Nortonis Havulk Startet 21.Desember.2021 Del på Facebook Startet 21.Desember.2021 Dette er jo en motor med aluminiumstopp, blir det da best og bruke rød på denne motororen ? Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 21.Desember.2021 Del på Facebook Svart 21.Desember.2021 Den beste er den som motorfabrikanten foreskriver. Det går mange biler med motorer som har alu topp der produsenten foreskriver bruk av blå eller grønn frostvæske. Hadde den røde vært bedre så hadde ikke de anbefalt blå Sitér dette innlegget Link to post
Nortonis Havulk Svart 21.Desember.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Desember.2021 Jeg finner ingen info i noen av manualene til motoren, det er jo en gammel motor. Så desverre vet jeg ikke hva produsenten skriver om denne motoren, så satser på noen kjenner til den og kan hjelpe til og få besvart det skikkelig. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 21.Desember.2021 Del på Facebook Svart 21.Desember.2021 Spør Bolga Maritime 75751050, dei er svert hjelpsame Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 22.Desember.2021 Del på Facebook Svart 22.Desember.2021 (redigert) Du kan med fordel bruke rød/lilla G30 på alle motorer. Den inneholder ikke silikater som kan gi avleiringer og tærer ikke på aluminiumskomponenter i kjølekretsen. Men du må skylle gjennom med rent vann hvis det har vært eks. blå frostvæske tidligere. Redigert 22.Desember.2021 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nortonis Havulk Svart 23.Desember.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Desember.2021 Ja har kontaktet litt plasser og spurt, så jeg får heller gå for en sånn for og være sikker. Skal skylle igjennom og fjerne den blåe, takk. Sitér dette innlegget Link to post
Nortonis Havulk Svart 23.Desember.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Desember.2021 Jeg leser foresten at både den blåe jeg kjøpte på maritim og blåtind ikke har disse stoffene i seg, selv om det er blå. Står det er for alle type motorer, så kansje tiden er over der at man automatisk tror at blå kan være skadelig for aluminium ? Det jeg har lest nå så virke det bare som om man velger grønn, rød osv over blå er at den er dyrere og lengre brukstid, samt bedre kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Desember.2021 Del på Facebook Svart 23.Desember.2021 Det blir nok ikke veldig feil uansett hva du velger. Motoren har vel gått en 20-30 år på blå allerede. Men om rød hadde vært tilgjengelig dengang motoren var ny hadde nok denne vært spesifisert. Så da kan du velge bra eller enda bedre. Jeg bruker blå og skifter alt for skjelden. Men med båten på sjøen året rundt ser den uansett ikke stort av kulde. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Nortonis Havulk Svart 23.Desember.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Desember.2021 (redigert) Er nok smør på flesk, men jeg bytter den årlig og spyler igjennom. Jeg kan se godt på den at den er godt brukt, og har mistet litt av denne litt geleaktige seige konsistensen. Hehe du har nok helt rett, uansett om jeg bruker den blåe så ser det ut som den også ikke har disse stoffene i seg. Usikker på hvor lenge siden dem slutta med det da, men bra er det. Har ikke hatt båten for lenge, så jeg fjernet den veldig gamle som var på, brun og skitten. Skyllet igjennom og fyllet på ny. Og i fjor så bytta jeg den etter 1 år, og det viste preg at den var godt brukt, muligens sansynlig at mye gammel dritt har kommet inn i den fra gammelt bruk. Tror jeg renser igjennom igjen, og fyller på med rød og kjører den fremover, så bruker jeg den 2-3 år før jeg bytter igjen. Ok takk for god info Redigert 23.Desember.2021 av Nortonis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 23.Desember.2021 Del på Facebook Svart 23.Desember.2021 (redigert) Nortonis skrev On 21.12.2021 at 19.12: blir det da best og bruke I manualen har Sabb spesifisert alt, men om å forstsikre står det " bruk Glykol av anerkjent merke" Redigert 23.Desember.2021 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.