Jump to content

Oppfriskning av teak navneplater, erstatte klistremerker med treskjærte bokstaver.

Worry II

Recommended Posts

Ønsket meg treskjæresett til jul av unga og det fikk jeg. Hadde en plan om at det noe bleke "All Inclusive"- skiltet skulle få kraftigere og mer holdbart trykk.

Satte i gang med ting jeg alltid har hatt lyst til å prøve meg på, 2022 blir året for treskjæring.. kanskje :smiley:

Ikke mange år siden jeg lagde denne plata, med borrelås-feste på baksiden. Men, som mye annet i tre, sola falmer det fort. Satte i gang:

Gamle 

20211227_133438.jpg

Første bokstav 

20211227_133950.jpg

Så var det bare å fortsette

20211227_141013.jpg

Tar litt tid når man skal være forsiktig, så man ikke skjærer for hardt/langt

20211227_160436.jpg

Så gikk den natta..

20211227_165619.jpg

Så på med rikelig sort silikon/fyllmasse 

20211227_172632.jpg

La stå to døgn, så skrape bort overflødig

20211228_192222.jpg

Skrape gammel olje samt litt pussing med sandpapir 

20211228_222112.jpg

Ett strøk med olje før opptetting av silikon, men først et par dager til tørk

20211228_231818.jpg

Fortsettelse følger....

Redigert av Worry II (see edit history)

Nydelig!

Da har du gjort den samme jobben som jeg gjorde for maaaange år siden da jeg kjøpte verktøy til å skjære ut navnet på for min båt. Den eneste forskjellen var at jeg bare penslet inn svart i bokstavene før hele 'planken' ble lakket.

Etter det har det blitt behov for litt pynting flere ganger da jeg har slipt ned og oljet/lakket. Til slutt ble det for grunt i bokstavene. Da kjøpte jeg en BT overfres og freste ut bokstavene igjen før ny runde med svartmaling og lakkering.

Her bilde før en av renoveringene.

navn.jpg.5a65990b5f0f1c4d36bef6c0684c1b2c.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Synes det er spennende å se at treskjæring er noe som faktisk noen har fått øynene opp for, ser jo fine ut disse resultatene. Min oldefar var treskjærer og møbelsnekker og har blant annet dekorert Kvikne Hotel med store og små arbeider og syslet med dragestil på fasader. Han hadde mange jern og noen ble kalt for pyntejern som brukes til litt finere arbeider. Hvis han hadde visst at jeg har en fres så hadde han snudd seg i graven:giggle:

M/S AIOLOS skrev 36 minutter siden:

Synes det er spennende å se at treskjæring er noe som faktisk noen har fått øynene opp for, ser jo fine ut disse resultatene. Min oldefar var treskjærer og møbelsnekker og har blant annet dekorert Kvikne Hotel med store og små arbeider og syslet med dragestil på fasader. Han hadde mange jern og noen ble kalt for pyntejern som brukes til litt finere arbeider. Hvis han hadde visst at jeg har en fres så hadde han snudd seg i graven:giggle:

Hva hadde han da gjort hvis du hadde gjort som jeg og brukt en CNC ? ( og diverse freser osv)

ps

I mitt neste liv skal jeg bli møbelsnekker i stedet for ingeniør som i dette livet…C503274F-6126-4EC0-9224-D114AC13B25C.jpeg.3ae884b3cadd9536d6762a46e3946a0b.jpeg

Redigert av TerjeFjern (see edit history)
TerjeFjern skrev for 2 timer siden:

? 

I mitt neste liv skal jeg bli møbelsnekker i stedet for ingeniør som i dette livet…

Ja jeg så tråden din, blir vakkert det der, Terje. Man må jo få utløp for skapertrang, nå som man har vokst i fra Lego-bygging. Treskjæring skal utforskes nærmere herfra i 2022 :smiley:

TerjeFjern skrev for 23 timer siden:

Hva hadde han da gjort hvis du hadde gjort som jeg og brukt en CNC ? ( og diverse freser osv)

ps

I mitt neste liv skal jeg bli møbelsnekker i stedet for ingeniør som i dette livet…C503274F-6126-4EC0-9224-D114AC13B25C.jpeg.3ae884b3cadd9536d6762a46e3946a0b.jpeg

Det tør jeg ikke tenke på hehe, men han hadde slikt verktøy og vi andre har vårt. Min er Dewalt selvsagt :giggle:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...