Jump to content

Ankervinsj Horizon 500


Avmønstret4

Recommended Posts

Vinsjen har stått i en 29 fots båt med vekt på 3500 kg, er denne stor nok for min båt på 28 fot og ca 2800 kg?

Blir de kanskje giret etter str. på motor.

Eieren hadde kun hatt den på et år, og deretter skiftet til større da han trodde den ville bli for liten.

Jeg tror den er på 150 watt.

Mvh

Link to post
Share on other sites

Hei firefighter.

 

Jeg snakket med en selger i butikken ved siden av Engbo i Tønsberg.Han anbefalte alltid vinsjer på 1000w.

Han begrunnet med at om du satte deg fast er det kjekt med ekstra power. 500w.kan bli i minste laget

mente han. Selv har jeg en Ancormatic med bånd. Jeg er ikke sikker på hvor mange watt den er på,men

den har en trekkraft på ca.1000kg.Dette er opplysninger jeg fikk fra Sverige. Har jo selv Tresfjord 28, og

er veldig fornøyd. Håper du finner en vinsj du blir fornøyd med.

 

 

Mvh.

Nikita.

Link to post
Share on other sites

Vinsjen har stått i en 29 fots båt med vekt på 3500 kg, er denne stor nok for min båt på 28 fot og ca 2800 kg?

Blir de kanskje giret etter str. på motor.

Eieren hadde kun hatt den på et år, og deretter skiftet til større da han trodde den ville bli for liten.

Jeg tror den er på 150 watt.

Mvh

Om du kommer til at denne blir for liten for seg, vil kanskje jeg kunne oveta kjøpet? :smiley:

 

150 watt og opp til 1000 watt var da veldig stort sprang...da regner jeg med at dette er en gammel, og rimelig sak? :wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Halois Nikita!

Selgere stoler jeg ikke en døyt på!!!

Jeg pleier å registrere det selgere/produktmenn sier, høre nøye etter hva fagfolk og folk med brukererfaring sier og deretter gjøre meg opp en mening selv.

Så får tiden vise hvilke erfaringer jeg gjør selv og ta med dette videre.

Og når bl.a Lars H sier at han har en vinsj på 350 watt, regner jeg med at en på 500 holder i bøtter og spann.

Jeg tror at hvis en skal ha vinsjen til å trekke båten utover og ankeret opp i en operasjon med de krefter dette måtte ha på ankerrulle, badeplattform etc, så kan en aldri få stor nok vinsj.

Men ved å la båten trekkes bakover til den er rett over ankeret og deretter legge litt press på ankeret for deretter å vente til ankeret har fått tid til å løsne fra bunnen før en løfter det opp på plass, kan det nok hende at det er nok med atskillelig mindre vinsj.

Jeg tenker også litt på strømforbruket.

Jeg er mere usikker på denne spesifikke vinsjen på kun 150 watt om event. noen har brukererfaring.

Den er kvalitetsmessig god nok da den er produsert av det kjente skotske firmaet Simpson Lawrence.

Mvh :seeya:

Link to post
Share on other sites

Om du kommer til at denne blir for liten for seg, vil kanskje jeg kunne oveta kjøpet? :smiley:

 

150 watt og opp til 1000 watt var da veldig stort sprang...da regner jeg med at dette er en gammel, og rimelig sak? :wink:

Ja fra 99 men kun brukt til 2000 og den er priset til 1500,- og jeg skal gi beskjed om jeg ikke skal ha den
Link to post
Share on other sites

Ja fra 99 men kun brukt til 2000 og den er priset til 1500,- og jeg skal gi beskjed om jeg ikke skal ha den

 

Supert - bare send meg en IM. :smiley:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Vinsjen er nok dessverre litt for liten til din båt, ville anbefalt som et par andre her, ca 1000W.

Din passer nok best til båtstørrelse 19 - 22".

 

Ikke arrester meg hvis jeg husker feil, men mener at Leif H. Strøm i Oslo er importør av Horizon vinsjer.

Snakk med Kjell Sundt så hjelper han deg med det meste

Link to post
Share on other sites

Hvis dette er den lille hvite saken som er bergnet til montering på dekk, så er den på 300W tror jeg.

Jeg tenkete jeg skulle kjøpe en slik som jeg monterer innvendig på en brakett.

Det er endel slike montert i båter rundtom og de funker bra. Men den er i grenseland på min 23 foter på 1,8t. så "litt snaut" kanskje til din båt..

 

Ifølge min lokale sjappe så sier de at det største minuset med denne er at den ikke har noen form for sluring/endestopp. Så hvis man ikke er forsiktig så river man istykker fester osv hvis man ikke følger godt med.

 

Jeg tenkte jeg skulle lage noe oplegg med en magnet i dreggtauet og et reed reele som bryter kretsen hvis jeg glemmer meg...

 

Men som vinsj er det jo rimelig nypris med frittfall er 4000.- og det er jo billig.

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...