Landcrab Startet 29.Desember.2021 Del på Facebook Startet 29.Desember.2021 Demonterte roret i høst, og da rant det ut en liter vann fra rorgjennomføringen. Jeg tenker at det ikke er helt bra, selv om jeg ikke har opplevd at vannet har kommet videre inn i båten. Tenker nok at simmering burde vært byttet her, men jeg tør ikke helt pelle på sakene før jeg har litt mer detaljer. Finner ikke noe info i orginalpapirene fra Scand desverre. Det er en form for fettsmurt tetteløsning. Muligens fra Bosvik. (Det jeg stusser på er o-ringen på innsiden av simmering.) Så til spørsmålet, skal jeg bare pelle ut simmering og bytte den? Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 29.Desember.2021 Del på Facebook Svart 29.Desember.2021 Regner med at det er utvendig Radic ror som Sleipner forhandler prøv der først. Sitér dette innlegget Link to post
Landcrab Svart 29.Desember.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Desember.2021 mawilu skrev for 3 timer siden: Regner med at det er utvendig Radic ror som Sleipner forhandler prøv der først. Takk, skal høre med Sleipner👍🏼 Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 30.Desember.2021 Del på Facebook Svart 30.Desember.2021 Er dette en årsmodell med fettnippel innvendig på rorstammen? På min 85-model måtte jeg fette ganske mye en gang per år for å drive ut vannet og for at fettet skulle tette mot innsug av vann. Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 1.Januar.2022 Del på Facebook Svart 1.Januar.2022 Helt fram til 2001 hadde båten gjennomgående ror i skroget,med ønske om større motorer og lavere støynivå i akterkabinen ble propellen trukket lengre bakover derfor ble det nødvendig med utvendig for slik som TS har på bildet Sitér dette innlegget Link to post
Landcrab Svart 18.Mars.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2022 For å følge opp denne, hvis noen andre skulle havne i samme problemstilling. Det er Bosvik som har produsert og levert dette. De har pakningsett på lager, og Rune hos Bosvik fikser dette kjapt. 1 stk simmering, 2 stk o-ringer(en som vist i bildet over, og en øverst på roraksel). Simmering flikkes forsiktig ut med flattjern, og o-ringene er det bare å pelle ut. Dette er standard-komponenter, så alle orings-leverandører(Mits f.ex) vil også kunne levere. Rune hos Bosvik anbefalte i tillegg å bytte mutteren på toppen som har nylån-lås. Så jeg gjorde dette også. 790,- totalt ferdig levert. Anbefalt smøreprosedyre er å presse fett inn i nederste nippel til det tyter ut. Det er ikke mye som skal til. Samme med øvre nippel. Et annet tips er å passe på at låsesplint sitter på aksel når man entrer den igjen. Det er et lite helvette å knote denne på plass når aksel er dyttet helt opp, det har jeg prøvd😅 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.