Jump to content

Dieselvarmer blåser bare kald luft.

DB00

Recommended Posts

Har en webasto dieselvarmer i båten. Før gikk den helt fint. Etter hvert begynte den å skru seg av etter noen minutter, måtte da slukke den og starte på nytt. Da gikk den enda kortere en første gangen. Har bare en bryter til dieselvarmeren, mener den blinket 3 lange og 5 korte blink. Etter å ha stått 3 uker ubrukt starter den fint opp og går uten å slukke, men nå blåser den bare kald luft..

noen som har noen forklaring?:) 

Hadde nylig et tilsvarende problem med min Wallas varmer. Hos meg lå problemet i en kombinasjon av tilsotet glødeplugg, og spenningsfall fra batteri til varmer. 
Mål spenningen inn på varmeren under oppstart. Sjekk om spenningen er riktig, og at den er konstant. Åpne varmeren og rens den for sot, evt bytt glødeplugg.

Hvis varmeren din også har bunnmatte kan du sjekke om denne bør skiftes også.

Redigert av Vestlandssong (see edit history)

Om flammevakten ikke virker, vil ikke dieselpumpen gå heller. Du skriver at du har 3+5 korte blink. Det stemmer overens med F05 - Flammevakt brudd/kortslutning.

Kjører du mange nok startforsøk, vil den låse seg. Da må den uansett på serviceverksted for å låses opp.

Koster ikke all verden å få et verksted til å se på den. Mener jeg betalte 1900,- for flammevakten og 800,- i arbeid når jeg hadde min inne for noen år siden.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...