Worry II Startet 28.Desember.2021 Link til dette innlegget Startet 28.Desember.2021 (redigert) Ønsket meg treskjæresett til jul av unga og det fikk jeg. Hadde en plan om at det noe bleke "All Inclusive"- skiltet skulle få kraftigere og mer holdbart trykk. Satte i gang med ting jeg alltid har hatt lyst til å prøve meg på, 2022 blir året for treskjæring.. kanskje Ikke mange år siden jeg lagde denne plata, med borrelås-feste på baksiden. Men, som mye annet i tre, sola falmer det fort. Satte i gang: Gamle Første bokstav Så var det bare å fortsette Tar litt tid når man skal være forsiktig, så man ikke skjærer for hardt/langt Så gikk den natta.. Så på med rikelig sort silikon/fyllmasse La stå to døgn, så skrape bort overflødig Skrape gammel olje samt litt pussing med sandpapir Ett strøk med olje før opptetting av silikon, men først et par dager til tørk Fortsettelse følger.... Redigert 28.Desember.2021 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2021 Nydelig! Da har du gjort den samme jobben som jeg gjorde for maaaange år siden da jeg kjøpte verktøy til å skjære ut navnet på for min båt. Den eneste forskjellen var at jeg bare penslet inn svart i bokstavene før hele 'planken' ble lakket. Etter det har det blitt behov for litt pynting flere ganger da jeg har slipt ned og oljet/lakket. Til slutt ble det for grunt i bokstavene. Da kjøpte jeg en BT overfres og freste ut bokstavene igjen før ny runde med svartmaling og lakkering. Her bilde før en av renoveringene. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 29.Desember.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2021 Her bilder av verktøyet mitt og den billige fræsen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Worry II Svart 30.Desember.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2021 Mye verktøy man skal ha før man blir en holden mann, ja. Godt å se det er tradisjonsrikt arbeid, eller kveldskos, som jeg kaller det. Litt etterfylling av fugemasse og pussing i kveld. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 1.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2022 Synes det er spennende å se at treskjæring er noe som faktisk noen har fått øynene opp for, ser jo fine ut disse resultatene. Min oldefar var treskjærer og møbelsnekker og har blant annet dekorert Kvikne Hotel med store og små arbeider og syslet med dragestil på fasader. Han hadde mange jern og noen ble kalt for pyntejern som brukes til litt finere arbeider. Hvis han hadde visst at jeg har en fres så hadde han snudd seg i graven Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 1.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2022 (redigert) M/S AIOLOS skrev 36 minutter siden: Synes det er spennende å se at treskjæring er noe som faktisk noen har fått øynene opp for, ser jo fine ut disse resultatene. Min oldefar var treskjærer og møbelsnekker og har blant annet dekorert Kvikne Hotel med store og små arbeider og syslet med dragestil på fasader. Han hadde mange jern og noen ble kalt for pyntejern som brukes til litt finere arbeider. Hvis han hadde visst at jeg har en fres så hadde han snudd seg i graven Hva hadde han da gjort hvis du hadde gjort som jeg og brukt en CNC ? ( og diverse freser osv) ps I mitt neste liv skal jeg bli møbelsnekker i stedet for ingeniør som i dette livet… Redigert 1.Januar.2022 av TerjeFjern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 1.Januar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2022 TerjeFjern skrev for 2 timer siden: ? I mitt neste liv skal jeg bli møbelsnekker i stedet for ingeniør som i dette livet… Ja jeg så tråden din, blir vakkert det der, Terje. Man må jo få utløp for skapertrang, nå som man har vokst i fra Lego-bygging. Treskjæring skal utforskes nærmere herfra i 2022 Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 1.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 1.Januar.2022 Neste gang kan dere jo vurdere å legge bladgull i bokstavene. Er jo ikke så vanskelig det heller , uten at jeg har gjort det enda. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
M/S AIOLOS Svart 2.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2022 TerjeFjern skrev for 23 timer siden: Hva hadde han da gjort hvis du hadde gjort som jeg og brukt en CNC ? ( og diverse freser osv) ps I mitt neste liv skal jeg bli møbelsnekker i stedet for ingeniør som i dette livet… Det tør jeg ikke tenke på hehe, men han hadde slikt verktøy og vi andre har vårt. Min er Dewalt selvsagt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.