Jump to content

Ekstra sink på VP-drev


krl

Recommended Posts

På eldre VP-drev er opphengs-gaflene utsatt for noe tæring :headbang: . Nyere drev (DP-E)har original-montert sink her for å unngå dette problemet. Har noen drev med ekstra sink, originalt eller ettermontert, som kan forklare hvordan disse er montert?

Da drevet mitt (DP-A fra -90) har antydning til tæring ønsker jeg å stoppe dette, og ekstra sink er vel den beste løsningen...

Link to post
Share on other sites

Dette stemmer, VP forhandleren har ekstra zink for å montere på opphegsgaffelen på gammelt 290 drev. Dette er formet som en trekant, og monteres i hjørnet på ene siden på opphengsgaffelens flate. Du må borre ett lite hull og skru fast med syrefast skrue og mutter, pass på så det blir god kontakt.

Hadde selv en tæret opphengsgaffel av gammel type, etter at "bakke haken" sviktet endte det opp med at drevet kilte seg og gaffelen sprakk. Ny gaffel koster ca kr 7-8000,- og jeg betalte noen tusen i tilegg for å få den skiftet når jeg demonterte drevet selv. Verkstedet monterte zinken på den nye gaffelen. Tæring på gaffelen skydes dårlig kontakt til annen zink, og noen har løst dette med en jordingsledning (NB Må være fustfritt stål) fra ene skrua på slangestussen på gaffel til en av skruene som fester gear wiren på gearhuset. En slik ledning får du kjøpt fra Mercruiser forhandler. :-) Lykke til

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...