mavi Startet 3.Januar.2022 Link til dette innlegget Startet 3.Januar.2022 Er det noen kjente problemer på Evinrude E-tec G1 150 HO? I prisklassen min er det båter som primært har motorer fra 2010-2015 jeg ser på om dagen. Har hørt det kan være trøbbel med ejektorene, er det andre ting en bør være obs på? Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 3.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2022 Jeg hadde 150HK HO både G1 (2014)og G2 (2018), fornøyd med begge. Det stemmer at problemer med injektorene kan være et problem, jeg hadde ikke det. Jeg brukte 2+4 bensinstabilisator hele året, ble anbefalt det, sikkert positivt. Viktig å bytte forfilter/ bensinfilter regelmessig da injektorene ikke liker vann i bensinen. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
chrisrik Svart 3.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2022 Injektorsvakhetene var vel spesielt på tidligere årsmodeller (pre-2010). Ellers er det mye synsing og meninger om temaet. Jeg har god erfaring sålangt (spesielt med de av litt nyere årgang av G1). Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Luske_Ludvig Svart 3.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2022 En må lese seg opp på etanolholdig bensin og problemer det kan medføre, for å kunne diskutere driftsikkerhet på påhengsmotorer generelt. Tilsetninger gjøre ting litt bedre. Gammel og dårlig lagret e85 er krise. Det samme er å sette bort motor med e85. Krise. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 3.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2022 e85 er vel ikke vanlig på fyllestasjoner på kaianlegg og eventuelt bensinstasjoner, holder man seg til vanlig 95 oktan og bruker tilsetninger som eliminerer etanol så går det nok greit. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Luske_Ludvig Svart 3.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2022 Selv vanlig 95 oktan inneholder 5% etanol Sitér dette innlegget Link to post
mavi Svart 4.Januar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2022 Takker for svar :) Høres ikke ut som det er så mye å bekymre seg for i hvert fall med unntak av injektorer og evt deletilgang som følge av nedlagt produksjon. Sitér dette innlegget Link to post
gunped Svart 4.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2022 Jeg har Evinrude 150 HO G1 2016 mod.Bensinpumpa røk på prøvetur,etter det feilfri. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 4.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2022 Dersom du liker å fikse ting selv, kjøp deg Etec diagnoseprogram og kabel på Ebay. Har hatt Etec i mange år( først G1 115, nå G1 175). kobler opp PC og sjekker status hver vår og høst. Har også byttet injektor på min 2008 115Hk ved hjelp av det programmet. Er ikke sikker på om det er eksosport i stammen på 150HO, men hvis det er det, kjøp deg nye klips til overføringsarmen og bytt dette med noen års mellomrom(du finner alt på YouTube). De kan bli slarkete og et stag kan hoppe av. Sjekk også at eksosporten åpner og stenger lett. Det lille plastfilteret som sitter i vapor-Uniten er også kjekt å bytte/rense hver vår. Går det tett reduseres kjølinga av injektorene, som da kan ryke. Enkel fiks det filteret. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Allan E Svart 5.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2022 Det var en som snakket om Injektorer, emm, magneter under svinghjul til 50v. Det var noen svakheter på dette på 150HO. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 5.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2022 Honduras skrev for 19 timer siden: Det lille plastfilteret som sitter i vapor-Uniten er også kjekt å bytte/rense hver vår. Går det tett reduseres kjølinga av injektorene, som da kan ryke. Enkel fiks det filteret. Vet du om det gjelder 75hk også @Honduras? Finner ikke noe om det i verksted manual. Har du evt noe bilde? Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 5.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2022 Kjenner ikke til 75hk, men se etter VST filter, lite konisk plastfilter som sitter i returslangen med bensin som går inn i bunn på VST-filteret. Søk på Etec VST filter på YouTube så får du masse treff. Når det gjelder magnetene i svinghjulet er det en feil man kan oppdage ved at man får lav system volt feilmelding. Skal være 55volt. Dersom man får lavere volt enn det i et minutt eller noe sånt, så trigges en feilmelding. Igjen, hvis man kan skru litt er det enkelt å fikse. Opplevde det på min 115hk. Feilen kommer av at det kommer korrosjon mellom svinghjulet og magnetene som er limt på innsiden. God gammel rustsprenging. Når magnetene løsner forskyver de seg sideveis, siden de er motpol med sidemagnetene. Jo flere som løsner jo dårligere blir magnetfeltet og dermed spenningen i systemkretssen. Fiksen er å ta av svinghjulet, gjøre rent magnetene og lime dem fast igjen med epoxy. Så lakkerer man det hele for beskyttelse og setter på svinghjulet igjen. Har tenkt å lage en tråd med bilder når jeg får tid. Sikkert noen som synes det er greit. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Oliver Svart 10.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2022 John_Kr hva kan jeg kjøpe som tilsetning som eliminerer etanol? Jeg kjøpte brukt en båt med E-tec 115 hk 2011 mod og måtte etter kort tid bytte en injector. Er selvsagt interessert i ta vare på motor på beste måte og trenger et godt råd her. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 10.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2022 Tja, si det... Nå skal ikke jeg være påståelig, men mine erfaringer er å være nøye med å bytte bensinfilter og drenere vann, disse motorene liker ikke vann. Kjøp bensin der det er stort forbruk, kjøper aldri bensin på kaia (det er bare meg). Når det gjelder tilsetning så brukte jeg BRP sin 2+4 hele sesongen i bensinen, blandingsforhold på flasken. Nå har jeg byttet motor, Mercury, de har 3 flasker som kan blandes i bensin, hver flaske har hver sin funksjon. Les deg opp på disse produktene, jeg kommer til å benytte de. Om dine problemer ikke har skjedd dersom du har brukt noe av dette vet man jo ikke, men jeg har hatt flere Johnson/ Evinrude motorer og har aldri hatt problemer. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Oliver Svart 13.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2022 Takker for råd John_Kr. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.