Jump to content

Kjente problemer Evinrude E-tec 150 HO 2010-2015?

mavi

Recommended Posts

Jeg hadde 150HK HO både G1 (2014)og G2 (2018), fornøyd med begge. Det stemmer at problemer med injektorene kan være et problem, jeg hadde ikke det. Jeg brukte 2+4 bensinstabilisator hele året, ble anbefalt det, sikkert positivt. Viktig å bytte forfilter/ bensinfilter regelmessig da injektorene ikke liker vann i bensinen.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

En må lese seg opp på etanolholdig bensin og problemer det kan medføre, for å kunne diskutere driftsikkerhet på påhengsmotorer generelt. 

Tilsetninger gjøre ting litt bedre. Gammel og dårlig lagret e85 er krise. Det samme er å sette bort motor med e85. Krise. 

Dersom du liker å fikse ting selv, kjøp deg Etec diagnoseprogram og kabel på Ebay. Har hatt Etec i mange år( først G1 115, nå G1 175). kobler opp PC og sjekker status hver vår og høst. 
Har også byttet injektor på min 2008 115Hk ved hjelp av det programmet. 
Er ikke sikker på om det er eksosport i stammen på 150HO, men hvis det er det, kjøp deg nye klips til overføringsarmen og bytt dette med noen års mellomrom(du finner alt på YouTube). De kan bli slarkete og et stag kan hoppe av. Sjekk også at eksosporten åpner og stenger lett. 
Det lille plastfilteret som sitter i vapor-Uniten er også kjekt å bytte/rense hver vår. Går det tett reduseres kjølinga av injektorene, som da kan ryke. Enkel fiks det filteret. 

Honduras skrev for 19 timer siden:

Det lille plastfilteret som sitter i vapor-Uniten er også kjekt å bytte/rense hver vår. Går det tett reduseres kjølinga av injektorene, som da kan ryke. Enkel fiks det filteret. 

Vet du om det gjelder 75hk også @Honduras

Finner ikke noe om det i verksted manual. Har du evt noe bilde? 

Kjenner ikke til 75hk, men se etter VST filter, lite konisk plastfilter som sitter i returslangen med bensin som går inn i bunn på VST-filteret. Søk på  Etec VST filter på YouTube så får du masse treff. 

Når det gjelder magnetene i svinghjulet er det en feil man kan oppdage ved at man får lav system volt feilmelding. Skal være 55volt. Dersom man får lavere volt enn det i et minutt eller noe sånt, så trigges en feilmelding. Igjen, hvis man kan skru litt er det enkelt å fikse. Opplevde det på min 115hk. Feilen kommer av at det kommer korrosjon mellom svinghjulet og magnetene som er limt på innsiden. God gammel rustsprenging. Når magnetene løsner forskyver de seg sideveis, siden de er motpol med sidemagnetene. Jo flere som løsner jo dårligere blir magnetfeltet og dermed spenningen i systemkretssen. Fiksen er å ta av svinghjulet, gjøre rent magnetene og lime dem fast igjen med epoxy. Så lakkerer man det hele for beskyttelse og setter på svinghjulet igjen. 
Har tenkt å lage en tråd med bilder når jeg får tid. Sikkert noen som synes det er greit. 

Tja, si det...

Nå skal ikke jeg være påståelig, men mine erfaringer er å være nøye med å bytte bensinfilter og drenere vann, disse motorene liker ikke vann.

Kjøp bensin der det er stort forbruk, kjøper aldri bensin på kaia (det er bare meg).

Når det gjelder tilsetning så brukte jeg BRP sin 2+4 hele sesongen i bensinen, blandingsforhold på flasken. Nå har jeg byttet motor, Mercury, de har 3 flasker som kan blandes i bensin, hver flaske har hver sin funksjon. Les deg opp på disse produktene, jeg kommer til å benytte de.

Om dine problemer ikke har skjedd dersom du har brukt noe av dette vet man jo ikke, men jeg har hatt flere Johnson/ Evinrude motorer og har aldri hatt problemer.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...