Jump to content

Hino motorer gått på lavt turtall siste 12årene pga for store propeller, skal bytte propeller men..


Roger og Olina

Recommended Posts

Hei folkens.

Kjøpte en Bayliner 3888 med 2 Hino motorer som er bygget om fra 175hk til ca 220hk. Ettermontert intercooler og turbo.

 

Men, det som er saken, er at tidligere eier som hadde båten i ca 12år satt på større 4 bladere, hvorfor vet jeg ikke helt. Men han lå som regel på ett turtall på 1200-1500 o/min da i 5-7knop.

 

Jeg var veldig ops på dette, så jeg har vært forsiktig med å presse motorene opp i turtall, men har variert. Problemet med disse propellene på, så har de ett maks turtall på 2300-2400 o/min og da graver den seg bare ned. Så det er ingen poeng med å ligge på høyere turtall enn 17-1900 o/min.

 

I manualen så står det maks turtall 3000 o/min og 2800 o/min på marsjfart. (Recommended continuous cruise RPM – 2800, maximum rpm in gear 3,000)

 

Så når jeg snart skal løfte den opp for å gjøre ting og tang, så vil jeg bytte propellene. Men så kommer spørsmålet da.. I og med at motorene ikke har vært opp i dette turtallet som de kan ha, på mange år - hvordan går jeg frem uten å risikere havari og er det i det hele tatt mulig uten å skade dem?

 

Bilde er fra når den er i ca 8-9 knop og den graver allerede litt ca 1700 / 1800 o/min

 

 

233013056_10221798707131813_2319603780937494173_n.jpg

Link to post

Tror ikke du skal overspekulre det kommer det bare ikkeeksisterende problemer ut av. Få tak i mindre treblads propeller de har høyere virkningsgrad en de fireblade. Sørg for ar kjølingen på motorene er åpen og i orden og kjør på. En motor er den død ting og venner seg ikke til noe som helst slik enkelte hevder. 

Link to post
Martine29 skrev 14 minutter siden:

Propell ene tar da vel ingen skader av høyere turtall... det var vel det du spurte om? Godt nytt år forresten. 

Da forklarte jeg meg litt dårlig. (ikke første gangen) Motorene klarer ikke høyere turtall med de propellene som står på nå. Derfor jeg skal bytte, slik at jeg kan øke turtallet.

Godt Nytt År ja :wink:

Link to post
Bårdp skrev 6 minutter siden:

En motor er den død ting og venner seg ikke til noe som helst slik enkelte hevder. 

Jepp, er jo mange som mener at spesielt eldre motorer (disse er fra 1988) som har gått på ett lavt turtall over lengre tid, kan ta skade når en øker turtallet. Jeg vet ikke, derfor jeg spør. Når jeg googlet dette, så leste jeg mye rart rundt dette...:confused:

Link to post

Hadde det vært mine motorer ville tatt det rolig til å begynne med. Økning og bruk av høyere turtall ville jeg gjort gradvis. Ville fulgt prosedyre omtrent som ved innkjøring av ny motor. Startet med korte perioder på høyt turtall og gradvis økt tiden. Og sørget for at motoren er gjennom-varm før du beveger deg opp i høye turtall.

 

Om du sammenligner med biler, så er det kjent at de fleste skadinaviske biler som havarerer i Tyskland gjør det innen 20km fra grensen. De som motstår fristelsen til å trå pedalen i bunn ved første mulighet havarerer som regel ikke. 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Jens_P skrev 18 minutter siden:

Og sørget for at motoren er gjennom-varm før du beveger deg opp i høye turtall.

Ligger alltid i 1000-1200 o/min frem til de er varme.

Ser denne vedr biler der motoren går filleveien etter kort tid på Autobanen.

 

Tenkte noe lignende å følge prosedyren for innkjøring. Det jeg var/er redd for - er at jeg skader motorene.

 

 

Link to post
Roger og Olina skrev 44 minutter siden:

Tenkte noe lignende å følge prosedyren for innkjøring. Det jeg var/er redd for - er at jeg skader motorene.

Ta oljeskift og følg med på temperaturen. Det er vel kjøling, smøring, dieselforsyning og eksos som får kjørt seg hardere. Forutsetter at resten av drivverket, motorfester etc tåler økte krefter, men det har vel vært i design opprinnelig. Du trimmer jo ikke motoren, bare tar ut det den er designet for. Nå har installasjonen gått opp med 45 kh pr motor, den har kanskje ikke blitt testet med den nye effekten tidligere.

Nå er jeg seiler med 29 hk installert, så jeg har ikke testet din problemstilling.... du sier du har lest mye på nettet på andre plasser..., spørs om du får bedre råd på Båtplassen enn de du har fra andre kilder. Om du refererer det du har lest og som gjør deg kritisk, så kan du jo følge opp de spørsmålene i det forumet de legges frem, evt referere spørsmålet / påstanden / utsagnet her og høre om kommentarene her gir tommel opp eller ned.

Link to post

Ser noen samenlikner bilmotor og båtmotor.  En båtmotor blir som å kjøre bil med henger i oppoverbakke hele tiden! samt at det ikke er noen form for naturlig kjøling, så det er ikke en reel samenlikning.

Hino lastebilmotorer er veldig gode motorer!    Rekner med den Baylineren er importert fra USA og motorene fulgte med?

Alle motorer har et turtallsområde de er beregnet for! man har et skjæringspungt mellom moment effekt og drivstofforbruk.

Å kjøre med for store propeller over lengre tid og ikke oppnå masj turtall kan slite unødvendig på en motor.

Ville tatt kontakt med de som har marinisert motorene om det går an å spore opp og noen som driver med propellberegninger.  Jeg har vanskelig for å forstå hva som er meninga med å sette på propeller som ikke er innenfor turtalsområdet på motorene!?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Code0 skrev for 1 time siden:

Du trimmer jo ikke motoren, bare tar ut det den er designet for. Nå har installasjonen gått opp med 45 kh pr motor, den har kanskje ikke blitt testet med den nye effekten tidligere.

Slik jeg forstår det, så var det han som importerte båten som også fikk ettermontert intercooler og Turbo. Ikke han jeg kjøpte den av. Han likte å tusle i 5-7 knop og jeg mener han sa at han byttet propeller for å få ned turtallet noe.

Jepp, jeg googlet, men fant ut at det var lurest å spørre her, for ble i grunnen mer forvirret av det..

Link to post
-morten- skrev for 1 time siden:

Rekner med den Baylineren er importert fra USA og motorene fulgte med?

Ja, motorene er originale i følge de papirene jeg har fått med båten. Mener den ble importert på 90-tallet en gang. Husker ikke helt.

-morten- skrev for 1 time siden:

Å kjøre med for store propeller over lengre tid og ikke oppnå masj turtall kan slite unødvendig på en motor.

Ville tatt kontakt med de som har marinisert motorene om det går an å spore opp og noen som driver med propellberegninger.

Ja, og jeg tror vel det er derfor det er problemer med begge girkassene også, men det vet jeg jo ikke da.  Jeg har de originale propellene som fulgte med båten. De er riktignok beregnet ut fra 175hk, nå er jo motorene på 225 hk eller så. Men jeg skal sjekke ut dette. De originale er også 4 bladere.

 

Link to post

Veldig tvilsomt at hverken motorer eller gir har tatt skade av å gå med for stor propell, så lenge ikke motoren har gått over lange strekk på maks oppnåelig turtall. Det er ikke galt i å gå med for store propeller om enn alltid holder seg 3-400 rpm under maks oppnåelig turtall, da overbelaster du ikke motoren. Det mest kritiske spørsmålet er om girkassene egentlig tåler effekten som motorene nå yter.

Om du ikke har tenkt å cruise med større fart enn du gjør i dag, så hadde ikke jeg brydd meg med å skifte propeller. Setter du på mindre propeller, så må du øke turtallet for å oppnå samme fart som du gjør i dag, og da vil også støyen ombord øke betraktelig.

Link to post

Det blir omtrent samme oppfatning som bellen. Vi som 'føler' motorer, vet når de får nok. Blir i såfall som å kjøre tungt lastet bil i oppoverbakke uten å gire ned. Det kommer et punkt der mer klem på gasspedalen ikke øker farten, men motoren begynner å 'brumme'. Dette har ikke eksossystemets turbo godt av. Lasten på motoren blir slik at drivstoff blir pumpet inn som ikke får nok oksygen til å forbrenne. Så det er en lite heldig kjedereaksjon. Der langtidseffekten er nedsoting. Dette er grunnen til at motorprodusenten angir et 'anbefalt turtallsområde'. Og hvis motoren ikke makter å kjøre innen anbefalt parameter, vil det uvegerlig over tid skade motoren. Så jeg ville enten giret om girkassene eller byttet propellene. Motorer skal verken ha for lite- eller for mye last, men i området 'akkurat passe'. Så er det alltid rom for myter og konspirasjonsteorier. Som man kan tro på eller la være.

Link to post
bellen skrev 3 minutter siden:

Veldig tvilsomt at hverken motorer eller gir har tatt skade av å gå med for stor propell, så lenge ikke motoren har gått over lange strekk på maks oppnåelig turtall. Det er ikke galt i å gå med for store propeller om enn alltid holder seg 3-400 rpm under maks oppnåelig turtall, da overbelaster du ikke motoren.

 

Her må jeg nok arrestere deg litt. En motor kan kjøres overbelastet på en hvilken som helst plass på lastkurven, også på lav belastning.  Om man tenker konvensjonelle motorer som disse så har alle en god gammeldags lastkurve beregnet av fabrikken. Lastkurven forteller litt om bl.a. hvilken pumpeindeks brennstoffpumpa har når motoren yter det maksimale effektuttaket den er designet for på et hvilket som helst turtall.

 

Med andre ord, om motor skal kunne oppnå 3000 rpm ved en pumpeindeks på 30 (maksimalt belastet) og den skal ha en maksimal pumpeindeks på 12 ved et turtall på 1300 rpm så er motoren pr. definisjon overbelastet om propellene er så tunge at den krever en pumpeindeks på 15 for å klare å holde turtallet på 1300 rpm.

 

Dette innebærer høyere termiske belastninger, økt sotdannelse, dårlig reinspylingsgrad, dårlig forbrenning osv. osv. Og vil i det lange løp føre til økt slitasje og malfunksjon på komponenter tidligere enn forutsatt.

 

Man SKAL kunne oppnå maksimalt turtall på motor på et korrekt propellsett. Så vil dette naturligvis påvirkes litt av båtens last, evt. groe (mye) osv. Men ikke mer enn at man etter rengjøring skal komme tilbake til max turtall igjen OM propellene er korrekt tilpasset til motor/båt. Jeg har bare hatt båter med propellsett leverte fra båtfabrikkene som nye da båtene var nye og de har alltid vært matchet perfekt.

 

 

Link to post

Hadde i hine og hårde dager en Perkins som gikk med for tung propell. Fikk max 2700 rpm, motor var oppgitt med max 3600 og max kontinuerlig 3000 rpm.

Rådet fra Perkins var å ta motor opp til max oppnåelig turtall, redusere med 200 rpm og bruke dette turtallet som max kontinuerlig belastning.

Mercruiser er like klar på at min 1,7 dti motor må kunne oppnå max turtall.

Motorfabrikant er den som kan si hva som er greit for den aktuelle motoren.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Chiefengineer skrev 28 minutter siden:

 

Her må jeg nok arrestere deg litt. En motor kan kjøres overbelastet på en hvilken som helst plass på lastkurven, også på lav belastning.  Om man tenker konvensjonelle motorer som disse så har alle en god gammeldags lastkurve beregnet av fabrikken. Lastkurven forteller litt om bl.a. hvilken pumpeindeks brennstoffpumpa har når motoren yter det maksimale effektuttaket den er designet for på et hvilket som helst turtall.

Joda, men det er i svært få tilfeller du klarer å overbelaste motoren på lavere turtall med en fast propell, om den da ikke er ekstremt mye for stor. En fast propell utnytter relativt lite av tilgjengelig motorkraft på midlere turtall. I dette tilfellet mangler trådstarter bare 4-500 rpm, så propellen er ikke egentli så ekstremt mye større enn optimal propell.

Link to post

Men dette med å ta av 200 rpm fra max er vel gjengs for stort sett alle båtmotorer, sånn har nå jeg oppfattet det fra "de lærde" av oss. Men av og til trøkke hendel ned for rens av turbo, vel og merke hvis slikt er montert. Nytt år, så det gjelder å forholde seg til korrekte formuleringer jfr andre tråder her inne..... 

Link to post

Vel, takker for alle gode tilbakemeldinger. Det har seg slik, at båten ikke legger seg ned før ved 14-15knop. Maks skal være litt over 20knop. Så jeg vil gjerne ha muligheten til å kunne ligge på 14-15knop når jeg ønsker. Vanligvis, så ligger jeg i 8-9 knop og det er fin fart stort sett.

Men tar båten opp, bytter propeller til de originale kjører på forskjellige turtallsområder, holder øye med temperatur også på eksos temp - så får jeg ta det derfra.

 

For slik jeg forstår det, den røde tråden er at det ikke skader å prøve :wink:

 

Mvh, Roger

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...