Jump to content

Bytte simmering i rorgjennomføring på Scand Baltic

Landcrab

Recommended Posts

Demonterte roret i høst, og da rant det ut en liter vann fra rorgjennomføringen. Jeg tenker at det ikke er helt bra, selv om jeg ikke har opplevd at vannet har kommet videre inn i båten.

Tenker nok at simmering burde vært byttet her, men jeg tør ikke helt pelle på sakene før jeg har litt mer detaljer. Finner ikke noe info i orginalpapirene fra Scand desverre.

Det er en form for fettsmurt tetteløsning. Muligens fra Bosvik. (Det jeg stusser på er o-ringen på innsiden av simmering.)

Så til spørsmålet, skal jeg bare pelle ut simmering og bytte den? 

012528DE-33C4-4ABE-86E1-9D1F62FDBC3B.JPG

PNG-bilde.png

• 2 måneder senere...

For å følge opp denne, hvis noen andre skulle havne i samme problemstilling. Det er Bosvik som har produsert og levert dette. De har pakningsett på lager, og Rune hos Bosvik fikser dette kjapt. 1 stk simmering, 2 stk o-ringer(en som vist i bildet over, og en øverst på roraksel). Simmering flikkes forsiktig ut med flattjern, og o-ringene er det bare å pelle ut. 

Dette er standard-komponenter, så alle orings-leverandører(Mits f.ex) vil også kunne levere. 

Rune hos Bosvik anbefalte i tillegg å bytte mutteren på toppen som har nylån-lås. Så jeg gjorde dette også. 790,- totalt ferdig levert.

Anbefalt smøreprosedyre er å presse fett inn i nederste nippel til det tyter ut. Det er ikke mye som skal til. Samme med øvre nippel.

Et annet tips er å passe på at låsesplint sitter på aksel når man entrer den igjen. Det er et lite helvette å knote denne på

plass når aksel er dyttet helt opp, det har jeg prøvd😅

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...