Ø.L Startet 27.Desember.2021 Del på Facebook Startet 27.Desember.2021 Hei Har fått opplyst om at jeg har en stor (727cm3) styrepumpe på skuta og i jungelen av leverandører/ produkter; manglende personlig teknisk kompetanse til å spore produktene jeg trenger for å ha klar til å montere komplett autopilot iløpet av våren. Hadde i utgangspunktet lyst på simrad da jeg er fortalt at disse gir fineste kurser (?), men åpen for forslag om noen kan bistå. Kombiplotter, radar osv suppleres nye til våren også. Mvh ØL Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 27.Desember.2021 Del på Facebook Svart 27.Desember.2021 Hei. Du skal bruke innvendig diameter, ikke utvendig. Om du har en balansert sylinder (stempelstangen stikker ut på andre siden), kan du trekke ut volumet for stempelstang. Om du ikke har det anbefaler jeg at du kjøper med rorføler. (Egentlig uansett, men spesielt da.) Jeg ville valgt samme autopilot som kartplotter. Har ikke mye greie på Simrad, men Raymarine autopilot kan styres fra Raymarine skjerm. Mulig Simrad har samme muligheter. Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 27.Desember.2021 Del på Facebook Svart 27.Desember.2021 Hvis du har pumpe med motor og ditto styresylinder, så trenger du vel styringsenheten? Den gir i såfall blaffen i kubikken. Den er interessert i strømtrekket. Denne elektronikkenheten kan være hva som helst. Hulda har Simrad/Robertson linjerhydraulikk som blir styrt av Raymarine elektronikk. Dette funker knallbra. Er ikke koblet opp mot Garmin navigasjon. Eller Samsung navigasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 27.Desember.2021 Del på Facebook Svart 27.Desember.2021 (redigert) Byttet autopilot i fjor fikk topp service om hva jeg kunne bruke og hva som motte byttes. Det ble Raymarine Mjøsservice as Tlf +47 405 36000 Raufossvegen 530-550, 2827 HUNNDALEN Redigert 27.Desember.2021 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
abbor Svart 27.Desember.2021 Del på Facebook Svart 27.Desember.2021 Har hatt Simrad autopiloter av forskjellige modeller i 16 år, de styrer alle svært bra både i lave og høye hastigheter. Simrad har også de beste navigasjonsradarene i Halo serien. Simrad har selvsagt også integrasjon mellom autopilot og multifunksjonsskjerm. Dt er styresylinderen , ikke styrepumpa, som bestemmer kapasiteten på autopiloten som trengs. Styrepumpa er det samme som rattpumpa. Sitér dette innlegget Link to post
Ø.L Svart 31.Desember.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Desember.2021 Jeg ordna meg ikke riktig ser jeg. Mente selvsagt styresylinder/ pumpe på roret Har bare yttre mål i skrivende stund (har ikke turt å demontere noe for å kunne ta indre dim. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.Desember.2021 Del på Facebook Svart 31.Desember.2021 Står noe på skiltet som jeg ikke kan lese. Ikke vet jeg hva slags båt du har. Det jeg ser er at antatt slaglengde på rorarmen er svært kort. Hvilket gir høy resultant til styresystemet. Så for at styringen skall være nogenlunde kjapp, har motoren som driver greiene antagelig et relativt høyt strømtrekk. Hvilket jeg ikke kan vite noe eksakt om. Du bør først sjekke om dette er et system som har kontinuerlig kjørende hydraulikkpumpe, eller om du har et system med reverserbar elektromotor. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.