Jump to content

Ladeproblem!

bjoris

Recommended Posts

Noe er galt fatt med ladingen ombord. Jeg har sett noen ganger at det tar laaang tid fra oppstart av motor til jeg får lading på forbruksbatteriene. Sist tok det 50 min. Mistenker selvsagt laderegulatoren. 

Når jeg så over anlegget der alle forbruksbatteriene var nye forrige vinter så jeg at ett av disse ikke hadde «grønn» indikator, helt sort i tittethullet. Jeg har tatt dette hjem og ladet det, men det holder 13 volt og har vann på cellene så mja, kan være røket selvsagt, men kan også bare være denne indikatoren som ikke fungerer.

Nå er det kaldt så jeg var nede nå og satte varme i motorrommet og lading på og jeg oppdaget en nye rar ting. Startbatteriet har tilsynelatende 12,5 volt iflg SmartBoatOne (måler direkte på batteriet), men instrumentpanelet bare 8,6 volt. Får se om ladereeeller finner på å lade start, men uansett er det vel rart med så stor forskjell på instrumentpanel og batteri? 

Kan det være dette reellet eller separatoren som det står på den, som gjør dette også!?

Turte ikke å prøve å starte, tenkte jeg skal tilbake med egen lader på startbatteriet og se hva instrumentpanelet da viser! Er jo redd for å ødelegge noe på Motte , D4-260. Har hørt at elektronikken her er svindyr. Når keg trykker på «ignition» så avbryter den sjekkprosedyren også så tviler sterkt på at jeg ville fått start uansett…

For noen dager siden mistet jeg ladingen helt plutselig, oppdaget det med appen så den er gull! Når jeg kom i båten stod laderen på og det durte. Litt vanskelig å si om det var lader eller separator som lagde lyden, men når jeg slo av og på og spenningen kom over på batteriene forsvant også durelyden så tydlig noe som presset på strøm, men som da stoppet, antakelig i separatoren. Forstår at jeg nok burde begynne med å skifte denne.

MEN tar i mot råd her, syns det var merksnodige med denne store spenningsforskjellen mellom startbatteri og instrument så lurte litt nå på om det kan være noe annet eller noe mer?

4294A094-02FF-46E9-9E9A-8E178C41B69C.png

597F81D1-18CB-40D7-BC4E-3CC42ED27775.jpeg

146F38E0-938B-43D0-BA41-030B77525D6A.jpeg

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

1 hour ago, Gullfisk said:

Kan måle hvor spenningsfall er på vei en. Ladeskille og hovedbryter kan være et sted å begynne. Virker som du ikke får lading til startbatteri heller. 

Ser at lading til startbatteri kom i gang etter 45 min. Vet ikke om dette er «normalt» eller tegn på at noe er feil. Kjøpte ny lader i fjor og den er litt liten, men vet heller ikke om det er årsaken. 12A Defa lader, 3 115 ah forbruk oh 1 115 ah startbatteri…

Får dra ned i morgen å studere mer å se om jeg finner årsaken…

83BEA2FA-80A3-43AF-BD6D-D5153CFFF9B8.png

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Med liten lader tar det bare lenger tid. Men 10 %- regelen er et greit utgangspunkt. Det er nok uansett ikke størrelsen på laderen som er årsaken. Husk at spenning er en funksjon av motstand (U=R*I). Ikke stol blindt på elektronikken. Mål med multimeter på hvert batteri, etter først en liten utlading. Jeg har som regel brukt en 45 W lyspære fra bil noen minutter. Det kan gi aha-opplevelser.

Målte først spenning på batteriene i dag, som i går og fortsatt lav spenning inne på instrumentet!

Siden dette skjedde etter at jeg tok ut ett av forbruksbatteriene satte jeg dette tilbake, selv om det ikke var logisk at det skulle være årsaken! Men vipps var strømmen tilbake med samme spenning på instrument som på startbatteriet…

Merkelige greier, men når jeg kjøpte båten i fjor hadde forrige eier gjort om på standard anlegg, og flyttet start fra babord til styrbord side. Når høsten kom ble motoren tungstartet, jeg endre tilbake da jeg syns det var altfor langt strekk og antok at problemet skyltes spenningsfall. Etter endringen fikk motoren åpenbart Samtidig kjøpte jeg 3 nye forbruk, det ene av disse er ikke plass til på babord og jeg brukte ledningene forrige eier hadde strukket til styrbord til 3. forbruksbatteri, men her er det altså noe merkelig for med dette batteriet på plass kom spenningen til start tilbake. Ledningene går inne i rør så, så de er vanskelig å følge, men her må det være koblet på noe som er relater til start ett sted.

Hva kan det være? Start, pluss og minus er jo på batteriet så er det flere ledninger til start enn en pluss og en minus?

Redigert av bjoris (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...