Jump to content

Bytte thrustlager på propellaksel

Dione2

Recommended Posts

Er det noen som har greie på dette?
 Prøver å få ut det jeg håper er et thrustlager.Lageret glapp ut av posisjonen sin i sommer så jeg må vel bytte hele eller en del av det. Hvordan får jeg av messing hylsen fra propellakselen?
Må jeg skjære av det som ser ut som en blank lagerbane i den ene enden av messinghylsen? Messinghylsen sitter godt fast på akselen. Men jeg må vel ha den av på et vis? Jeg har tatt av roret så akselen kan dras Bakover. Motoren er VP 136hk. Noen som vet hvordan dette gjøres? 

IMG_20220103_165633.jpg

Det var ikke akkurat verdens beste bilde du hadde der du. Jeg klarer i alle fall ikke å si hva som er hva på det bildet. Litt bedre lys, og litt flere og bedre bilder som er litt skarpere, så tenker jeg du får god hjelp :thumbsup:  Du sier jo heller ingenting om båten og akselinstallasjonen. Det er viktigere enn hva slags motor du har. 

Komodo skrev for 1 time siden:

Det var ikke akkurat verdens beste bilde du hadde der du. Jeg klarer i alle fall ikke å si hva som er hva på det bildet. Litt bedre lys, og litt flere og bedre bilder som er litt skarpere, så tenker jeg du får god hjelp :thumbsup:  Du sier jo heller ingenting om båten og akselinstallasjonen. Det er viktigere enn hva slags motor du har. 

Takk for svar. Her er ihvertfall utgangspunktet

IMG_20210716_124351.jpg

IMG_20220103_165552.jpg

Først må du løsne klemflensen. Så må akslingen rengjøres og alle hakk/slag/forhøyninger må slipes ned. Slipepapir som er beregnet for rustfritt. Deretter skyves hylsen av akslingen. Jeg bruker gjerne å gjøre kort prosess og deler slikt på langs med vinkelsliper. Så må den andre akseldelen kobles fra giret og tas ut. Rengjøres, etc. Så kan nytt lager monteres.

Jeg har ikke detaljkunskap om din installasjon. 

Hulda skrev 50 minutter siden:

Først må du løsne klemflensen. Så må akslingen rengjøres og alle hakk/slag/forhøyninger må slipes ned. Slipepapir som er beregnet for rustfritt. Deretter skyves hylsen av akslingen. Jeg bruker gjerne å gjøre kort prosess og deler slikt på langs med vinkelsliper. Så må den andre akseldelen kobles fra giret og tas ut. Rengjøres, etc. Så kan nytt lager monteres.

Tusen takk for svar. Da får jeg nok dele hylsen. Den sitter bom fast. 

Se der ja, da ser vi litt mer. Nå kjenner jeg ikke konstruksjonen på det aksiallageret du har, så det blir litt gjetning. Det grå bosset som har tre unbrakoskruer tangensielt ser ut som en klemflens, stemmer det? I så tilfelle så har du jo løsnet på den og trekt den bakover. Denne gjetter jeg at skal låse trøstelageret i aksiell retning via bosset som ser ut til å være i messing. Den store grå flensen har vært skrudd inn i skottet. Sitter ytterringen til lageret presset inn i den? Uansett så er jo den løs, så den er jo grei. Den grå ringen foran messingbosset ser ut som innerringen fra et lager, stemmer det? I så tilfelle har hele lageret ditt raklet fra hverandre, og kuler eller ruller har sprutet ut. Den tynne ringen ser ut som en kuleholder, kan det stemme? Foran innerringen ser det ut som om du har en strammemutter av den typen man drar til med hakenøkkel. Vet ikke hva slags lager dette har vært, men ut fra innerringen kan det kanskje se ut som om det har vært et toradet sfærisk rullelager.

Hvis jeg tipper riktig ville jeg splittet innerringen fra lageret og tatt av den, men messingbosset ville jeg nok forsøkt å trekke av. Det burde være en relativt smal sak dersom du har tilgang på varme, og en kompis som hjelper deg med å trekke ut akselen mens du varmer. Gearflensen må selvsagt av først. 

Komodo skrev for 7 timer siden:

Se der ja, da ser vi litt mer. Nå kjenner jeg ikke konstruksjonen på det aksiallageret du har, så det blir litt gjetning. Det grå bosset som har tre unbrakoskruer tangensielt ser ut som en klemflens, stemmer det? I så tilfelle så har du jo løsnet på den og trekt den bakover. Denne gjetter jeg at skal låse trøstelageret i aksiell retning via bosset som ser ut til å være i messing. Den store grå flensen har vært skrudd inn i skottet. Sitter ytterringen til lageret presset inn i den? Uansett så er jo den løs, så den er jo grei. Den grå ringen foran messingbosset ser ut som innerringen fra et lager, stemmer det? I så tilfelle har hele lageret ditt raklet fra hverandre, og kuler eller ruller har sprutet ut. Den tynne ringen ser ut som en kuleholder, kan det stemme? Foran innerringen ser det ut som om du har en strammemutter av den typen man drar til med hakenøkkel. Vet ikke hva slags lager dette har vært, men ut fra innerringen kan det kanskje se ut som om det har vært et toradet sfærisk rullelager.

Hvis jeg tipper riktig ville jeg splittet innerringen fra lageret og tatt av den, men messingbosset ville jeg nok forsøkt å trekke av. Det burde være en relativt smal sak dersom du har tilgang på varme, og en kompis som hjelper deg med å trekke ut akselen mens du varmer. Gearflensen må selvsagt av først. 

Tusen takk for svar. Kulene er sylindriske. Da prøver jeg å skjære av inner ringen og varme først før jeg tar vinkelsliper en på hele hylsa. Hvordan holder inner ringen eller lageret seg på plass? Er messing bosset svakt konisk? Vet du hvor jeg kan få tak slike deler? 

Hulda skrev 18 minutter siden:

Når du har fått ut alle bitene, ta dem med til en maskinforretning. Butikken der jeg pleide å kjøpe slike saker, forsvant for mange år siden. Du gir ingen info. om hvor du holder til. 

Ok. Jeg er i Østfold. Har jeg bare fått det ut blir jeg nok guidet videre. Tusen takk for alle råd. 

Dione2 skrev 1 time siden:

Kulene er sylindriske.

Da har du et rullelager, ikke et kulelager.

Da prøver jeg å skjære av inner ringen og varme først før jeg tar vinkelsliper en på hele hylsa.

Mulig jeg uttrykte meg utydelig. Men jeg ville altså splittet innerringen til lageret med vinkelsliper, mens messinhylsa (hva nå den er godt for), ville jeg forsøkt å trekke av hel. Er ikke så sikker på at den er like lett å få tak i. Men når du deler innerringen må du være forsiktig så du ikke lager spor i messinghylsa eller akselen. Vær også obs på at det er preget inn et nummer i siden på en av lagerringene. Dette nummeret trenger du når du skal kjøpe nytt lager.

Hvordan holder inner ringen eller lageret seg på plass? Er messing bosset svakt konisk? Vet du hvor jeg kan få tak slike deler? 

Lager kan du kjøpe f.eks. på Industrihydraulikk på Råbekken. De andre delene ville jeg forsøkt å få av uten å ødelegge. Hvordan dette er montert er veldig vanskelig å si ut fra bildene du har.

Messingbosset er nok skrudd på, ellers hadde ikke låsemutteren hatt noen misjon. Men du trenger nok ikke å demontere bosset, bare dra fast låsemutter og montere nytt lager. Tror jeg. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ser sånn ut @index. Forstørrer bildet, så kommer gjengepartiet frem. Etter lang tids fundering. Jeg ville plukket av platen som er festet i skroget og fått hele 'satsen' ut i ett stykke. Jeg kan ikke huske at jeg noen gang har sett en slik konfigurasjon. Men om den antatt påskrudde messinghylsen er del av indre raceway, er den sannsynligvis ødelagt. De trykklagrene jeg har montert, har sittet med klem/krympe-hylser i forkjellige konfigurasjoner. Uansett bør TS være forsiktig slik at ikke mer blir ødelagt enn hva som er nødvendig.

Redigert av Jernbåten (see edit history)

Har googlet litt, finner ikke noe tilsvarende. Mulig at disse her kan ha noe: Progress, eller GKN

Det er nok mulig at du må bytte ut noen deler for å få dette til å fungere igjen. Merk at Progress ikke er i den rimeligste delen av markedet, men kvaliteten er bra :-)

Det er også noen foretak som driver med akslinger/ledd/lagre i Oslo, Furuset eller oppi der. De har jeg benyttet tidligere, dyktige folk. Husker ikke hva de heter i farten.

Ved nærmere øyensyn kan det se ut som om det kanskje er mulig å dore av lagerringen. Hvis du ser der jeg har satt den blå pila, så er det en aldri så liten kant. Med en kraftig dor og en feisel (type 2kg+), dorer du på skrå på denne kanten. Da klarer du kanskje å slå av lagerringen. Varm godt først, helst med acetylen/oksygen. 

Der jeg har satt den røde pila ser det ut som om det er et gjengeparti. Kanskje messinghylsa er splittet, og at den har et konisk parti der lageret sitter, og at lageret er konisk innvendig? Blir bare gjetning uten kunne dreie akselen og studere dette på nært hold. Igjen så er det en fordel med skarpere nærbilder som kan avsløre hvordan dette er montert. 

Det sølvfargede bosset som den grønne pila peker på er vel mer ei klemhylse enn en klemflens. Tipper den har som oppgave å sikre at messingbosset ikke sklir på akselen. Men den er jo løs, så den er vel uproblematisk.

1754679507_Aksiallagertilpropellaksel.jpg.97f6ad0c68dbe756d68e0e61f984b1e8.jpg

Jeg tipper den noe rare profilen på messinghylsa skyldes at den har slipt borti lokket pga utslitt lager. Så da må nok hylsa også skiftes for å få anleggsflate for tetningsringen. Mulig hullet i lokket også har blitt for stort. Men det ser du når du har fått alt i biter. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg kan godt tenke meg at selve akselstumpen inkludert braketten skrudd i skottet er en del av trust-konfigurasjonen. Så da må TS finne tilbake til hva eventuelt båtbyggeriet installerte. Mulig det enkleste blir å bygge nytt system ala GKN. I og med at GKN-typen config. har gummioppheng, vil de akseptere mer vibrasjon og feil oppretting. Et slikt lager vil holde meget lenge, mange tusen driftstimer.

Komodo skrev for 3 timer siden:

Ved nærmere øyensyn kan det se ut som om det kanskje er mulig å dore av lagerringen. Hvis du ser der jeg har satt den blå pila, så er det en aldri så liten kant. Med en kraftig dor og en feisel (type 2kg+), dorer du på skrå på denne kanten. Da klarer du kanskje å slå av lagerringen. Varm godt først, helst med acetylen/oksygen. 

Der jeg har satt den røde pila ser det ut som om det er et gjengeparti. Kanskje messinghylsa er splittet, og at den har et konisk parti der lageret sitter, og at lageret er konisk innvendig? Blir bare gjetning uten kunne dreie akselen og studere dette på nært hold. Igjen så er det en fordel med skarpere nærbilder som kan avsløre hvordan dette er montert. 

Det sølvfargede bosset som den grønne pila peker på er vel mer ei klemhylse enn en klemflens. Tipper den har som oppgave å sikre at messingbosset ikke sklir på akselen. Men den er jo løs, så den er vel uproblematisk.

1754679507_Aksiallagertilpropellaksel.jpg.97f6ad0c68dbe756d68e0e61f984b1e8.jpg

Tusen takk for tips. Gjengene er for den ringen som er skrudd av og ligger løs inn mot veggen. Jeg får ikke akselen langt nok tilbake til å få ut deler uten å få av messing hylsa. Jeg får prøve å varme den og se om den kan løsne ellers blir det vel vinkelsliperen. På undersiden som ikke er med på bildet ser jeg at noen har prøv å dore av ringen tidligere. 

Jernbåten skrev for 3 timer siden:

Jeg kan godt tenke meg at selve akselstumpen inkludert braketten skrudd i skottet er en del av trust-konfigurasjonen. Så da må TS finne tilbake til hva eventuelt båtbyggeriet installerte. Mulig det enkleste blir å bygge nytt system ala GKN. I og med at GKN-typen config. har gummioppheng, vil de akseptere mer vibrasjon og feil oppretting. Et slikt lager vil holde meget lenge, mange tusen driftstimer.

Tusen takk for tips

Hulda skrev for 17 timer siden:

Tusen takk for tips. Høres fornuftig ut. 

index skrev for 4 timer siden:

Jeg tipper den noe rare profilen på messinghylsa skyldes at den har slipt borti lokket pga utslitt lager. Så da må nok hylsa også skiftes for å få anleggsflate for tetningsringen. Mulig hullet i lokket også har blitt for stort. Men det ser du når du har fått alt i biter. 

Ja. Det har nok blitt litt slitt. 

Tusen takk for tips. Høres fornuftig ut. 

Jeg tror du ville vært tjent med å legge ut bilde av resten av drivlinjen. For det er saker her jeg ikke skjønner. Men nå er jeg amatør. Det må være en grunn til at en eller annen har lagt inn de trykklageret. Hvis dette er en vanlig billiginstallasjon, vil akslingen gå rett inn på giret. Og giret har trustlager. Og motorfestene har innebygget styrke for å oppta trykk/strekk fra propellkreftene. Så, hvis så: Da har du muligens et stevnlager av gummi (Cutless). Deretter går akslingen inn til giret. Der sitter det en motor som er plassert på gummifundamenter. Hvis så, enda en gang, blir det slik at motoren må rettes innenfor noen tusendels millimeter på radien for å tilfredsstille lagerslakk i gir, trust og cutless. Når det på dette 3-lagrede systemet blir montert et trykklager som 'ikke er til å rikke' radielt, vil propellakslingen prøvet å gå som en banan gjennom trykklageret. Hvilket kan være resultatet av det du har nå. Det er et vibrasjonsteoretisk selvmord, sett i praksis.

Legg ut bilder av resten av drivlinjen, før du gjør noe mer. Hvis det ikke sitter et unversalledd eller homokinetisk ledd, eller to, mellom trykklageret og giret, vil muligens anbefalingen fra 'amatørkorpset' bli å klippe vekk det som rakler. Rette opp og kjøre videre. 

Men hvis du har noe slikt:

SAM_3136.JPG.246b7b5be5b7269b7d7ac74e4f9e322f.JPG

I alle mulige variasjoner vil du ha behov for et (gummiopphengt) trykklager som referert til tidligere i denne tråden (GKN/Aquadrive). Her har du en slik installasjon:

1175608403_Bilde120205001.jpg.79ff4d9720e9a01f039df656a39ec489.jpg

Her kommer akslingen inn. Tetningen, i bunnen av bildet er et Volvokondom. En kort aksling til en klemkobling (Sleipner) som er koblet rett til et Aquadrive trykklager med fire gummidempede bolter til en trykkplate. Og så fortsetter driften som beskrevet i bildet over. Dette er den 'normale' måten å gjøre en slik sak på. Homokinetiske ledd kan byttes med vanlige kryss, men det betinger at inn- og utgående aksling kun har vinkelfeil og ikke feil i parallelforskyvingsplanet i 0, 90, 180 og 270 grader. Så kan det være ett ledd. Slikt system vil kunne greie seg uten trykklager, forutsetningen er tilnærmet null feil i parallellitet. Så har du systemer med standard torsjonsmyke koplinger som tar, eller ikke tar skyv/trekk-krefter fra propellen. 

Det er nok fra amatørkorpset nå i kveld.

Hulda skrev for 1 time siden:

Jeg tror du ville vært tjent med å legge ut bilde av resten av drivlinjen. For det er saker her jeg ikke skjønner. Men nå er jeg amatør. Det må være en grunn til at en eller annen har lagt inn de trykklageret. Hvis dette er en vanlig billiginstallasjon, vil akslingen gå rett inn på giret. Og giret har trustlager. Og motorfestene har innebygget styrke for å oppta trykk/strekk fra propellkreftene. Så, hvis så: Da har du muligens et stevnlager av gummi (Cutless). Deretter går akslingen inn til giret. Der sitter det en motor som er plassert på gummifundamenter. Hvis så, enda en gang, blir det slik at motoren må rettes innenfor noen tusendels millimeter på radien for å tilfredsstille lagerslakk i gir, trust og cutless. Når det på dette 3-lagrede systemet blir montert et trykklager som 'ikke er til å rikke' radielt, vil propellakslingen prøvet å gå som en banan gjennom trykklageret. Hvilket kan være resultatet av det du har nå. Det er et vibrasjonsteoretisk selvmord, sett i praksis.

Legg ut bilder av resten av drivlinjen, før du gjør noe mer. Hvis det ikke sitter et unversalledd eller homokinetisk ledd, eller to, mellom trykklageret og giret, vil muligens anbefalingen fra 'amatørkorpset' bli å klippe vekk det som rakler. Rette opp og kjøre videre. 

Men hvis du har noe slikt:

SAM_3136.JPG.246b7b5be5b7269b7d7ac74e4f9e322f.JPG

I alle mulige variasjoner vil du ha behov for et (gummiopphengt) trykklager som referert til tidligere i denne tråden (GKN/Aquadrive). Her har du en slik installasjon:

1175608403_Bilde120205001.jpg.79ff4d9720e9a01f039df656a39ec489.jpg

Her kommer akslingen inn. Tetningen, i bunnen av bildet er et Volvokondom. En kort aksling til en klemkobling (Sleipner) som er koblet rett til et Aquadrive trykklager med fire gummidempede bolter til en trykkplate. Og så fortsetter driften som beskrevet i bildet over. Dette er den 'normale' måten å gjøre en slik sak på. Homokinetiske ledd kan byttes med vanlige kryss, men det betinger at inn- og utgående aksling kun har vinkelfeil og ikke feil i parallelforskyvingsplanet i 0, 90, 180 og 270 grader. Så kan det være ett ledd. Slikt system vil kunne greie seg uten trykklager, forutsetningen er tilnærmet null feil i parallellitet. Så har du systemer med standard torsjonsmyke koplinger som tar, eller ikke tar skyv/trekk-krefter fra propellen. 

Det er nok fra amatørkorpset nå i kveld.

Jeg er ikke ved båten, men kan vise noen gamle dårlige bilder av neste del mot motor. Der er feste for propellaksel, to flexledd og en gummistrømpe. I den strømpen tror jeg det er glidekobling. Den kan man strekke fram og tilbake. 

IMG_20210716_124605.jpg

IMG_20210716_124551.jpg

IMG_20210716_124556.jpg

IMG_20211219_130709.jpg

Da begynner jeg å forstå sammenhengen. Tar det før leggetid.

Inne i den grå koppen som henger på akslingen har det sittet et lager. Messinghylsen er skrudd inn på akslingen (?) og danner, ikke raceway, men anlegg for lagerets indre raceway (lageret innerdia). Lageret dyttes inn i den grå koppen. 'Skruringen' som henger på akslingen skrus inntil lagerets indre raceway. Kopp med lager og 'skruring' skrus fast på platen festet til spantene. Nå sitter denne delen av akslingen bom fast radielt og aksielt. Så fortsetter akslingen og ender i et enkelt kryss. Videre kommer en spline. Splinens eneste oppgave er å kompensere for termisk vekst. I og med at trykklageret gir null kompensasjon. Da har man et system som kan fungere om motoren er skrudd fast i båten uten fleksible motorlabber. For med fleksible motorlabber, blir det umulig å rette akslingen til, la oss si TIR 0,1 mm, i parallellplanet. Dette gjør at over tid vil det svakeste leddet vil gi etter. 'Glidekobling' = 'Spline'. Alt endrer seg om det sitter et kryss i andre enden av splinen også. Du skriver at det er to stykker. Da endrer saken seg en del. Systemet vil akseptere store vinkelavvik uten problem. Det vil også håndtere store avvik i horisontal- og vertikalplanet. Kravet til parallellitet i inn- og utgående akslinger er det samme. Du kan lese noe om problematikken her og her.

Du skal altså ikke, uten videre, hive deg over messinghylsen. Det blir som @Komodobeskriver innledningsvis. Hvis du skal flytte på denne koplingen, sett skruene inn fra gjengesiden, legg brødkniven inn i sporet/splitten. Skru til skruene, forsiktig, og koplingen vil utvide seg og bli slakk på akslingen. Mulig det er det trikset vi ser på bildet.

Edit: Sorry, ser det på første bildet dit. Jeg er treg i oppfattelsen. Da er konklusjonen den samme, vær forsiktig med den messinghylsen! Den danner underlag for lageret. Slik jeg tror nå, må enten messinghylsen PENT av, retning motoren. Så skal lageret innpå hylsen fra 'baksiden'. Hylsen tres tilbake på plass med lager og kopp montert, ringen skrus fast. Så kommer klemkoplingen. Noe slikt. Alternativet er å plukke av propellen og trekke akslingen inn i båten. Sette lageret innpå fra baksiden. Jeg vil tro at du problemfritt finner et standard trykklager som passer. Jeg har sfæriske lagre både på ror og som trykklager på propellakslingen, se her som ett eksempel. Jeg ville valgt lukket lager, om det blir levert, heter vel 2RS. Ta kontakt med noen spesialister på dette, her melder jeg meg ut. Komodo, Chiefengineer og andre vet mer enn meg om dette. 

I morgen skal jeg reparere en vaskemaskin som har konka.

Redigert av Hulda (see edit history)
Hulda skrev for 10 timer siden:

Ta kontakt med noen spesialister på dette, her melder jeg meg ut. Komodo, Chiefengineer og andre vet mer enn meg om dette. 

Takk for tilliten, men jeg er nå ikke så sikker på det. 

Hulda skrev for 10 timer siden:

I morgen skal jeg reparere en vaskemaskin som har konka.

Kjøp heller ny. Reparere vaskemaskin er sjeldent en lønnsom affære i lengden. Dessuten kan det fort gå som med denne karen:

https://www.youtube.com/watch?v=TVjbIcuS4uI

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...