel like mye i «vinter nord atlanter» som i tropiske farvann. Forskjellen er vel at skuta med samme last flyter lettere i vinter nord enn den vil gjøre i tropiske farvann. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 21.Desember.2021 Del på Facebook Svart 21.Desember.2021 TF, T, W og WNA har å gjøre med været i området ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
navid Svart 21.Desember.2021 Del på Facebook Svart 21.Desember.2021 Gunga Din skrev 4 minutter siden: TF, T, W og WNA har å gjøre med været i området ! På whiskyglassene ja... Jækla fine whiskyglass foresten. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 21.Desember.2021 Del på Facebook Svart 21.Desember.2021 navid skrev 23 minutter siden: Forskjellen er vel at skuta med samme last flyter lettere i vinter nord enn den vil gjøre i tropiske farvann. Nei.. Du må ha mindre last ombord når du går gjennom nordatlanteren på vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 21.Desember.2021 Del på Facebook Svart 21.Desember.2021 (redigert) Det er veldig liten forskjell på densiteten på saltvann sommar eller vinter, så man kan bortse fra dette da det gjelder laste kapasitet hos ett fartøy, de ulike W og WNA har som sagt å gjøre med været ! Redigert 21.Desember.2021 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
navid Svart 21.Desember.2021 Del på Facebook Svart 21.Desember.2021 (redigert) Ok...så visst en ligger i ferskvann ved ekvator en plass og tar inn last, og skal nordover til Svalbard, hvor høyt på primsolmerket skal man laste da? Redigert 21.Desember.2021 av navid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 21.Desember.2021 Del på Facebook Svart 21.Desember.2021 navid skrev 10 minutter siden: På whiskyglassene ja... Jækla fine whiskyglass foresten. fann dem i en båtutstyrsbutikk i Aalborg Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Fiks Svart 21.Desember.2021 Del på Facebook Svart 21.Desember.2021 Spenhoel skrev for 5 timer siden: Vist skipet ligger i saltvann og skal til saltvann så laster man såklart til sommer/vinter merket og i ferskvann vist vi går fra ferskvann til saltvann. Hva med når vi går fra ferskvann til ferskvann, ferskvann til brakkvann og omvendt? Skal det fortsatt lastes til ferskvannmerke eller sommer/vinter? I forhold til ferskvann/saltvannsproblematikken betyr det ikke noe hvor skipet skal seile etter lasting. Det er egenvekten på vannet på det stedet man laster som betyr noe i forhold om- og hvordan fersvannslinjen skal brukes. Avstanden mellom ferskvannslinjen og sommerlinjen viser hvor mye fribordet blir redusert hvis vannets egenvekt reduseres fra 1,025 til 1,000. Hvis skipet flyter i brakkvann på lasteplassen så blir fribordsreduksjonen forholdsvis mindre, avhengig av aktuell egenvekt. F.eks så vil brakkvann med en egenvekt på 1,012 bety at skipet kan lastes ned til et fribord midt mellom overkant av sommerlinjen og overkant ferskvannslinjen. Fradraget for fersvann/brakkvann som man beregner på lasteplass kan forøvrig trekkes fra på vintermerket (W) og vinter nordatlantermerket (WNA) når disse skal brukes, da skipet vil flyte på den aktuelle lastelinjen når det kommer ut i sjøvann med egenvekt 1,025. Av praktiske grunner blir fersvannlinjen kun merket opp relativt til sommerlinjen og tropelinjen. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 21.Desember.2021 Del på Facebook Svart 21.Desember.2021 Personlig merker jeg at jeg ligger dypere i vannet når jeg svømmer i ferskvann.... DER har dere en ide for de som driver med tatovering, få lastemerker tatovert i nakken... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Martine29 Svart 21.Desember.2021 Del på Facebook Svart 21.Desember.2021 Og dessuten merker jeg stor forskjell ved bading ved kaldt og varmt vann. Kjøper du en 30 foting i Spania så er den bare 27 fot når du har basket deg heim til Norge. Sola har snudd, mer opptatt av det nå. God jul til alle med og uten. Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 21.Desember.2021 Del på Facebook Svart 21.Desember.2021 navid skrev for 6 timer siden: Den skjønner ikke jeg.. skuta med last veier vel like mye i «vinter nord atlanter» som i tropiske farvann. Forskjellen er vel at skuta med samme last flyter lettere i vinter nord enn den vil gjøre i tropiske farvann. Skal man gå fra tropisk ferskvann til vinter nord atlanter så må man laste slik man ligger i WNA når man ankommer den sonen. Enkelte tilfeller så har man eit stort bunkersforbruk på veien. Så skuta vert jo lettere underveis så det kan være litt av eit regnestykke vist mann skulle laste malm i Australia og losse i Murmansk… knall tøffe glass, noen som har sett dei i noen nettbutikk ? Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 21.Desember.2021 Del på Facebook Svart 21.Desember.2021 Eg kjøpte dei på National Maritime Museum i Greenwich i London. Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 21.Desember.2021 Del på Facebook Svart 21.Desember.2021 Captain A skrev for 2 timer siden: Enkelte tilfeller så har man eit stort bunkersforbruk på veien. Så skuta vert jo lettere underveis så det kan være litt av eit regnestykke vist mann skulle laste malm i Australia og losse i Murmansk… Javel, så det er bunkersforbruket underveis som primært løfter skuta fra T (TF) til WNA, og ikke forskjellen på vannet/sjøens egenvekt? Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 21.Desember.2021 Del på Facebook Svart 21.Desember.2021 Nei. Men man må kalkulere inn bunkersforbruk slik man kan ta med seg mest mulig last når man skal seile inn. Må ta mindre last da i WNA Som nevnt andre her så er saltgehalten lik på verdenshavene. Lakene og enkelte havner rundt om er det ein del ferskvann ( ein del fiskebåter har vert litt tunge ved ankomst Egersund feks. Der kan det være lite salt havne bassenget ved stor vann føring i elven) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 22.Desember.2021 Del på Facebook Svart 22.Desember.2021 Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Bergen Svart 22.Desember.2021 Del på Facebook Svart 22.Desember.2021 navid skrev for 10 timer siden: Javel, så det er bunkersforbruket underveis som primært løfter skuta fra T (TF) til WNA, og ikke forskjellen på vannet/sjøens egenvekt? Hensikten med de forskjellige lastemerkene er at siden en forventer roligere vær i innenlandsområder (ferskvann), tillates det at en tar ombord mere last/vekt om en skal seile i dette området i forhold til om seiler i Nord-Atlanteren om vinteren da svært dårlig vær må forventes og skipets sikkerhetsmarginer må ta høyde for dette. Så er det en trappetrinnsmodell i områdene/årstid mellom disse ytterpunktene angående hvor hard ned en kan laste skipet. Regelverket gir som flere har påpekt rom for å laste over det merket som gjelder der du skal til (men aldri over det som gjelder der du er til enhver tid), om du beregner inn forbruk av bunkers som skjer før du kommer til området hvor neste lastemerkebegrensning inntreffer, og tilsvarende for overgang fra ferskvann til sjøvann. Motsatt må et skip som laster maks (til WNA merket) i en norsk havn og seiler sørover til en havn med ekvator komme frem med mye ledig lastekapasitet i forhold til tropemerket som gjelder ved ankomsthavnen. Således kan skipet velge å gå innom eksempelvis Las Palmas og ta mere last. Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 22.Desember.2021 Del på Facebook Svart 22.Desember.2021 -morten- skrev 1 time siden: Er nok kun dykkere og kong Neptun som kan se lastemerkene på den der. Videoen er interessant for forsikringsselskapet og havarikommisjonen når denne praksisen før eller siden går galt. Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 22.Desember.2021 Del på Facebook Svart 22.Desember.2021 Vet du det eller er det bare noe du tror? -Det var før i tiden det at lastemerket på fiskebåter enkelte ganger kunne bli byttet ut med skjermene på sidelanternene Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 22.Desember.2021 Del på Facebook Svart 22.Desember.2021 Noen fiskebåter har fått disp og montert lastemerke på ein flotør…. Den video er sikkert fra ein ferskvannsfjord +squat effekten kommer inn…. Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 22.Desember.2021 Del på Facebook Svart 22.Desember.2021 Nå har ikke jeg vært rundt på de syv verdenshav, så derfor spør jeg, er det slik at en storm og opprørt hav i nordatlanteren er verre enn en tropiske storm og opprørt hav ved ekvator, og for ikke å glemme i Sørishavet, siden dette plimsollmerket er kalkulert kun til nordatlanteren? og ikke til andre breddegrader? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.