mrmartin123 Startet 21.Desember.2021 Del på Facebook Startet 21.Desember.2021 (redigert) hei, jeg fant disse dørene på gis bort på finn og tenkte at jeg kunne bruke de i båten fordi teak hos en byggevare koster jo en månedslønn, men er det noen som vet om det er heltre eller hva det er og går det ann og lakkes og bruke i båt? Redigert 21.Desember.2021 av mrmartin123 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 21.Desember.2021 Del på Facebook Svart 21.Desember.2021 (redigert) Det er høyst sannsynlig teakfinerdekkede pappdører, dessverre. Inni er det papp i bikubemønster (eller lignende) som gjør døra sterk og samtidig lett. Det er jo mulig du klarer trekke av fineren i hele stykker, men dette er da ganske tynt, type 0,5-1,5mm tykt, så det må i så fall være om du tenker dekke noe av interiøret med teakfiner. Altså ikke nok teak til å lage større ting av dessverre, da må du heller se etter teakdører med vindu. Disse har ofte heltre sider og topp, med vinduer/speil i midten. Oftest i ytterdører. Selv fikk jeg tak i en del da skolen jeg jobber på skulle skifte ut dørene, men har også fått tak i fra folk med gamle ytterdører fra 50-60-talls hus. Ala den du ser på bildet her, med god kvalitet på den teaken. Så det er nok mer hensiktsmessig å se etter noe slikt tenker jeg. Redigert 21.Desember.2021 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 22.Desember.2021 Del på Facebook Svart 22.Desember.2021 Har slike dører i huset. Garantert finert papp. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Desember.2021 Del på Facebook Svart 22.Desember.2021 Hadde disse vært heltre så hadde de ikke vært gratis, for å si det sånn. Kunne nok fått noen tusen pr dør da. Men det er kun veldig tynn finer. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
LM 605 Svart 22.Desember.2021 Del på Facebook Svart 22.Desember.2021 index skrev 20 minutter siden: Hadde disse vært heltre så hadde de ikke vært gratis, for å si det sånn. Kunne nok fått noen tusen pr dør da. Men det er kun veldig tynn finer. Noen tusen pr. dør var vel å ta noe hardt i . Er ikke langt tilbake jeg kjøpte to sett med teak settebord, ei bokhylle, + deler av en veggseksjon, alt i massiv teak. Betalte bare noen kroner for dette i en brukt-butikk. Var helt ypperlig til å lage div. innrednings-detaljer, etc., i båten min den gang. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 22.Desember.2021 Del på Facebook Svart 22.Desember.2021 Får man tak i solide dører (helst gamle og tettvokste) er det en helt annen teak enn den man før kjøpt i dag. Skar til en hel del dører til teakdekk til luker og slikt ombord, ypperlig kvalitet og mulighet for kantskjæring av alt (stående årringer), i motsetning til flere av dagens leverandører som leverer mye blandet (ofte mye flaskskåret av heller laber kvalitet). Så det kan lønne seg å være litt på utkikk, penger å spare + man får en kvalitet bedre enn det meste av dagens plantasjeteak. Kunne fint betalt et par K per dør hvis trådstarters dører hadde vært massive. To toms teak i den bredden som de dørene hadde fått det til å røre seg både her og der😁 Kantskåret = fint mønster i treet og tåler mer slitasje Skjæring av nater på bordsaga Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 22.Desember.2021 Del på Facebook Svart 22.Desember.2021 Søk heller etter teak bord på finn ,da finner man mye hele fine teak plater. Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 22.Desember.2021 Del på Facebook Svart 22.Desember.2021 Denne kan være noe for deg ? Ser ut til å være en teak dør. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=242453050 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Desember.2021 Del på Facebook Svart 22.Desember.2021 LM 605 skrev for 5 timer siden: Noen tusen pr. dør var vel å ta noe hardt i . 2 toms heltre teak på størrelse med et dørblad? Glatt en 3-4000,- tenker jeg. Dette er ettertraktet virke. At møbler går billigere er helt naturlig, det er ikke like anvendelig. Og alle ser ikke mulighetene. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.