Jump to content

Kjente problemer Evinrude E-tec 150 HO 2010-2015?


mavi

Recommended Posts

Jeg hadde 150HK HO både G1 (2014)og G2 (2018), fornøyd med begge. Det stemmer at problemer med injektorene kan være et problem, jeg hadde ikke det. Jeg brukte 2+4 bensinstabilisator hele året, ble anbefalt det, sikkert positivt. Viktig å bytte forfilter/ bensinfilter regelmessig da injektorene ikke liker vann i bensinen.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Dersom du liker å fikse ting selv, kjøp deg Etec diagnoseprogram og kabel på Ebay. Har hatt Etec i mange år( først G1 115, nå G1 175). kobler opp PC og sjekker status hver vår og høst. 
Har også byttet injektor på min 2008 115Hk ved hjelp av det programmet. 
Er ikke sikker på om det er eksosport i stammen på 150HO, men hvis det er det, kjøp deg nye klips til overføringsarmen og bytt dette med noen års mellomrom(du finner alt på YouTube). De kan bli slarkete og et stag kan hoppe av. Sjekk også at eksosporten åpner og stenger lett. 
Det lille plastfilteret som sitter i vapor-Uniten er også kjekt å bytte/rense hver vår. Går det tett reduseres kjølinga av injektorene, som da kan ryke. Enkel fiks det filteret. 

Link to post

Kjenner ikke til 75hk, men se etter VST filter, lite konisk plastfilter som sitter i returslangen med bensin som går inn i bunn på VST-filteret. Søk på  Etec VST filter på YouTube så får du masse treff. 

Når det gjelder magnetene i svinghjulet er det en feil man kan oppdage ved at man får lav system volt feilmelding. Skal være 55volt. Dersom man får lavere volt enn det i et minutt eller noe sånt, så trigges en feilmelding. Igjen, hvis man kan skru litt er det enkelt å fikse. Opplevde det på min 115hk. Feilen kommer av at det kommer korrosjon mellom svinghjulet og magnetene som er limt på innsiden. God gammel rustsprenging. Når magnetene løsner forskyver de seg sideveis, siden de er motpol med sidemagnetene. Jo flere som løsner jo dårligere blir magnetfeltet og dermed spenningen i systemkretssen. Fiksen er å ta av svinghjulet, gjøre rent magnetene og lime dem fast igjen med epoxy. Så lakkerer man det hele for beskyttelse og setter på svinghjulet igjen. 
Har tenkt å lage en tråd med bilder når jeg får tid. Sikkert noen som synes det er greit. 

Link to post

Tja, si det...

Nå skal ikke jeg være påståelig, men mine erfaringer er å være nøye med å bytte bensinfilter og drenere vann, disse motorene liker ikke vann.

 

Kjøp bensin der det er stort forbruk, kjøper aldri bensin på kaia (det er bare meg).

 

Når det gjelder tilsetning så brukte jeg BRP sin 2+4 hele sesongen i bensinen, blandingsforhold på flasken. Nå har jeg byttet motor, Mercury, de har 3 flasker som kan blandes i bensin, hver flaske har hver sin funksjon. Les deg opp på disse produktene, jeg kommer til å benytte de.

 

Om dine problemer ikke har skjedd dersom du har brukt noe av dette vet man jo ikke, men jeg har hatt flere Johnson/ Evinrude motorer og har aldri hatt problemer.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...