Roger og Olina Svart 3.Januar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2022 Ida Marie III skrev for 9 timer siden: Regner med du har 4 flapser slik jeg har...de går derfor dobbelt så seint ned som en vanlig installasjon.. Jepps, har nok de samme som deg. Men vurderer å bygge 2 tunneler for å få baugen lengre ned... Legger ved ett bilde av en som har gjort dette.. Link to post
Jakob T Svart 3.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2022 Har vert med å montere profil på akterspeilet rundt tunellen,med godt resultat.Har lagd ei plate som har samme fasong som tunellen,den stikker 16 mm loddrett ned i enden på tunellen,skrudd fast i akterspeilet. Resultatet var betydlig løft på hekken.Prøvde først med 18 mm ,men måtte slipe av til 16 mm.Dette var på ein Sunseeker Carmague Link to post
Ida Marie III Svart 4.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2022 Roger og Olina skrev for 12 timer siden: Jepps, har nok de samme som deg. Men vurderer å bygge 2 tunneler for å få baugen lengre ned... Legger ved ett bilde av en som har gjort dette.. Ok, på min er det propell tunneller originalt... kan ta bilder av det i morgen, da skal den omsider på land... Propell tunneller gir mye bedre vinkel på aksling/Propell... trodde det var det samme på din båt, selv om den er et nr større... Link to post
Roger og Olina Svart 4.Januar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2022 Ida Marie III skrev for 7 timer siden: Ok, på min er det propell tunneller originalt... kan ta bilder av det i morgen, da skal den omsider på land... Propell tunneller gir mye bedre vinkel på aksling/Propell... trodde det var det samme på din båt, selv om den er et nr større... Nja, det er ikke originalt på 3888 hvertfall og ser at det kan ha en god hensikt både på det ene og det andre. Link to post
Espen Svart 4.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2022 Roger, jeg har det jeg vil tro er orginale på min, disse er 4 bladet 20 R/LH22 På mine motorer er det ikke ettermontert turbo og intercoolere, så orginale 175hk. på 2500 rpm ligger jeg på ca 15 knop, har pushet godt 18 på 3000 rpm, jeg får ikke mer en det. Link to post
Roger og Olina Svart 4.Januar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2022 Espen skrev for 1 time siden: orginale på min, disse er 4 bladet 20 R/LH22 Hei Espen og takk for tilbakemelding. Jeg klarer ikke høyere turtall 2300 - 2400 med de propellene jeg har på nå. Jeg skal sjekke de 2 som jeg har tenkt å sette på hva det står på dem. Ellers alt bra? Link to post
Ida Marie III Svart 5.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2022 (redigert) Slik ser tunnellen ut på min båt...se for meg det er et omfattende arbeid og bygge om til det i ettertid Roger O ... Redigert 5.Januar.2022 av Ida Marie III (see edit history) Link to post
Ankriel Svart 5.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2022 Det er sikkert tunnellen som er bygger vider bak båten som er påbygt Link to post
Ida Marie III Svart 5.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2022 Ankriel skrev for 1 time siden: Det er sikkert tunnellen som er bygger vider bak båten som er påbygt Det første bildet til Roger/Oline viser en båt med propell tunnel i skroget...tror faktisk det er originalt slik som oss meg...det siste bildet viser noen påskrudde tuneller som står fast i akterspeilet, nærmest som en forlengelse... Link to post
Roger og Olina Svart 5.Januar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2022 Ida Marie III skrev for 4 timer siden: Slik ser tunnellen ut på min båt...se for meg det er et omfattende arbeid og bygge om til det i ettertid Roger O ... Takk for bilde, ser at tunnelene dine er anderledes ja og det er nok ikke gjort på 1-2-3 å bygge forlengelse på tunnelene jeg har. Jeg vet ikke om det hadde vært en ide og montert flaps over tunnelene hos meg slik at jeg får baugen ned? Leser på div Bayliner sider at det er mange som har en del vekt i piggen, men dette gjør jo båten også tyngre. Så vet ikke om det frister helt heller... Link to post
Ida Marie III Svart 5.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2022 Roger og Olina skrev 42 minutter siden: Takk for bilde, ser at tunnelene dine er anderledes ja og det er nok ikke gjort på 1-2-3 å bygge forlengelse på tunnelene jeg har. Jeg vet ikke om det hadde vært en ide og montert flaps over tunnelene hos meg slik at jeg får baugen ned? Leser på div Bayliner sider at det er mange som har en del vekt i piggen, men dette gjør jo båten også tyngre. Så vet ikke om det frister helt heller... Ok, da misforstod jeg deg...jeg forstod det som du ikke hadde propell tunneler i det hele tatt i dag... Om du har tunneller, så er vel ikke en forlengelse av tunnelene så voldsomt omfattende... Men generelt er jeg skeptisk til forandring av skrog... Gjør båten ren, sjekk at flapsene virkelig går helt ned slik de skal .. Dette er jo halvplanere, og blir aldri noen racere...? Link to post
Roger og Olina Svart 5.Januar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2022 Ida Marie III skrev 38 minutter siden: og blir aldri noen racere...? Nope, det er jeg helt enig i. Men at den begynner å grave seg ned bak i 8-9 knop syntes jeg er chrapp Link to post
sap_2000 Svart 7.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2022 On 1/5/2022 at 6:20 PM, Roger og Olina said: Takk for bilde, ser at tunnelene dine er anderledes ja og det er nok ikke gjort på 1-2-3 å bygge forlengelse på tunnelene jeg har. Jeg vet ikke om det hadde vært en ide og montert flaps over tunnelene hos meg slik at jeg får baugen ned? Leser på div Bayliner sider at det er mange som har en del vekt i piggen, men dette gjør jo båten også tyngre. Så vet ikke om det frister helt heller... Hadde vurdert tipset til @Jakob T å heller laget en profil med samme form som tunnellen og skru den på som en fast interceptor. De blir veldig effektive når de står i en konsentrert propellstrøm. Denne løsningen har blitt brukt med suksess på flere båter med dype prop tuneller som båten din har. Propellsemi-tuneller ble vanlig fra slutten av 80-tallet. Fordelen og målet var mindre vinkel på aksling og redusert dypgående. Utover på 90 tallet ble tunellene dypere og dypere. Sunseeker tok dette lengst hvor mer en halve propellen satt i tunellen. Bakdelen med tuneller er redusert løft akter og mange båter med dype tuneller gikk veldig høyt med baugen. Det ble forsøk bøtet på med enorme flaps og som sunsekker ofte laget en forlenget senterseksjon av skroget mellom tunnelene. Ser man på skrogene til f.eks Princess, Failrine og Sunseeker i dag, er proptunneller droppet og erstatte med et flatt, horinsontalt parti over propell og der roret er montert. i og med at dette er en mer langsom båt enn Sunseekerene med dype tunneller hadde jeg begynt på 25mm elns. blir det for mye er det bare å slipe ned profilen litt. Ser Zipwake har kommet med elektriske interceptorer for tunneller. Sikkert vanskelig å finne en som passer eksakt dia på din tunnel, men prinsippet er det samme om du skjærer ut en profil selv og skrur på transom. Mvh. SAP Link to post
Roger og Olina Svart 7.Januar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2022 sap_2000 skrev for 1 time siden: 25mm elns Hei og takk for god tilbakemelding og beskrivelse. Jeg har lurt litt på om jeg kan lage disse i rustfritt. For jeg er ikke så god på å støpe. Vet ikke helt hva elns er, eller er det en skrivefeil? Link to post
tilplan Svart 8.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2022 Elns: eller noe sånt tror jeg Link to post
enslagsgjest Svart 8.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2022 Roger og Olina skrev for 9 timer siden: For jeg er ikke så god på å støpe. Hmm driver @Solbris II fortsatt på med sine støpekurs med @Knude? Det hadde sikkert vært noe for deg. Jeg er en slags gjest Link to post
Martine29 Svart 8.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2022 Men som sagt.... Ta nå en sjekk av originalprops først....før du dere bygger om skroget... Link to post
sap_2000 Svart 8.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2022 21 hours ago, Roger og Olina said: Hei og takk for god tilbakemelding og beskrivelse. Jeg har lurt litt på om jeg kan lage disse i rustfritt. For jeg er ikke så god på å støpe. Vet ikke helt hva elns er, eller er det en skrivefeil? Materialet kan være nesten hva som helst bare det er stivt nok sjøvannsbestandig. Om man hadde fått kjøpt en glassfiberplate på +- 1 cm tykkelse og så kuttet ut profilene tenker jeg det hadde vært enklest. Lag de de litt for store og slip heller ned om de er for effektive... Ved propellstørelse og turtall så er det et litt tveegget sverd. Båten brukes mest i depl fart og da er det en fordel med litt større propeller, ellers hadde marsjfartturtallet blitt høyere på samme fart. Jeg er redd du har litt for lite effekt til å kunne cruise på +- 20 kn, og da måtte propellene vært helt riktige slik at maks anbefalt turtall oppnås ved WOT. Jeg vil tro du maks vil få en marsjfart på rundt 14-15 kn om man skal had 250-300 rpm igjen til maks, og det er en særs ugunstig fart. Så jeg tror du må velge litt mellom ideelt turtall på depl fart som er det du går i 95% av tiden, eller optimalisere propeller for en fart du kanskje vil bruke 5% av tiden. Jeg hadde vurdert å få lettet noe på propellene du har i dag (ta av noe pich) og ikke presset motorene hardere enn 300 rpm mindre enn maks oppnådd. ideelt sett skulle du hatt 2 x 3-400 hk for å få løftet den skikkelig ut av vannet de gangene du følte for det, men slik er det jo ikke. Originale propeller som er matchet for motorer uten turbo og intercooler må/ bør være alt for lette nå og gi et ugunstig høyt marsjturtall ved lavere hastigheter. Bare litt høytenkning fra min side, og ikke nødvendigvis den eneste veien å gå 12 hours ago, tilplan said: Elns: eller noe sånt tror jeg Mvh. SAP Link to post
Roger og Olina Svart 8.Januar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2022 Takker @sap_2000 Har vært og rotet litt i båten i dag og funnet original propellene. Forsøkte å finne ett nr på dem, men det var ikke lett. Må nok sandblåse eller slipe bort lakken. Tenkte å ta en telefon til Winrace Propellers for de som står på båten kommer visstnok derfra. De er veldig dyktige så får nok noen gode svar derfra vil jeg tro. Jeg trenger i grunnen ikke 20 knop. Tidligere eier sa at med de propellene jeg fikk med, så skulle den marsje på 17 knop og topp på 23. Det må vel være ned en foss, sistnevnte. Men om jeg kunne ligge i 12-14 knop når jeg trenger det, så hadde det vært topp. Alt over 8-9 knop nå, så kraver den seg bare ned bak. Denne går 21 på topp og ligger fint på 14-17 knop.... Mitt ønske også. Har lest på ett amerikansk forum og det er en del som lager og monterer disse tunnelene. Like mange som støper som lager de i rustfritt. Legger ved noen bilder.. Link to post
Chilli Solbris Svart 8.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2022 enslagsgjest skrev for 21 timer siden: Hmm driver @Solbris II fortsatt på med sine støpekurs med @Knude? Det hadde sikkert vært noe for deg. Ja det gjør vi! Bare denne forbanna Coronaen kunne dratt pokker i vold! Åpner samfunnet blir det kurs i april og mai. Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn