Jump to content

Ekstra sink på VP-drev


krl

Recommended Posts

På eldre VP-drev er opphengs-gaflene utsatt for noe tæring :headbang: . Nyere drev (DP-E)har original-montert sink her for å unngå dette problemet. Har noen drev med ekstra sink, originalt eller ettermontert, som kan forklare hvordan disse er montert?

Da drevet mitt (DP-A fra -90) har antydning til tæring ønsker jeg å stoppe dette, og ekstra sink er vel den beste løsningen...

Link to post

Dette stemmer, VP forhandleren har ekstra zink for å montere på opphegsgaffelen på gammelt 290 drev. Dette er formet som en trekant, og monteres i hjørnet på ene siden på opphengsgaffelens flate. Du må borre ett lite hull og skru fast med syrefast skrue og mutter, pass på så det blir god kontakt.

Hadde selv en tæret opphengsgaffel av gammel type, etter at "bakke haken" sviktet endte det opp med at drevet kilte seg og gaffelen sprakk. Ny gaffel koster ca kr 7-8000,- og jeg betalte noen tusen i tilegg for å få den skiftet når jeg demonterte drevet selv. Verkstedet monterte zinken på den nye gaffelen. Tæring på gaffelen skydes dårlig kontakt til annen zink, og noen har løst dette med en jordingsledning (NB Må være fustfritt stål) fra ene skrua på slangestussen på gaffel til en av skruene som fester gear wiren på gearhuset. En slik ledning får du kjøpt fra Mercruiser forhandler. :-) Lykke til

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...