Jump to content

Er det greit å bruke erstattnings impeller, eller er det best med orginal? Stor prisforskjell


Roger og Olina

Recommended Posts

NilsPils skrev 8 minutter siden:

 

 

Men en regel er klar: dersom jeg har glemt å åpne sjøvannsinntaket før oppstart (har hendt) er det bare å skifte impeller med det samme. Gummi som har blitt overopphetet er ødelagt selv om det ikke synes med det samme.

 

 

Derfor stenger jeg aldri bunnventilen...stoler ikke på teflon hukommelsen min...:wink:

Link to post
NilsPils skrev 32 minutter siden:

Jeg har aldri brukt originalimpeller på noen av mine to båter. Nå sitter mine så lett tilgjengelig at jeg kan åpne og inspisere for eventuelle sprekker i gummien. Intrvallene mellom impellerbytte har jeg etter hvert fastsatt selv etter inspeksjoner og erfaring.

 

 

Det kan jo faktisk godt tenkes at du har brukt impeller med spesifikasjon/kvalitet helt identisk med den originale, bare levert i annen emballasje om du har benyttet f.eks. Jabsco. Av årsaker nevnt i innlegget over.

Link to post
TideRace skrev for 3 timer siden:

Ser du har "Yanmar 290 hk" under i profilen din, @VegJoh. Da har du sikkert 6LP. Denne har originalt montert sjøvannspumpe fra svenske Johnson. Du kan derfor kjøpe original "uoriginal" Johnson-impeller og droppe den dyre Yanmar-esken. Spec på riktig impeller står preget på impellerhus-dekselet. 

 

Ja, du har helt rett :yesnod: Burde kanskje vært tydligere når jeg refererte til "original" impeller. Man trenger ikke kjøpe den i motormerke-esken, men jeg har kjøpt den impelleren som er laget til pumpen. Fant noen bilder i arkivet mitt her for de som er interessert.

 

På den 6LPA-STP som vi har i båten nå, så var begge simringer på sjøvannspumpa gå´en ved overtagelse. Siden vi gjerne ville ha båten raskt operativ, valgte jeg å kjøpe en ny pumpe (i original Yanmar eske) og så overhale den gamle pumpen og ha denne i reserve. Når jeg åpnet lokket på den nye sjøvannspumpen, satt det en Johnson 812 der levert fra Yanmar. IMG_6430.jpeg.5f5ce443cf62c9b8ec5eab5884276bf3.jpeg

 

På lokket derimot er det nå merket med Yanmar, og ingen direkte referanser til Johnson så vidt jeg kan se.

IMG_6432.jpeg.a252521758f7a80c611d3acbb95a4aed.jpeg

 

 

På vår forrige båt, hadde vi en Yanmar 4LHA-DTP 

Denne har også Johnson sjøvannspumpe og "original" impeller i disse er Johnson 1028.

IMG_1677.jpeg.eaf6f74a7ec1e55896c92fc3ca8657d7.jpeg

 

På denne var kom det også klart frem av impellerlokket at dette var en Johnson pumpe. 

IMG_1675.jpeg.2b16fef0e718886ffe517288ab120716.jpeg

 

 

På en Mercruiser D-tronic 2.8 (1999 mod) som jeg har hatt på en tidligere båt, satt det en Jabsco-pumpe

IMG_0562.JPG.9850ed86d22ac2ce4482dca8a152c00c.JPG

 

 

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post

Takker og bukker folkens. Da har jeg funnet flere alternativer her. Fra 1658,- og ned til 258,- Sistnevnte styrer jeg glatt unna.

Om jeg leste riktig på Bayliner klubben, så skal det være samme impeller som er til Yanmar 6LY-UTE/-STE

Så da har jeg som vanlig fått gode råd :wink:

 

Mvh, Roger

Link to post
Roger og Olina skrev On 31.12.2021 at 14.46:

vet ikke om den har splintkobling.

@Ruby skrev "spline-kobling", ikke "splintkobling". Du vet forskjellen, eller?

 

Roger og Olina skrev On 31.12.2021 at 14.50:

Sant nok, men hvor mye kan det egentlig skille på kvalitet?

Mye! På en impeller som fysisk passer, men som er av dårlig kvalitet, risikerer du at gummilamellene ramler av etter for kort tid. Resultat: Manglende pumpeeffekt, og tilstoppede kjølekanaler. Blir fort dyrt. 

Jernbåten har et godt poeng i den sammenheng. Det er vel svært få her på BP som har kompetanse og utstyr for å kontrollere kvaliteten på en impeller.

Jernbåten skrev On 31.12.2021 at 14.24:

Derfor kan en bastardimpeller vær av samme kvalitet som en originalimpeller. Men det vet du ikke, og du har ingen forutsetning eller apparatur for å kunne kontrollere produktet.

Således blir det et sjansespill å handle uorginalt. Impellere fra Jabsco og Johnson Pump vil jeg vel nesten ikke kalle uorginale.

 

Code0 skrev On 31.12.2021 at 16.13:

Dykkerdrakta mi er i neopren. Er impellergummi også kalt neopren?

Drakta di er i ekspandert neopren, også kalt cellegummi. Neopren er utbredt brukt som industrigummi, men da massiv, ikke med gassbobler i. 

 

VegJoh skrev for 2 timer siden:

På den 6LPA-STP som vi har i båten nå, så var begge simringer på sjøvannspumpa gå´en ved overtagelse.

Sikker på at den pumpa har simmerringer, altså at den ikke har mekanisk tetning?

 

Sist men ikke minst, angående spørsmålet til TS i første innlegg:

Roger og Olina skrev On 31.12.2021 at 12.16:

Diameter: 65 mm. 
Bredde: 68 mm. 
Diameter nav: 15,8 mm. 
Blader: 10
Spline: (12)

 

Erstatning:

• Antall blader: 10
• Inner diameter: 16 mm
• Ytter diameter: 65 mm
• Bredde: 68,20 mm
• Materiale: neopren

 

Så det er litt forskjell her, men er det innafor?

Det jeg reagerte på her er akseldiameter. Dersom den originale er 15,8mm og den uoriginale er 16, så passer den rett og slett ikke. 0,2mm er lite for en gummilamell, men veeeldig mye for en pasning mellom messingboss og stålaksel. 

Link to post
Komodo skrev 26 minutter siden:

Det jeg reagerte på her er akseldiameter. Dersom den originale er 15,8mm og den uoriginale er 16, så passer den rett og slett ikke. 0,2mm er lite for en gummilamell, men veeeldig mye for en pasning mellom messingboss og stålaksel. 

Jepp, det er jeg enig i og derfor tenker jeg ikke noe mer på disse som er alt for billig.

 

 

Link to post

Når det gjelder hvor lenge en impeller varer, er det vel ikke bare kvaliteten på selve impelleren som betyr noe? På bildet under har jeg lagt bildet fra lenger oppe i tråden ved siden av et bilde av impelleren i min båt.

 

Her er det en markant forskjell på selve impellerhuset. På bildet til venstre ser en den vel vanligste utformingen med et metallstykke (gul pil) som er skrudd inn i selve huset. På bildet hos meg er ikke huset helt sirkelrundt, dette for å oppnå klemmingen mot vingene til impelleren. Det må da bli mindre slitasje på vingene til impelleren på den måten når de slipper å treffe kantene på biten som er skrudd inn i det andre huset? På akkurat huset på det venstre bildet synes jeg også det er en ganske brutal klemming (blå pil) av vingene.

 

 

impellerhus_x_2.jpg.7da9ae9f2cae7a3aaf9a6a3e103ce663.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Komodo skrev 43 minutter siden:

Sikker på at den pumpa har simmerringer, altså at den ikke har mekanisk tetning?

 Ja det er jeg veldig sikker på :yesnod:

 

her er bilde fra impellerhuset på den pumpa jeg tok ut. Her ser du simmeringen og også at deler av fjæren har rustet bort, men den følge at det blir lekkasje inn til sladrehullet som ligger mellom impellerhuset og opplagringen inn mot drevet.

Det som er spesielt er jo at fjæren er laget i et materiale som ruster. 
 

391C9C67-A3E9-4770-8D30-681A6BC39462.jpeg.4f8c43b5d386d39753f198b5a8b3a7c2.jpeg
 

25D72055-7925-4F64-AEBC-280D4C8F996F.jpeg.49b959f6b6bd75eb3ae52800c89cb124.jpeg

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
VegJoh skrev 33 minutter siden:

Ja det er jeg veldig sikker på :yesnod:

Ja, se der ja. Eneste fordelen med simmerringer er vel at de er lettere å bytte. Når det gjelder rustne fjærer, så tipper jeg på at de er "rustfrie", men at de allikevel har blitt litt rustne over tid. Vanlige stålfjærer ville rustet veldig fort bort når de ligger i sjøvann. 

Link to post
Komodo skrev for 1 time siden:

... Når det gjelder rustne fjærer, så tipper jeg på at de er "rustfrie", men at de allikevel har blitt litt rustne over tid. Vanlige stålfjærer ville rustet veldig fort bort når de ligger i sjøvann. 

 

Dette er vel OT siden vi snakker om simmeringen i vannpumpa på Yanmar 6LP, men svarer på denne likevel: 

Det var en serie 6LP hvor simmeringen i vannpumpa var feilprodusert med fjær i materiale som korroderte. Simmeringen kunne enkelt byttes til ny med nytt delenummer hvor fjæra var rustfri.

Dette er den rustfrie versjonen:

 

 

a-vannpumpe-4.jpg

Link to post

@Lars H.

Grunnen til at pumpehuset er eksentrisk innvendig, er at 'gummiflæppene' skal danne sug/undertrykk slik at det skal kunne bli et overtrykk i utløpet av pumpen. Noen leverandører har utskiftbart eksenterstykke. Andre har eksenteren som en del av støpen. Pumpen til høyre har følgelig redusert effekt i forhold til ny pumpe. I tillegg har noen av disse pumpene utskiftbar 'slitevegg' mot lagersiden. Man kan ta med seg i vurderingen at slitt 'bakvegg' og slitt endelokk gir internlekkasjer, som også gir redusert effekt.

Link to post

Noen redusert effekt som skulle skylles slitasje har jeg ikke merket etter godt over 3000 driftstimer. Men jeg hadde en vannlekkasje ut av sladrehullet grunnet slitt mekanisk pakning merket med pil på bildet under. Den ble skiftet for to år siden.

 

impeller_tettepakning.jpg.ed21c6b44f5d04a358e3165bddcd182c.jpg

 

 

 

En annen ting, noen som aner hvem som har produsert pumpen som sitter på en Yanmar 4JHE fra 1986? Den eneste merking er noen tall, K W 6B - 399

 

impellerhus_type.jpg.5f3272f80fb9ddc87238338e15aa395e.jpg

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Nei, mulig du ikke har merket det, men funksjonen er slik jeg beskriver. Blir kjølingen redusert, så har du en mulighet der. Husk at jeg er pumpemann :-) Disse pumpene gir stort sett mye større volum enn det som kjølingen har behov for. Gummiflæppene vannplaner mot metallet. Der en flæpp treffer eksenteren, blir vannplaningen redusert. Og gummi er et slitesterkt materiale. Aner ikke hvem som har produsert pumpen.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...