Jump to content

Diesel pris og kvalitet


Fenris42

Recommended Posts

Hei!

 

stusser litt over noen observasjoner

 

Hva er forskjellen på dieselen som selges i marinaene og det som kalles anleggsdiesel på land?

 

Før var det vel bare rød avgiftsfri og blågrønn avgiftsbelagt? 
 

Nå virker alle å være blå/grønne?

 

typisk for vårt område (Tønsberg), er at diesel i marinaen er vesentlig billigere enn anleggsdieselen er på land. For eksempel i går fylte jeg anleggsdiesel for ca 13 kroner på land, mens Vallø marina solgte for under 13 kroner. 
 

mens bensin, der er det motsatt, der koster det fort 19 kroner i marinaen når det koster 17 på land.

 

hvorfor er det slik, er dieselen av en annen kvalitet og/eller avgiftsklasse?

Link to post

Endrer dieselprisen seg like ofte i din marina som "på land"?

Hos oss er prisen den samme i alle fall en måned i strekk. Det handler vel om innkjøpspris og utsalgspris for det volumet som finnes i marinaen.

 

På land følger selskapene med hverandres pris omtrent fra minutt til minutt, noe som gjør at prisen kan fyke opp og ned flere ganger i løpet av en dag, og derved havne både over og under den mer stabile marinaprisen iløpet av kort tid..

 

Kvaliteten på anlegg er mest sannsynlig den samme "på land" og i marinaen.

 

Link to post

EN590 heite standarden. Og fåes med og uten fargetilsatt alt etter avgift som kjent. Ellers så finnes det MGO rundt omkring, eller solar som det blei kalt tidligere. Denne er betraktelig billigere og er av en heilt annen kvalitet. Den garanterer iallefall for svart hekk generelt  og havari om du har commonrail. Sjekk nøye før du fyller denne om den kan brukes på din motor. 

Link to post

I Sverige er diesel dyrere enn bensin. Slik bestemmer myndighetene at det skal være der. Ikke slik i Norge. Nei, det er ikke alle bønder som har egen tankstasjon. Bøndene i Østfold kommer med traktor til Esso Grålum og fyller pods med grønn diesel. Og fyller traktoren i samme slengen. Og den grønne dieselen der koster et par kroner mer enn i Son havn. På Kambo Marina er literprisen rundt ei krone høyere enn i Son. BLM Transport leverer utmerket diesel begge steder. Fra samme tankbilen.

Link to post
Cerberus skrev for 20 timer siden:

EN590 heite standarden. Og fåes med og uten fargetilsatt alt etter avgift som kjent. Ellers så finnes det MGO rundt omkring, eller solar som det blei kalt tidligere. Denne er betraktelig billigere og er av en heilt annen kvalitet. Den garanterer iallefall for svart hekk generelt  og havari om du har commonrail. Sjekk nøye før du fyller denne om den kan brukes på din motor. 

Har selv hatt common rail motorer i båt i 10-11 år og kan vel garantere at både undertegnede samt alle andre ivrige båtbrukere innimellom får levert MGO uten å være klar over det. Med ditt ressonement skulle jeg hatt både svart hekk samt en rekke injektorhavarier men begge deler har uteblitt.

 

JA den er EN590 som bør fylles og leveres fra landanlegg men dette varierer så mye at bruker du båt mye rundt omkring langs kysten så har du garantert også fylt MGO. Sannsynligheten for havari er uhyre lav, da ville det vært satt inn helt andre mekanismer for å forebygge miks av disse to kvalitetene.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post

Havari kan sjølsagt ikkje garanteres men i brukerveiledningen til KAD da de kom i 90 elns så var allerede da EN590 spesifisert. For det blei veldig mange havarier dengang med dertil hørende dårlig rykte. Dog er MGO nå som det står lenger opp noe bedre enn dengang da. Hva som er 'galt' med MGO for en 'moderne' dieselmotor veit eg dog ingenting om. Også er det forskjell på en skvett i ny og ne vs alltid. 

Og kan et tilsatsmiddel være nok til at MGO garanteres ? Hadde vært kjekt det sånn sett da det er billigere.

Forskjeller og kansom er januar sikkert blir diskutert mang en gang men innholdet i de forskjellige kvaliteter endres stadig og står ikkje skrevet i stein

Redigert av Cerberus (see edit history)
Link to post
dude skrev On 26.11.2021 at 10.46:

 

Nå har jeg snakket med to av dieselleverandørene her i vest for å høre om hva som er riktig. Oljeleverandøren i Bergen og Bunker oil i Ålesund. Begge får olje fra Exxon. Fikk mye informasjon om cetantall svovelinnhold, egenvekt og energiinnhold som definerer de forskjellige typer fra fyringsolje til de nyeste rene miljø/biodieselttyper. og til innblanding av biodiesel.

 

Om man "alltid" har trodd at anleggsdiesel var en 590 spørs på hvor lenge man definerer som "alltid"

som de sa på Bunker Oil i Ålesund. frem til og med 2018 fikk man kun mgo på deres anlegg.. etter dette ble det

bygget om slik at man fikk en 590 også. og da med biodieselinnblanding på alt til veitrafikk og uten biodisel på det som ble levert til avgiftsfrie formål/farget diesel. (som mange her har hevdet, jeg antok feil her for disse årene, beklager det) siden de nå har alle kvaliteter i egne tanker, og kan blande det som man ønsker levere på tankbil/båt. Litt annet opplegg hos Oljeleverandøren som henter olje i Skålevik, men de også har samme prinsipp mtp innblanding av biodiesel. altså Ikke innblanding av biodiesel for farget diesel i dag.

 

Så opplyste de at der er nye krav fra myndighetene fra nyttår nå, da vil all diesel som selges i Norge være innblandet minst 7 prosent biodiesel, også den som er farget. Norske myndigheter krever etter som jeg forstod det mer innblanding av biodiesel enn en590, legger opp til, slik at de har strenger krav enn denne. helt opp i 25% samlet krav om innblanding. Men dette er ikke noe praktisk problem ettersom alle maskinprodusenter går god for at deres motorer takler dette drivstoffet selv om det har et visst vanninnhold gjennom emulsjon pga etanol.

 

Så da vet vi i alle fall hvordan ståa er, informert fra leverandør av diesel.

det ble skrevet litt om forskjellene i denne tråden om tilsetninger. Alron blant andre.

Redigert av dude (see edit history)
Link to post
On 12/25/2021 at 2:05 PM, Cerberus said:

EN590 heite standarden. Og fåes med og uten fargetilsatt alt etter avgift som kjent. Ellers så finnes det MGO rundt omkring, eller solar som det blei kalt tidligere. Denne er betraktelig billigere og er av en heilt annen kvalitet. Den garanterer iallefall for svart hekk generelt  og havari om du har commonrail. Sjekk nøye før du fyller denne om den kan brukes på din motor. 

Hva baserer du denne påstanden på?

Link to post
Johannes skrev for 8 timer siden:

Da synes jeg du må dele disse vel etablerte fakta.

Nå var det vel akkurat det eg gjorde. Detaljer har eg ikkje den minste interesse av å google fram for deg. Er du interessert så finner du det lett tilgjengelig. For meg kan du gjerne kjøre på frityrolje. Bevisbyrden ligger på andre siden av bordet hos de som hevder drivstoff uttafor oppgitte specs krav er like godt. Eller 

Redigert av Cerberus (see edit history)
Link to post
dude skrev for 14 timer siden:

Så opplyste de at der er nye krav fra myndighetene fra nyttår nå, da vil all diesel som selges i Norge være innblandet minst 7 prosent biodiesel, også den som er farget.

 

De opplysningene du har fått fra de to dieselleverandørene på Vestlandet er feil.

 

Jeg sendte en mail til DRIVKRAFT NORGE, som er bransjeforeningen for selskaper som selger flytende drivstoff, og står for 97% av det norske drivstoffsalget.

Her er svaret jeg fikk den 7. Desember 2021.

 

 

Hei!

 

Beklager sen respons på dette e-posten!

 

Det er foreløpig ikke tatt noen beslutning om innføring av et mulig krav til biodiesel i anleggsdiesel. Riktignok har Stortinget tidligere gjort vedtak om at det er ønskelig å få innført et generelt omsetningskrav for biodiesel også i anleggsdiesel. Miljødirektoratet har utredet saken og det ligger nå til vurdering i Klima- og miljødepartementet. Det forventes at det kommer et høringsforslag fra departementet om mulig krav til biodiesel i anleggsdiesel, og at et slikt høringsforslag kommer tidlig neste år.

Et eventuelt krav for biodiesel i anleggsdiesel vil måtte bli nedfelt i produktforskriften, og det må følgelig gjøres en forskriftsendring.

 

Oppsummert er det altså slik at pr i dag er det ikke innført et slikt krav, men det er vurderinger som gjøres hos myndighetene og vi forventer det vil komme et konkret forslag om dette i løpet av vinteren.

 

Dette som forsøk på tilbakemelding og svar på ditt spørsmål.

 

Mvh

 

Kjartan Berland

Fagsjef

 


Middelthunsgate 27, Oslo

Boks 7190, Majorstuen, 0307 Oslo

Tlf: 900 10 604

E-post: kjb@drivkraftnorge.no

www.drivkraftnorge.no

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Jannmar skrev 1 time siden:

 

De opplysningene du har fått fra de to dieselleverandørene på Vestlandet er feil.

 

 

Hei.

 

Jeg kan garantere med så tett opptil 100% sikkert man kommer at opplysningene jeg har fått fra de to, og da særlig Bunker oil, som jeg snakket mest med om temaet lengst, og som omsetter drivstoff/ oljeprodukter for ca 5mrd i året ikke tar feil. de vet nok godt hva de driver med.  Også selv om noe annet skulle komme fra deres organisasjon. det blir som å påstå at en ansatt sekretær i LO f,eks vet bedre hva gutta på golvet på verftet driver med enn de sjøl gjør.

 

Det som kanskje kan ha skjedd, er at undertegnede har tatt feil. Det skjer til stadighet. kan nevne sist gang, i 1984 da jeg skulle på hytta og trodde jeg hadde glemt tannkosten. Da jeg kom fram lå (selvsagt som den ufeilbarlige jeg er) tannkosten oppi toalettveska. Senere drøftinger har konkludert med at det likevel må regnes som at jeg tok feil siden jeg altså trodde at den ikke var tatt med. Kjipt!

 

Imidlertid tror jeg at det kanskje ikke er noen som tar direkte feil her, ikke med vilje i alle fall. For det snakkes om anleggsdiesel og EN590 om hverandre litt her. det er ikke helt samme drivstoffet. og mitt spørsmål til leverandørene var vel såvidtt jeg husket det spørsmål om man fikk farget en590, og/ eller om den var tilsatt biodiesel. her går jeg god for t svaret er utfyllende og rett i min gjengivelse. Standarden er klar.

 

Så slengte jeg på dette om at det var et eksplisitt krav fra myndighetene om innblanding. det dreide seg i såfall om EN 590 siden dette var temaet som ble diskutert. ikke spesifikt anleggsdiesel som det er informert om fra Drivkraft..  

Men, der er altså et men. det er mulig at det ikke var konkret for noen av dem? likevel er det slik i dag at der er krav om innblanding av miljødiesel i minst 24% av solgt diesel, og at dette skal øke.

For å oppnå dette kravet er det mulig at det var slik at det må innblandes biodiesel også i annet drivstoff enn der det er absolutte krav om det for å oppnå denne innblandingsprosenten totalt som ble debattert.

 

Siden jeg synst at denne historien med tannkosten fra 84 skal få bli stående alene, skal jeg ta med dette opp på kontoret til Bunker oil allerede denne uken for å se om de kan gi utfyllende opplysninger her, eller om det har skjedd nok en gang at jeg driver med løgn og fanterier. Som vi vil unngå for enhver pris her!

 

Cato.

Link to post
dude skrev for 8 timer siden:

Jeg kan garantere med så tett opptil 100% sikkert man kommer at opplysningene jeg har fått fra de to, og da særlig Bunker oil,

Er lagringsproblemet løst med Bio innblanding?

Ser at  Bunkeroil sier, "kan inneholde bio"

https://www.bunkeroil.no/no/kategori/diesel

CO2-avgift og merverdiavgift beregnes som for andre produkter. Produktteknisk er den lik autodiesel. ... Avgiftsfri diesel kalles også anleggsdiesel. I dag blandes det biodiesel kun inn i autodiesel, ikke anleggsdiesel

det støttes av

https://www.miljodirektoratet.no/tjenester/klimatiltak/klimatiltak-for-ikke-kvotepliktige-utslipp-mot-2030/sjofart-fiske-og-havbruk/avansert-biodrivstoff-i-avgiftsfri-diesel/

Det er ingen norsk produksjon av HVO/drop-in biodiesel før tidligst i 2024, og mesteparten av drivstoffet vil derfor måtte importeres.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
dude skrev for 10 timer siden:

Bunker oil, som jeg snakket mest med om temaet lengst, og som omsetter drivstoff/ oljeprodukter for ca 5mrd i året ikke tar feil. de vet nok godt hva de driver med.  Også selv om noe annet skulle komme fra deres organisasjon. det blir som å påstå at en ansatt sekretær i LO f,eks vet bedre hva gutta på golvet på verftet driver med enn de sjøl gjør.

 

Jeg vil tro at Fagsjefen i DRIVKRAFT NORGE, som er drivstoffleverandørenes egen organisasjon, ville være informert om det er slik at det er et myndighetskrav at det skal blandes biodrivstoff i anleggsdiesel allerede  fra 1. Januar.

 

Jamføringen med en LO-sekretær og gutta på golvet var ikke særlig relevant.

 

Når det gjelder forskrifter, lover og reglverk er det organisasjonen som holder rede på dette for leverandørene, og kan informere leverandørene om det er noe de lurer på.

 

 

Link to post
Bårdp skrev for 21 timer siden:

Naboen min har nå en D6 370 som har kjørt alle sine 3000t på MGO, Dette fordi han fyller småbåten fra en større fiskebåt han eier. Har ikke hørt at han har hatt problemer verken med sot eller havarier.

 

Lurer på hvor mange liter d6'n min har drekt med MGO diesel i løpet av de 8500 timene den har gått, båten er hverken sota ned eller har hatt havari 

Link to post

Bare for å nevne det: EN590 er ikke et eget drivstoff. Det er en kravspesifikasjon som EU utarbeider som stiller krav til diesel brukt i EU. 

(Samt en del andre land). Først og fremst med henblikk på veitrafikken.

Det ble veldig populært å snakke om EN590 her på bjerget når VP D-6 havarerte i foruroligende antall.

VP forsøkte da å få fokuset over på drivstoffet og poengterte at deres motorer skal ha EN590.

Det ble skapt et inntrykk av at hvis man ikke fylte EN590 lurte motorhavari bak neste bølgedal.

Det ble aldri påvist årsakssammenheng mellom disse havariene og bruk av f.eks. marin gassolje (MGO).

Eller anleggsdiesel, som normalt oppfyller kravene til EN590.
 

EN590 er en dynamisk standard som de siste tiårene har redusert tillatt mengde svovel betydelig.

Standarden tillater inntil 7% biodiesel.

Det skal kun være diesel som møter kravene til EN590 på pumpene som forsyner veitrafikken.

Det er ikke samme krav til anleggsmaskiner eller båter, følgelig kan marinaer tilby andre kvaliteter enn EN590.

 

Denne bekymringen for MGO synes å være størst i områder langs kysten der MGO er lite brukt av lystbåter. :wink:

 

Når det er sagt kan det være verdt å huske på at en ny båtmotor vil ha problemer med å møte kravene til utslipp hvis den kjøres på en tyngre, mer svovelholdig diesel, enn EN590.

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...