Jump to content

teak dørblader på finn, er dette heltre?

mrmartin123

Recommended Posts

Det er høyst sannsynlig teakfinerdekkede pappdører, dessverre. Inni er det papp i bikubemønster (eller lignende) som gjør døra sterk og samtidig lett. Det er jo mulig du klarer trekke av fineren i hele stykker, men dette er da ganske tynt, type 0,5-1,5mm tykt, så det må i så fall være om du tenker dekke noe av interiøret med teakfiner. Altså ikke nok teak til å lage større ting av dessverre, da må du heller se etter teakdører med vindu. Disse har ofte heltre sider og topp, med vinduer/speil i midten. Oftest i ytterdører. Selv fikk jeg tak i en del da skolen jeg jobber på skulle skifte ut dørene, men har også fått tak i fra folk med gamle ytterdører fra 50-60-talls hus. Ala den du ser på bildet her, med god kvalitet på den teaken. Så det er nok mer hensiktsmessig å se etter noe slikt tenker jeg.

A512DE2C-3362-4D41-B8E9-A33F0BEB761B.jpeg.7c131d4577203e92f917b7068274eba5.jpeg

Redigert av Hakkannen (see edit history)
index skrev 20 minutter siden:

Hadde disse vært heltre så hadde de ikke vært gratis, for å si det sånn. Kunne nok fått noen tusen pr dør da. Men det er kun veldig tynn finer. 

Noen tusen pr. dør var vel å ta noe hardt i :wink:. Er ikke langt tilbake jeg kjøpte to sett med teak settebord, ei bokhylle, + deler av en veggseksjon, alt i massiv teak. Betalte bare noen kroner for dette i en brukt-butikk. Var helt ypperlig til å lage div. innrednings-detaljer, etc., i båten min den gang.

Får man tak i solide dører (helst gamle og tettvokste) er det en helt annen teak enn den man før kjøpt i dag. Skar til en hel del dører til teakdekk til luker og slikt ombord, ypperlig kvalitet og mulighet for kantskjæring av alt (stående årringer), i motsetning til flere av dagens leverandører som leverer mye blandet (ofte mye flaskskåret av heller laber kvalitet). Så det kan lønne seg å være litt på utkikk, penger å spare + man får en kvalitet bedre enn det meste av dagens plantasjeteak. Kunne fint betalt et par K per dør hvis trådstarters dører hadde vært massive. To toms teak i den bredden som de dørene hadde fått det til å røre seg både her og der😁

0118010E-0569-486D-BE87-952BAE578CC9.jpeg.72047b053404dbfbbf25827c7accf7ce.jpeg
Kantskåret = fint mønster i treet og tåler mer slitasje

59AF3DEF-A86C-4F3F-B181-34D43258A8C3.jpeg.d53d009ffdbe383c5766038bc3b3c0bc.jpeg

Skjæring av nater på bordsaga

B97D6B9F-D838-4D35-BDD6-5EE3F2BCA53A.jpeg.c8e1e1b562471fe29099ba2339d1f599.jpeg

LM 605 skrev for 5 timer siden:

Noen tusen pr. dør var vel å ta noe hardt i :wink:

2 toms heltre teak på størrelse med et dørblad? Glatt en 3-4000,- tenker jeg. Dette er ettertraktet virke. At møbler går billigere er helt naturlig, det er ikke like anvendelig. Og alle ser ikke mulighetene. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...