Jump to content

Hva slags pumpe/vifte er dette?


vikers

Recommended Posts

...og ikke minst - hva brukes den til?

 

Fant denne inne i et garderobeskap i Furholmen, men vet ærlig talt ikke hva det er. :confused:

 

Den suger og blåser luft - det har jeg skjønt. :wink:

 

Bilde

 

Noen som vet?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Aksialvifte.

Brukes f.eks.til maskinromsventilasjon.

Ok...takk, men siden jeg har min motor i motorkasse på dørken på Furuholmen, så blir dette noe voldsomt kanskje?

 

Da blir det heller å montere denne for ventilasjon i motorrommet til Dorry`n til våren.

 

"Kjekt å ha", :wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Kan også brukes til ventilasjon i kabinen om du heller ønsker det...

Slik at den suger luft utenfra, og inn i kabin ( eller omvendt?) :crazy: ?

Det er kanskje ikke så dumt i en trebåt som blir sauset inn med oljer og lakk.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Eller fra ramma, om du skulle ha behov for hurtig utluftning derifra.

Hvis jeg skal tenke på min store fugl, og kyllingene, så er kanskje det alternativet det beste. :lol:

 

Men om vi treffes på båttreffet i Lillesand neste år, så er det jo en stor fordel å ha utlufting av store tunge skyer av cigarrøyk fra kabinen.

Cognac-eimen kan gjerne få ligge tungt for meg....

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Om det er nokså tett mellom dørk og kjøl, kan det være fordel med vifte. Stillestående luft medfører som kjent muligheter for sopp, og i verste fall råte. Kan også demme opp for pumplukt fra kjøl (hvis båten trekker lite vann). Så min anbefaling vil være (dersom motoren allikevel får nok luft) WC eller kjøl.......

Link to post
Share on other sites

Om det er nokså tett mellom dørk og kjøl, kan det være fordel med vifte. Stillestående luft medfører som kjent muligheter for sopp, og i verste fall råte. Kan også demme opp for pumplukt fra kjøl (hvis båten trekker lite vann). Så min anbefaling vil være (dersom motoren allikevel får nok luft) WC eller kjøl.......

Men ved bruk i kjøl, så bør vel luften trekkes ut, ikke blåses inn?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Formålet er kun sirkulasjon, ikke ut eller inn......

OK - så det skal ikke kobles noen slanger til denne?

 

Tenkte at det var greit å legge en luftslange ut, med dårlig luft inne fra kjøl/wc...mens ved bruk i kabin så ville jeg snudd denne slik at den pumpet frisk luft inn. Men der kan du se hvor mye jeg vet. :cool:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ikke banne på det, men er ikke denne vifta børsteløs? Da kan den isåfall benyttes som utlufting av kjølsvin hvis du skulle få en gasslekkasje. Det krever at du kobler en slange til den, og kobler tett mot en skrogjennomføring i fribordet. Hvis du har gass ombord, er en slik vifte et must, men jeg vet som sagt ikke om akkurat denne vifta kan brukes.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

OK - så det skal ikke kobles noen slanger til denne?

 

Tenkte at det var greit å legge en luftslange ut, med dårlig luft inne fra kjøl/wc...mens ved bruk i kabin så ville jeg snudd denne slik at den pumpet frisk luft inn. Men der kan du se hvor mye jeg vet. :cool:

Jeg tror også at jeg ville ha valgt slanger til denne. Luftutskiftning burde være bedre enn kun sirkulasjon av fuktig luft med lukt. Mener nå jeg da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg skal ikke banne på det, men er ikke denne vifta børsteløs? Da kan den isåfall benyttes som utlufting av kjølsvin hvis du skulle få en gasslekkasje. Det krever at du kobler en slange til den, og kobler tett mot en skrogjennomføring i fribordet. Hvis du har gass ombord, er en slik vifte et must, men jeg vet som sagt ikke om akkurat denne vifta kan brukes.

 

Jeg tror også at jeg ville ha valgt slanger til denne. Luftutskiftning burde være bedre enn kun sirkulasjon av fuktig luft med lukt. Mener nå jeg da...

Har 11 kg. propan ombord, så det er nok et poeng. Setter opp vifte med slange fra "rommet" hvor propanen står, og ut gjennom skroget.

 

Takk for gode tips!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Før du gjør dette ville jeg forsikret meg om at den faktisk er børsteløs. Er den ikke det, kan det produseres gnister, og det vil du ikke ha i en vifte som transporterer gass...

 

Jeg ville plassert vifta i kjølsvinet (eventuelt et annet sted, men med en slange ned til kjølsvinet) Gassen vil til slutt havne der, og da er det den eneste måten å få den ut på. Den største lekkasjekilden er vanligvis gassblussene, så det hjelper ikke å bare plassere vifta i nærheten av flaskene.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Formålet er kun sirkulasjon, ikke ut eller inn......

"Ut eller inn" kan være viktig i mange tilfelle. Også ved lufting.

 

Dersom du monterer med "inn" slange vil vifta gi overtrykk i rommet du skal lufte. Det er ikke gunstig ved lufting av motorrom eller ved utlufting av mulig gasslekkasje. Da monters vifta med "ut" slange.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Har 11 kg. propan ombord, så det er nok et poeng. Setter opp vifte med slange fra "rommet" hvor propanen står, og ut gjennom skroget.

Takk for gode tips!

Jeg har ett par 11.5kg flasker ombord, men i eget tett rom med drenering. Har også tilsvarende vifte som deg (min er eksplosjonssikker) bergna på å suge fra laveste punkt og dumpe gassen overbord. Det vil i praksis si at vifta "aldri" kommer til å bli brukt, så jeg har et lite prosjekt på gang med bedre utnyttelse. Ved hjelp av diverse spjeld og litt slange skal jeg snu litt på lufta her og der. For eksempel bruker sentralfyren min mengder med luft som suges gjennom kabinen. Deler av den lufta vil jeg tilføre rett utenfra ved hjelp av vifta og oppnår derved mindre trekk og hurtigere oppvarming. Videre tenker jeg å kjøre ekstra luft inn i motorrom under gange. Med litt fantasi er det uante muligheter bare du har plass til å skjule røra.... om det estetiske er nødvendig.
Link to post
Share on other sites

Flaska skal stå ute, eller i eget tett rom som er drenert overbord.

med en drenering som mynner ovanför vannlinjen.

 

(man kan inte koppla ihop dreneringen med självlenser el dyl. då rinner ikke gassen ut !)

 

jag skulle personligen vara lite skeptisk till att pumpe gas med elektrisk pump...........

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

jag skulle personligen vara lite skeptisk till att pumpe gas med elektrisk pump...........

Ikke noe galt i det, hvis man bruker en vifte som er beregnet for det. Det er jo også den eneste måten å få ut eventuell gass som har samlet seg i kjølsvinet på.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...