Jump to content

Volvo Penta md2040 tungstartet

458PARADIS

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en VP2040 som har stått noen år. Den er tung å få igang. Har koplet opp 100Ah + 68Ah batterier. Satt på en matepumpe fra tanken. Luftet frem til dysene. Men det ser ut som det kommer litt mindre diesel frem til dyse 2 og 3. Sett fra injektorpumpen. Lurer litt på om det kan være noe sprekk i slangene som kan gi falsk luft etter filteret. Eller rundt matepumpen. At det er noe sprekk i slanger her. Se Video. Ser et som jeg har tak i 2 av 3 sylindre. Brukte silikonspray. Ledningen med startbryter smelta. Må sette på et rele. 

Har en MD2030 og en VP2003 (Generasjonen før.)

MD2030 har jeg aldri hadt startproblemer med, men det har jeg der i mot hatt i rikelig monn (periodevis) med VP2003'en.

Det som sies at man aldri skal gjøre, men som jeg faktisk har gjort mange ganger, det er å bruke biltemas startgass.

Når man gir en god sprut så får man start for en liten periode, enten det finnes diesel eller ikke. Da før man jo noen gode omdreininger på startgassen "for å komme i gang". Tror det eneste som da behøves er tilstrekkelig kompresjon.

For mitt vedkommende så har jeg til tider ikke hatt noe valg med den ene motoren. Enten så var det å bruke startgass eller å ta den ut av båten. Har egentlig ikke merket noen ulemper, så langt, tror jeg.

MD2040 har vel ellers glødeplugger og man bør vel være sikker på at de får strøm og at de gløder.

Redigert av Arne2 (see edit history)

Har bestilt 3nye glødeplugger. To virker, men en fiste ut etter å ha testet den. Skal montere opp ny dieselslange fra tank. Mulig falsk luft noen steder. Tror også at den kan dra falsk luft via dieselreturen, for den er koplet til inntaket. Så lenge det er falltank, burde det være overtrykk på injektorpumpen. Men det kan også være noe med selve

injektorpumpen. 

Redigert av 458PARADIS (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...