Jump to content

Retorikk, likes og fremtid på Båtplassen:

Solseng

Recommended Posts

Havnet selv i klemma her i romjulen. Jeg skrev noe. Noen skrev noe. Jeg skrev noe. Noen var fulle og forumvante. Andre leste med skrekk og gru. Vi trykket likes i stedet for å skrive noe, da vi kanskje ikke visste hvordan vi eventuelt skulle skrive noe?

Noen meldte seg inn her i nittenpilogbue, og noen logget seg inn her høsten -21 med forhåpninger. Noen har 20K+ innlegg og noen poster sitt første spørsmål med sikkert både forventning og/eller responsfrykt.

Innimellom får vi gjerne en indre forumdynamikk som surrer og går uavhengig av hva som rører seg på overflaten. Ingen har helt koll på denne dynamikken, men den virrer uansett rundt. Noen poster fritt og uhemmet. Noen trykker likes uavhenging av hva som postes og noen tør ikke poste noenting fordi de kjenner på forumdynamiklken? Eller ikke forstår forumdynamikken?

Jeg synes det er en god idé å dvele litt over det på tampen av året 2021 og på vei inn i båtsesongen 2022. Det gode og det mindre gode. Så får moderatorene flytte innlegget hvorsomhelst eller slette det...

Min erfaring med å introdusere "likes" på innlegg er mildt sagt blandet - det er jo gøy å få likes på noe man skriver, men hvis det man skriver ikke tenkes eller reflektertes over, men bare ignoreres eller prekvalifiseres til likes på et-hvilket-som-helst motsvar, da har vi plutselig en dynamikk som jeg kjenner igjen fra andre forum.

For min egen del håper jeg at 2022 ikke skal bli et retorisk år hvor jeg/vi må kjempe for hver bokstav vi poster. Jeg håper at om noen er uenige i noe jeg skriver, tar seg bryet med å skrive noe i mot i stedet for å bare poste en like til noen svarer mer eller mindre godt.

Hva er så tanken?

Tanken er å la det blir mer samtale, og mindre "parti". Det går fint an å samtale om ting man er uenige om. Det er langt mer vrient å manøvrere seg mellom "personvalg" og likes. For å si det på en annen måte: Hvis du bare klikker på "likes"-knappen, da forkaster du enhver mulighet for nyanse. ...og som vi alle har hørt: Djevelen ligger i detaljen...

Du kan godt trykke en "like" på dette innlegget, men noen få personlige ord veier 1000-ganger mer - selv om de går mot eller med det jeg skriver.

Jeg synes "liker/ liker ikke"  er en dårlig ide i et forum, da det etter min mening ikke bidrar til gode diskusjoner. Det er for lett å bare klikke "like" i stedet for å bidra selv med kunnskap og/ eller egne synspunkt. 

Ser dette bl.a på facebook der folk klikker like uten å bry seg med å lese hva de egentlig liker.

For min egen del er jeg innpå forumet minst en gang daglig og leser det meste. Skriver dersom jeg tror jeg kan bidra med noe.

Jeg synes du har gode poenger @Solseng. Litt internjustis er sikkert ikke dumt. 
Meningsutvekslinger blir ofte og i mange sammenhenger polarisert. Nyansene finnes i mangfoldet.  F.eks når noen gjentar noe som kanskje allerede er sagt, men sier det på en litt annen måte og som gjør at det blir forståelig for de som ikke fattet det på første post. 
Et anonymt «like» har liten informativ verdi. Både som anerkjennelse til forfatter og som forsterker for leser. 

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Tror ikke man skal legge for mye tanker i å analysere hva som ligger bak en "like".

Som regel er det bare en liten påskjønning til noen som har skrevet noe fornuftig som man er enig i.

De som har noe å bidra med, deler nok ikke ut likes i stedet for å skrive et innlegg.

Baatplassen er ett av de mer seriøse forumene på nettet, og det er sjelden store krangler der man "støtter partene" gjennom å gi likes.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)

Jeg mener ikke at dette haster, men må innrømme at jeg kjenner litt på trøkket når noen poster likes på motsvar på noe jeg f.eks. har skrevet på:

• en dårlig dag.
  • en dag jeg leser dårlig, og misforstår.
  • en dag jeg har formulert meg dårlig, og innholdet misforståes.

Før man vet ordet av det, har det skalert til nye høyder man ikke forutså, og nyansering synes å være en veldig lang emosjonell vei å gå.

...og jeg vet jo at alternativet er å gå inn med forsvar og brodd (som i sjakk) - med de eskalerende skader det kan påføre.

Jeg taler kanskje ikke først og fremst for å fjerne "likes"en, men synes gjerne det er greit å ta en prat om den?

Redigert av Solseng (see edit history)

Man skal ikke se bort fra at en del mennesker har problemer med å uttrykke seg skriftlig, av forskjellige grunner. Da er et slikt klikk en anerkjennelse for at et innlegg er noe de er enig- eller uenig i. For den som skriver gir det vel ikke den store tilbakemeldingsverdien. Dessuten frir man seg fra kverulering, bare klikk- og vær anonym. Personlig har 'Hulda' blitt anklaget for å ha for mange postinger, gammal og grinete, osv. Det har ikke hatt noen andre konsekvenser enn at jeg poster mindre, og gidder ikke å ha noen spesifikke meninger. Derfor er skriftlige tilbakemeldinger noe som korrigerer kursen, i hvertfall for min del. En 'like/ dislike' hadde ikke hatt samme effekten. Egentlig er jeg nokså likegyldig til ordningen. Kan godt fortsette for mitt vedkommende.

Hulda skrev 33 minutter siden:

Man skal ikke se bort fra at en del mennesker har problemer med å uttrykke seg skriftlig, av forskjellige grunner. Da er et slikt klikk en anerkjennelse for at et innlegg er noe de er enig- eller uenig i. For den som skriver gir det vel ikke den store tilbakemeldingsverdien. Dessuten frir man seg fra kverulering, bare klikk- og vær anonym. Personlig har 'Hulda' blitt anklaget for å ha for mange postinger, gammal og grinete, osv. Det har ikke hatt noen andre konsekvenser enn at jeg poster mindre, og gidder ikke å ha noen spesifikke meninger. Derfor er skriftlige tilbakemeldinger noe som korrigerer kursen, i hvertfall for min del. En 'like/ dislike' hadde ikke hatt samme effekten. Egentlig er jeg nokså likegyldig til ordningen. Kan godt fortsette for mitt vedkommende.

@HuldaHåper du ikke lar deg påvirke til å skrive mindre, da tråden din er en av de jeg liker best å følge med på.

Som @Code0sier, kan likes være fin til å gi kred i resiseskildring og prosjekttråder, uten å ta mye plass. Tror ikke jeg har brukt det selv, og håper forumet forblir forskjellig fra andre sosiale medier jeg ikke er på.

Solseng skrev for 9 timer siden:

Tanken er å la det blir mer samtale, og mindre "parti". Det går fint an å samtale om ting man er uenige om. Det er langt mer vrient å manøvrere seg mellom "personvalg" og likes. For å si det på en annen måte: Hvis du bare klikker på "likes"-knappen, da forkaster du enhver mulighet for nyanse.

Så sant, så sant. Disse "likes" greiene er noe intetsigende visvas.

pappa_wolf skrev 17 minutter siden:

Jeg bruker like, hvis jeg ikke har noe å si, men er enig.

Hvis jeg føler jeg har noe konstruktivt, eller informativt å komme med, så skriver jeg.

Er det ikke bedre å skrive det ene ordet, som er "enig"? 

Da har du med ett ord skrevet  noe som er både konstruktivt og informerende.

Likes hører hjemme på Facebook og brukes der i hytt og pine, slik at det er umulig å vite om det er personen som har skrevet noe, eller det som er skrevet som er likt.

Dette hører ikke hjemme på Båtplassen i det hele tatt. 

Det er min mening.

Jannmar skrev 49 minutter siden:

Er det ikke bedre å skrive det ene ordet, som er "enig"? 

Uenig.

Å poste et innlegg med bare "enig" er bare støy og bidrar i alle fall ikke noe til debatten. Det løfter tråden og får folk til å gå inn, bare for å lese at en fyr er enig med noen. Hva om alle som var enig skulle skrive det? Da hadde forumet blitt ubrukelig. Om man har noe å bidra med, kan man skrive det. Er man bare enig i noe, kan man fortsette dagen sin eller kanskje bare trykke på "like" om man vil. Synes dere vektlegger denne like-knappen litt for mye mening.

For de som liker internett-historie, er problemstillingen ikke ny. Den er nesten tretti år gammel.

På tidlig 1990-tall fikk "hvermannsen" tilgang til internett gjennom bredbåndsleverandøren AOL. Det fikk horder av nye brukere til å poste "me too!" i innlegg de var enige i i datidens diskusjonskanaler. Det ble et kjent fenomen og et symbol på intetsigende posting.

https://tropedia.fandom.com/wiki/Me_Too

(Dette var før #metoo nylig fikk en helt annen betydning).

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
S/Y Emma skrev 2 minutter siden:

Å poste et innlegg med bare "enig" er bare støy og bidrar i alle fall ikke noe til debatten. Det løfter tråden og får folk til å gå inn, bare for å lese at en fyr er enig med noen. Hva om alle som var enig skulle skrive det? Da hadde forumet blitt ubrukelig.

Alle som er enig trenger ikke skrive det. En trenger ikke skrive noe som helst.

Men de som føler behov for å uttrykke seg  kan heller skrive "enig" enn å bruke denne forb... likesknappen.

Jeg synes "liker" knappen er en fin ting. Hvis noen poster ett bilde, eller ett svar som jeg liker er det meget enkelt å trykke på denne knappen fremfor å ikke skrive noe. Jeg tror det er svært få som benytter seg av liker funksjonen istedet for å skrive ett innlegg. 

Noen liker det slik det var før, jeg synes forandring fryder og tar imot funksjonen med åpne armer:clap:

Jeg tenker det er bra at forumet utvikles og at nye funksjoner tillegges. 

Gjerne når man har en litt lengre tråd her inne, så synes jeg det er meget hyggelig at noen trykker liker på ett eller flere innlegg, da får jeg en tilbakemelding på at noen liker det de har lest/sett.

Det er kanskje ett lavterskeltilbud for å bidra i en tråd/samtale uten å nødvendigvis måtte skrive noe.

Jannmar skrev 15 minutter siden:

Alle som er enig trenger ikke skrive det. En trenger ikke skrive noe som helst.

Men de som føler behov for å uttrykke seg  kan heller skrive "enig" enn å bruke denne forb... likesknappen.

Eller bruke Emoji som er på linjen oppe. .eller de en selv har på mobilen..

Egentlig en interessant  "problemstilling"  Solseng tar opp her...

Personlig har jeg ikke reflektert særlig over det, men det kan muligens "drepe" diskusjonene her inne på sikt..

Egentlig gir det vel litt assosiasjoner til FB..:worry:

S/Y Emma skrev for 9 timer siden:

Tror ikke man skal legge for mye tanker i å analysere hva som ligger bak en "like".

Nei, ingen vits i å overanalysere men jeg liker like knappen. Synes den er fin for å gi en liten tilbakemelding om at jeg synes om det innlegget, om en skal poste et egen innlegg med "enig" blir det bare ekstra støy i mine øyne. Liker at forumet er "litt kompakt" slik at teksten får mer nytteverdi og at ikke nytteverdien "koker bort i kålen" og en må lese en del uten nytteverdi.

Nå er der jo mange forskjellige tråder her og i mange er jo teksten/fortellingen det viktigste mens de mer tekniske trådene blir på en måte ødelagt av mye dødtekst og da er like knappen viktig.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
SveinHa skrev 3 minutter siden:

Nå er der jo mange forskjellige tråder her og i mange er jo teksten/fortellingen det viktigste mens de mer tekniske trådene blir på en måte ødelagt av mye dødtekst

Alle som skriver, skriver i beste mening og etter beste evne. Så får det være opp til den enkelte leser å oppfatte det som "dødtekst" eller ikke. Dette er et forum for interesserte, og alt som blir skrevet er like interessant, alt etter hvem som leser. Det er det som er dette forumets sjel.

Trist om noen unnlater å skrive av redsel for at det skal bli oppfattet som dødtekst eller ikke, og heller bruker det intetsigende "knappesystemet".

Jeg er enig i at det å bare skrive "Enig", uten noe mer å tilføye, er støy. Men å skrive seg enig med en begrunnelse kan være nyttig, for da utdyper man gjerne det innlegget man var enig i, kanskje man tilføyer andre nyanser og innfallsvinkler også.

Jeg vil heller ikke avskrive "likes" helt uten videre. Jeg bruker den ikke så mye selv. Men jeg ser nytten av den, f.eks i prosjekttråder. For meg som har mange tommeltotter er det sjelden noe jeg kan bidra med eller tilføye i slike tråder, men gir gjerne bifall i form av en "tommel opp" til godt utført arbeid eller fremgang i arbeidet. Det har jo forekommet at noen har mistet motivasjonen til å oppdatere slike tråder på grunn av manglende respons.

Og samtidig er det jo viktig at det skrives på forumet, ellers dør det jo ut. Terskelen for å skrive bør derfor ikke være for høy, og man må gjerne tåle litt "støy" også, fordi et forum med lite aktivitet fort vil gå i glemmeboken. 

For min egen del skriver jeg lite fordi livet har tatt en vending der båtlivet ikke kan få så stor plass som jeg egentlig ønsker, men jeg er inne og leser så godt som daglig, og har glede av det. 

SveinHa skrev 1 time siden:

Nå er der jo mange forskjellige tråder her og i mange er jo teksten/fortellingen det viktigste mens de mer tekniske trådene blir på en måte ødelagt av mye dødtekst og da er like knappen viktig.

På den andre siden. Jeg setter umåtelig pris på om du liker det jeg skriver, rett og slett fordi jeg vet at du har peiling. Sammen med andre som også har peiling. I motsetning til de som tror de har peiling, som serverer dødtekst. Nå skal jeg snart gi meg. Detta bærer galt avsted :-) Edru er jeg også, fullstendig promillefri.

Bruker mest like knappen på prosjekt og tur tråder.
De som ligger ned arbeid i tråene sine bør få en tilbakemelding på att vi leser og setter pris på jobben de gjør.
Er det to eller flere som er uenige om veien til Rom bruker jeg ikke like knappen for å vise hvem side jeg er mest enig med.
Da er det bedre å faktisk skrive ett innlegg man kan stå inne for.

Solseng skrev On 31.12.2021 at 1.24:

Jeg mener ikke at dette haster, men må innrømme at jeg kjenner litt på trøkket når noen poster likes på motsvar på noe jeg f.eks. har skrevet på:

• en dårlig dag.
  • en dag jeg leser dårlig, og misforstår.
  • en dag jeg har formulert meg dårlig, og innholdet misforståes.

Før man vet ordet av det, har det skalert til nye høyder man ikke forutså, og nyansering synes å være en veldig lang emosjonell vei å gå.

...og jeg vet jo at alternativet er å gå inn med forsvar og brodd (som i sjakk) - med de eskalerende skader det kan påføre.

Hvis ikke du tåler at andre får likes, kanskje internett forum ikke passer for deg ?  

Komodo skrev Just now:

Godt å ha deg tilbake i "ny drakt" Eika :thumbsup:

Du tar nok feil der, men han sitter vedsina meg her. Blir nok aldri noen ny drakt, orker ikke, gidder ikke, vil ikke. Jobber med båt 7.5time om dagen, så når klokka har passert 16, så er det egene prosjekter i tilegg til venner sine båter 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...