Jump to content

Hvordan måle triminstrument til Volvo Penta DPE


PanzerHans

Recommended Posts

Skal konvertere analoge instrumentdata til N2K, men mangler info om trimindikatoren. Finner ikke noe om det i workshop-manualen heller. Noen som kjenner til det? Er det ohm mot jord en av grønn/hvit, rød/hvit eller hvit/sort? Har prøvd, men ikke fått noe fornuftig utav det.

 

 

16411280539711913766029.jpg

16411280753432103559561.jpg

1641128092930727113419.jpg

Link to post
Share on other sites

Husker ikke fargen nå, men har du enkel tilgang til selve giveren så kan du sjekke med den. Det er bare en variabel motstand som endres når du vrir på den.

 

Dersom giver har vært av så er det giveren som skal justeres/vris på for å få riktig verdi i instrumentet. Så skal dette være i forhold til vinkel på transom.

 

Manualen for dette ligger i båten. Kanskje husker jeg på å ta bilde av dette og sende deg.

 

Jeg har to VP KAD32 og det høres interessant ut å bytte til "digitale" instrumenter. Det vil jeg gjerne høre mer om av hva du har valgt av utstyr etc.

D5L

Link to post
Share on other sites

Takk for svar Bellil, lurer på om jeg har lest en plass at motstanden er 11 ohm på 0, og så tar en +-1 om en tilter opp eller ned. Giveren ligger forferdelig knotete til bak motorene mine, så det er fryktelig vond å komme til uten å demontere litt på maskinen. Men skulle veldig gjerne hatt et bilde av siden i manualen som eventuelt sier noe om dette.

For ditt andre spm: Jeg har valgt Alba Combi (https://www.albacombi.com/shop/), grunnen var rett og slett at den har en egen ethernetport som jeg kan koble en laptop inn på for å gjøre konfigurering og kalibrering av hver enkel input port. Har så lagt inn et NMEA2000 nettverk med en Yachdevices (https://www.yachtd.com/products/wifi_gateway.html) som jeg overfører til et permanent trådløst nettverk som jeg har satt opp på batteridrift.

Men det er noen begrensninger som en må være klar over.
Den viktigste er at det bare er en jord i instrumentet. Det fungerer greitt for alt som er tilkoblet motorene, men ikke så bra om du eksempelvis har tankmålere eller noe slikt, som ikke er koblet på samme jord. Eksempelvis ift. tankmåleren, så har jeg dieseltank av aluminium og er usikker på om det er en god ide å jorde den mot motoren (den er ikke jordet idag fra det jeg kan se).

Til nå har jeg fått turtall på plass og holder på med tankmålere i neste omgang, målet er å få kontinuerlig forbruk på plotteren.

Jeg har og kjøpt en rimelig kinadings som jeg har i backup om jeg må ha en separat jord for noe, men jeg har ikke tatt den i bruk, og er nok litt mindre optimistisk hvorvidt den vil funke: https://www.aliexpress.com/item/1005002635558024.html?spm=a2g0o.9042311.0.0.27424c4dqyZwq3
 

Redigert av PanzerHans (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...