Jump to content

Klaprelyd i Suzuki DF140 - perfekt begynnelse på 2022...

Mastiff

Recommended Posts

Jeg håpet jo at 2022 skulle bli generelt sett bedre enn 2020 og 2021 (jeg jobber som frilanser og har uansett hjemmekontor og lever i sosial isolasjon...), men det ser dårlig ut. Jeg skulle ut og trekke noen krepseteiner. Den ene lenka satt fast i bunnen, så jeg fikk bare opp halvparten av teinene og måtte så slippe tauet ned igjen, så jeg må leie hjelp av en yrkesfisker en dag det passer ham (en med hydraulikk og kraftigere saker enn en Hobbyfisher). Fangsten i teinene jeg fikk opp var et sted mellom dårlig og elendig, og SÅ hørte jeg klapringen i motoren. :headbang:

Jeg vet ikke veldig mye om innmaten i motorer selv om jeg har demontert et par stykkerr, både mc og bil. Jeg klarer å ta en sørvis og sånt, men når det blir mer avansert, og ting må åpnes, er jeg på viddene. Jeg hører lyden, og iallfall i den ene videoen med tomgang jeg legger her, er den veldig tydelig "tsjakk-tsjakk-tsjakk". Den blir verre fra rundt 3000 og oppover, så vi haltet inn igjen i 5-6 knop. Jeg syns ikke klapringen er rask nok til å være på hver omdreining, men som sagt kan jeg ikke så mye... Jeg sjekket i fri, men den forsvant ikke da. Det kommer et svakt "oi" et sted inni der, men det er ikke motoren, det er fokkeslasken/fruen som ser for seg høvdingene galoppere ut av kontoen! :giggle:

I fjor vår (altså for 3/4 år siden) hadde jeg den på land til full sørvis, og jeg byttet impeller, vannpumpe og plata over vannpumpa, med dette fra Boatparts. Har jeg griseflaks, er det jo derfra lyden kommer, for det kan jeg fikse selv. Men det er jo ikke noen vits i å begynne i den ene enden om jeg ikke har noen som helst anelse om hvor det kommer fra. De nifse ordene rådebank og lagre faller meg inn... Er det noen som kan komme med en kvalifisert gjetning? Eventuelt noen i Mandalsområdet som har peiling og kan ta en tur ut og høre på den mot en passende kompensasjon?

Redigert av Mastiff (see edit history)

Jeg kjenner ikke motoren så har dessverre ikke så mye å bidra med, men kan komme med litt ukvalifisert gjetning. Ut fra frekvensen på «knakkingen» i den første videoen så høres det for meg ut til at den knakker 264 ganger i minuttet. I følge Google ser det ut til at tomgangsturtallet skal være 625 rpm +/- 25%. Så om din motor i videoen går på tomgang og har et turtall på rundt 528 så kan det passe med at den knakker eksakt på annenhver omdreining. Jeg ville da startet med å mistenke noe som roterer med halve omdreiningstallet (kamaksel / ventiler?). Vannpumpen sitter vel direkte på drivakselen, så tror ulyd derfra ville hatt en høyere frekvens. Lykke til med feilsøking, og håper det lar seg løse uten for mange galopperende høvdinger :)

Tipset om fukt / pluggkabel kan så absolutt være et lurt sted og starte, siden det også vil passe med frekvensen på ulyden.

@KweelhouseTenningsbank høres jo absolutt billigere ut enn alternativene. Er det noen måte jeg kan sjekke det på?

@Huth Jeg syns også det går saktere enn turtallet, ja. Godt mulig at det er noe kam eller ventilgreier, det er jo heller ikke akkurat billig. Spørsmålet er jo også hvor mye jeg bør legge i en ti år gammel motor som har gått en del timer før det blir greiere å få noe nyere brukt som kan holde de neste ti-tolv årene.

Det er iallfall dyrt. Spørsmålet er om det da i det hele tatt lønner seg å reparere greia. Det ville jo vært én ting hvis jeg kunne gjøre det selv, men å sette noe sånt inn på verksted er jo bare håpløst. Jeg får bare la den ligge ved brygga inntil videre og bruke det som er igjen av motoren på å putre fram og tilbake til stormplassen, fem minutter unna i 3 knop.

2 hours ago, Mastiff said:

@KweelhouseTenningsbank høres jo absolutt billigere ut enn alternativene. Er det noen måte jeg kan sjekke det på?

@Huth Jeg syns også det går saktere enn turtallet, ja. Godt mulig at det er noe kam eller ventilgreier, det er jo heller ikke akkurat billig. Spørsmålet er jo også hvor mye jeg bør legge i en ti år gammel motor som har gått en del timer før det blir greiere å få noe nyere brukt som kan holde de neste ti-tolv årene.

Hvis du har ett multimeter så kan du starte med å måle motstand på alle pluggledningene, verdiene skal være ganske lik på alle kablene. 

Det er vel ganske lite reimer på en Suzuki, tror jeg. De er vel glade i å direktekoble så mye som  mulig. men jeg skal ha av dekselet i morgen formiddag, det er meldt vær der man faktisk ser forskjellen på sjø og land. Akkurat nå går de stort sett i ett...

Ja, mulig, aner ikke hvordan det er med reimer på den. Jeg har ei reim på min Merc. Men det første du bør gjøre er jo å få av dekselet og forsøke å lytte på hvor lyden kommer fra. Aller helst bør du dra båten på land, sette på vannslange, og forsøke å lytte deg fram, f.eks. med en stor skrutrekker mot øret. Mekaniske ulyder forplanter seg rett i kraniet når du legger øret mot en skrutrekker, og setter den mot motoren på forskjellige steder. Det blir som et stetoskop. 

Ja, jeg kjenner til den der, jeg har sett den i bruk på bilmotorer av noen som faktisk visste hva de drev med, i motsetning til meg. Jeg skal nok prøve meg litt fram i morgen, foreløpig blir det med båten på vannet. Uten henger blir det jo litt vrient å få den i land. Jeg får kanskje leid en henger av en kar her i området, men jeg skal iallfall først prøve det med pluggene og kablene. Jeg kan jo ha flaks, men pleier ikke å ha det... :headbang:

48 minutes ago, Mastiff said:

Det er vel ganske lite reimer på en Suzuki, tror jeg. De er vel glade i å direktekoble så mye som  mulig. men jeg skal ha av dekselet i morgen formiddag, det er meldt vær der man faktisk ser forskjellen på sjø og land. Akkurat nå går de stort sett i ett...

Det er i hvertfall registerkjede på denne.

Jeg vet det er regkjede, ja. Selvjusterende, til og med. Det var en av de tingene som gjorde at jeg syntes det var greit med en Suzuki på båten da jeg kjøpte den. Men da er det ingen andre reimer heller (jeg syntes jeg husket at det ikke var det), så da er det ene billige alternativet uaktuelt. :rolleyes:

Lyden høres veldig 'mekanisk' ut. Uten at den nødvendigvis behøver å være det. Rådebank, som foreslått her, har noen karaktertrekk. På på ubelastet turtall: Når man øker turtallet, stilner bankingen. Når man slakker ned, vil det komme en markant øking i støynivået.  

Jeg skal gå ut og gå over tenningen ganske snart, og da skal jeg prøve å ruse litt etterpå. Problemet er jo at motoren ikke lar seg ruse så mye når den ikke står i gir. Er det noen som har noen anelse om hva det vi koste å bytte rådelager på en Suzuki DF140? Og andre former for lagre? Det blir vel en total overhaling i så fall, og jeg har en anelse om at det kan bli omtrent like dyrt som en brukt motor...

Begynner å lure på om det lønner seg. Jeg sjekket med turtelleren. Når jeg slår på, viser den 2800 og tre blink i turtallslampa. Altså 280 timer pluss 1500, så 1780 timer. Det er jo ganske voksent. Båten var brukt i leppefiske og annet yrkesbruk før jeg kjøpte båten. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...