Morten_L Startet 4.Januar.2022 Link til dette innlegget Startet 4.Januar.2022 Båten (Dufour 425 Grand Large med Volvo Penta D2-55) har en Webasto Thermo 90ST som varmer 3 defrostere, en bereder og motor. Systemet originalmontert da båten var ny i 2007, men fungerer absolutt ikke optimalt så jeg ønsker å bygge om i vinter og ønsker råd og innspill! Problemne: Lite varme fra defrostere (vannslangene er glovarme, også retur, men lite varme) Varmeren må alltid gå på full effekt da det er mye varmetap i uisolerte vannslanger i sløyfen Mye eksostøy fra varmer, såpass at nabobåtene klager nå vi ligger longside Her er en skisse på hvordan det er i dag Utstyret er: Webasto Thermo 90ST (9kw vannvarmer) Webasto 4kw defroster med et uttak i hver akterlugar Volvo Penta D2-55 koblet i varmesløyfen Webasto 2kw defroster på toalett akter Webasto 8kw defroster med to uttak i salong, et i toalett fremme og et i forpigg Quick 40 liter varmtvannsbereder 19mm varmtvannsslanger rundt i båten Punkt 1 Isolere vannslangene, jeg tenker Biltema rørisolasjon samt å demontere defrostere rengjøre og bytte til stillegående vifter. Punkt 2 Jeg ønsker å bytte ut de store defrostere med små 2kw (https://www.maritim.no/eberspacher-defroster-12-vdc-2-kw slikk at jeg enklere kan regulere temperatur individuelt rundt i båten (etterhvert med smartstyring) og redusere støy og strømforbruk. Punkt 3 bygge om til varmeveksler fra motor i stedet for at motor er en del av hele sløyfen, kan jeg bruke en Platekjøler? Samt ekstra sirkulasjonspumpe på sløyfen rundt i båten: https://www.maritim.no/jp-sirkulasjonspumpe Punkt 4 bør jeg bygge om til rent paralellkobling med T-stykker og en varm og en retur slange? Punkt 5 løse støyproblemet fra varmeren, dette er slik eksosen er i dag: Eksosen går rett ut fra varmeren, opp under dekk i eksospotte, videre i en sløyfe og ut Vil tro det er en original Webasto eksosslange og potte, er det andre bedre slanger/pottere å få tak i? (38mm) jeg har bare funnet en som kan se bedre ut: https://www.servitek.no/products/autoterm-lyddemper-eksos-38-mm-aisi-321 det er uansett på tide å bytte eksos etter 14 år Jeg er veldig glad for råd og innspill! Link to post
larsenigarasjen Svart 4.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2022 Hei. Jeg har også vannbåren varme i båten, ettermontert av tidligere eier. Jeg har kun 5kW dieselvarmer, og en 2kW el-kjel koblet i serie med denne. Så har jeg 4 rene konvektorer uten vifte, og 4 konvektorer med vifte i varmekretsen. Motoren er ikke koblet inn i varmekretsen. Jeg har slitt med dårlig effekt på anlegget, og feilsøkt mye på hva det kan komme av. Det jeg har kommet fram til er at for det første er anlegget for stort uten ekstra sirkulasjonspumpe som hjelper til. I tillegg sier de som har greie på dette sagt at anlegget burde stå under trykk for å unngå luft i systemet, og at jeg burde ha luftepunkter på de høyeste plassene på hovedrøret. I tillegg mangler jeg lufteskruer på konvektorene, og det var umulig å få ut all luft av disse når flowen gikk fra topp til bunn. Etter å ha snudd flowen over konvektorene for å få ut luften, og satt inn en ekstra sirkulasjonspumpe, begynner det å bli litt mer fart over anlegget. Men jeg tror jeg fortsatt har endel luft jeg skulle fått ut. Men etter tiltakene måler jeg rundt 60grader på utluften fra konvektorene som har vifte. Tidligere var den kansje 30-40 på en god dag. Så hjalp mye å få ut all luften, og jeg tror kansje det er det som er problemet ditt også. Har du luft i konvektorene får du dårlig/ingen sirkulasjon over disse, og dermed dårlig effekt. Du kan jo måle temperaturen på vannet før og etter konvektoren. Det skal være endel lavere temperatur på returvannet. En kammerat av meg monterte lyddemperen du linker til hos servitek, og merket tydelig forbedring på støyen etter dette. Link to post
Morten_L Svart 5.Januar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2022 Takk for gode råd @larsenigarasjen! Flowretning over konvektor hadde jeg ikke tenkt på, men selvsagt lettere å få ut lufts med varmt inn nede. Har tenkt ekstra sirkulasjonspumpe. Er ca 12 meter i "luftlinje" (en del mer i praksis) mellom varmer og siste konvektor så det er noen meter slange... Jeg kjenner liten forskjell på slange inn og ut av defrosterne så det er nok en del å hente selv uten å bygge om anlegget mitt. Da tror jeg at jeg bestiller den potta og ny eksosslange i samme slengen så håper jeg på bedre lyd. På luftvarmerne er det jo et 90graders stålrør rett ut av varmeren før slangen. Det er det ikke på denne, har det noe for seg å montere? Leste denne tråden på nytt om platekjøler/varmeveksling fra motor så jeg har tenkt å gjøre som @Frivakt med platekjøler som er bestilt har også bestilt T-stykker og kuleventiler til alle brukerne i systemet så jeg bygger om til paralellkobling av anlegget Link to post
blueline Svart 5.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2022 På et så stort anlegg er det nok smart å bygge om til paralellkobling. Det vil gi mindre motstand i kretsen og bedre sirkulasjon. Det vil også gjøre det letter å hente ut varme der du vil slik at alle konvektorer får lik temperatur på inn vannet. Isolering av slangene vil også gi bedre effekt slik at du får varmen der du vil ha den. 19 mm slange er ikke akkurat overdimensjonert for så stor varmer. Jeg hadde 19 mm på 5 kw varmer. Likevel ville jeg isolert og bygd om til parallellkobling av konvektorene og gjort en vurdering før jeg ville gjort noe mer. Link to post
Escaro Svart 6.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2022 (redigert) Fikk montert Eberspãcher vannvarmer (8kW) med følgende påhengt utstyr når båten var under bygging: Helios Radiator m/vifte 2kW på akterdekk Sirkulasjonspumpe Eberspãcher Alde plateveksler (7 kW) koblet til motoren. Eberspãcher defroster 10 kW (uttak på alle rom, isolerte slanger) Quick varmtvannstank 60 liter Svedbergs håndkletørker i dusj. 16mm/19 mm slanger (varmebestandige) Isolert med Armaflex isolasjon. Alle forbrukere er parallellkoblet og påmontert kuleventiler på inn-/utløp for enkel regulering av varmeuttak. Bypass og stengeventil på defroster slik at denne kan slås av på varme dager. Slipper da å stenge ventiler manuelt. Anlegget gir varme på 3 mulige oppsett som styres ved hjelp av releer. Når Varmeren går starter sirkulasjonspumpen Når motoren går starter sirkulasjonspumpen Når en bruker landstrøm kan en starte sirkulasjonspumpen manuelt og får varme i anlegget via varmtvannstanken (fungerer veldig bra) Isolering av varmluftslanger og varmtvannsrør/slanger kan anbefales, da får en mer varme frem til ønsket sted. Redigert 6.Januar.2022 av Escaro (see edit history) Link to post
Morten_L Svart 6.Januar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2022 (redigert) blueline skrev On 5.1.2022 at 21.18: På et så stort anlegg er det nok smart å bygge om til paralellkobling. Det vil gi mindre motstand i kretsen og bedre sirkulasjon. Det vil også gjøre det letter å hente ut varme der du vil slik at alle konvektorer får lik temperatur på inn vannet. Isolering av slangene vil også gi bedre effekt slik at du får varmen der du vil ha den. 19 mm slange er ikke akkurat overdimensjonert for så stor varmer. Jeg hadde 19 mm på 5 kw varmer. Likevel ville jeg isolert og bygd om til parallellkobling av konvektorene og gjort en vurdering før jeg ville gjort noe mer. Tror det må bli punkt en ja, har bestilt deler Escaro skrev for 9 timer siden: Fikk montert Eberspãcher vannvarmer (8kW) med følgende påhengt utstyr når båten var under bygging: Helios Radiator m/vifte 2kW på akterdekk Sirkulasjonspumpe Eberspãcher Alde plateveksler (7 kW) koblet til motoren. Eberspãcher defroster 10 kW (uttak på alle rom, isolerte slanger) Quick varmtvannstank 60 liter Svedbergs håndkletørker i dusj. 16mm/19 mm slanger (varmebestandige) Isolert med Armaflex isolasjon. Alle forbrukere er parallellkoblet og påmontert kuleventiler på inn-/utløp for enkel regulering av varmeuttak. Bypass og stengeventil på defroster slik at denne kan slås av på varme dager. Slipper da å stenge ventiler manuelt. Anlegget gir varme på 3 mulige oppsett som styres ved hjelp av releer. Når Varmeren går starter sirkulasjonspumpen Når motoren går starter sirkulasjonspumpen Når en bruker landstrøm kan en starte sirkulasjonspumpen manuelt og får varme i anlegget via varmtvannstanken (fungerer veldig bra) Isolering av varmluftslanger og varmtvannsrør/slanger kan anbefales, da får en mer varme frem til ønsket sted. Tusen takk for innspill og ikke minst tegninger. Tror jeg satser på tilnærmet kopi av ditt oppsett etterhvert. Håndkletørker var jo også genialt! Mye vått seilertøy og med vaskemaskin ombord blir det utfordrende med tøytørk i regnvær Redigert 6.Januar.2022 av Morten_L (see edit history) Link to post
larsenigarasjen Svart 7.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2022 Hva er erfaringen til folket her med sirkulasjonspumpe? Jeg monterte en for ca et år siden for å få litt mer flow i anlegget, men den har alt stoppet. Har vel ikke gått allverdens mange timer. Den starter når jeg dunker på den, så regner med det er børstene som er utslitt eller henger. Men den er ikke til å åpne, så får ikke fikset den. Noen som har vært borti børsteløse sirkulasjonspumper? Link to post
Escaro Svart 7.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2022 Den første pumpen som ble montert stoppet etter kort tid. Fikk ny på garanti og monterte denne selv. passet da på at den ikke sto i ''spenn''. Antar at det var dette som gjorde sitt til at den stoppet, den nye har nå vært i bruk i ca 1 år. Link to post
Luske_Ludvig Svart 7.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2022 Støtter blueline om paralellkobling. Da vil totalmotstand for sirkulasjonspumpe gå ned og flow gjennom varmer øker, som reduserer risiko for at varmer blir overopphetet. Men: Paralellkobling gjør at flow fra pumpe fordeler seg i enkeltlinjer. Lav flow = luft akkumuleres over tid i enkeltlinjer. Ha luftepotter Regelmessig stenge alle linjer og åpne en og en for gjennomspyling. (Gjerne uten at varme er på. ) Husker kassernen i millitæret der alle rom var forsynt med radiator og sentralvarme. Var null varme i stort sett alle. Fant ut at det bare var å åpne en lufteskrue og slippe ut luft av radiator og da ble det varmt! Link to post
Escaro Svart 7.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2022 Har ikke registrert problemer med luft i anlegget de 2 årene det har vært i drift. Det er ekspansjonstank tilkoblet så jeg antar at eventuell luft evakuerer der. Link to post
Morten_L Svart 7.Januar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2022 @Luske_Ludvig lurt tips ift flow og lufting. Vil nok tro det er en del luft i systemet nå siden det fungerer så dårlig. @Escaro skal være obs på "spenn" når jeg monterer pumpa. To små spørsmål ift anlegget ditt, ser ut i fra tegningen ut som vannet går gjennom ekspansjonstanken. Er det noen fordeler med dette kontra bare å ha den koblet på returen før varmeren med et T-stykke? Det ser ikke ut som du har egen sirkulasjonspumpe på motorens side av varmeveksleren? Regner med motoren sirkulerer greit uten, men jeg bruker båten om vinteren også og pleier å bruke varmeren som motorvarmer før jeg starter. Min mekaniske empati slår inn så jeg har vondt av stakkars Volvo'n om den skal kaldstartes i kulda Link to post
Escaro Svart 7.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2022 Fordelen med å la vannet gå gjennom ekspansjonstanken skal være å bli kvitt eventuell luft i anlegget, den er montert høyest i sløyfen. men vær oppmerksom på at det kan ''støye'' litt fra den (vannstøy) så den bør plasseres på et sted der den ikke sjenerer. Det ble vurdert å montere men fant ut at vi ville teste anlegget først, det viser seg at varmtvannet får varmesløyfen til å sirkulere gjennom motoren også. Vi bruker også båten på vinteren. Link to post
Morten_L Svart 7.Januar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2022 Escaro skrev 1 minutt siden: Fordelen med å la vannet gå gjennom ekspansjonstanken skal være å bli kvitt eventuell luft i anlegget, den er montert høyest i sløyfen. men vær oppmerksom på at det kan ''støye'' litt fra den (vannstøy) så den bør plasseres på et sted der den ikke sjenerer. Det ble vurdert å montere men fant ut at vi ville teste anlegget først, det viser seg at varmtvannet får varmesløyfen til å sirkulere gjennom motoren også. Vi bruker også båten på vinteren. Ser poenget med det ja. Litt usikker på hva jeg bør gjøre, varmeren står inntil akterspeilet rett bak lugaren til sønnen min. Synes det er en del støy fra selve varmeren så jeg har ikke så lyst til enda mer støy..... Interessant, tror jeg også dropper det i første omgang da. Jeg har jo en liten 55hk motor i et bittelite motorrom så selve varmeveksleren vil jo også varme opp motorrommet etterhvert. Takk for gode råd! Link to post
Escaro Svart 7.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2022 Isolerer du slangene med Armaflex isolasjon så kommer varmen til nytte der du ønsker den. Link to post
KDB Svart 7.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2022 (redigert) Jeg har en 16 kW platekjøler mellom motor og vannvarmer, fungerer fint. Men vannet starter på en måte å sirkulere på motor når vannvarmer går, så stenger med kran på motor når jeg kjører vannvarmer og ikke ønsker å varme motor. Jeg har ikke isolasjon på slanger, da disse går under dørk og avgir gulvvarme i tillegg til radiatorer. Men kan stenge av slik at om sommeren, er det mulig å kun varme opp varmtvann, ønsker ikke gulvvarme da. Redigert 7.Januar.2022 av KDB (see edit history) Link to post
blueline Svart 8.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2022 For å redusere støy på varmer er det en god ide å montere lyddemper på inntaket på forbrenningsluften og evt. hente luft fra utsiden. Kjøpte en lyddemper fra Kina som så identisk ut med Webasto sin en gang. Den ga null demping. Testen den opp mot Webasto sin(som jeg hadde på luftvarmern) på vannvarmeren. Webasto sin ga god demping, mens Kinademperen ga 0. Link to post
Martin_ Svart 8.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2022 Escaro skrev On 1/6/2022 at 11.32: Fikk montert Eberspãcher vannvarmer (8kW) med følgende påhengt utstyr når båten var under bygging: Helios Radiator m/vifte 2kW på akterdekk Sirkulasjonspumpe Eberspãcher Alde plateveksler (7 kW) koblet til motoren. Eberspãcher defroster 10 kW (uttak på alle rom, isolerte slanger) Quick varmtvannstank 60 liter Svedbergs håndkletørker i dusj. 16mm/19 mm slanger (varmebestandige) Isolert med Armaflex isolasjon. Alle forbrukere er parallellkoblet og påmontert kuleventiler på inn-/utløp for enkel regulering av varmeuttak. Bypass og stengeventil på defroster slik at denne kan slås av på varme dager. Slipper da å stenge ventiler manuelt. Anlegget gir varme på 3 mulige oppsett som styres ved hjelp av releer. Når Varmeren går starter sirkulasjonspumpen Når motoren går starter sirkulasjonspumpen Når en bruker landstrøm kan en starte sirkulasjonspumpen manuelt og får varme i anlegget via varmtvannstanken (fungerer veldig bra) Isolering av varmluftslanger og varmtvannsrør/slanger kan anbefales, da får en mer varme frem til ønsket sted. Dette var et flott opplegg. Har du noe info om type elektrisk ventil for defroster, typebetegnelse på Adle varmeveksler og håndkletørkeren? Smart å kunne koble ut defroster med bryter. Link to post
Escaro Svart 8.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2022 (redigert) Elektrisk ventil til defroster: 1 stk Magnetventil 2N200-20HV 3/4" NC 12Vdc på Bypass og 1 stk 2N200-20HV 3/4" NO 12Vdc på innløp defroster. (ved betjening av bryter åpnes da bypass og innløp stenges) Plateveksler Alde 7 kW, type B276. Tekniske data: Mål: L 190 x B 82 x H 65 mm. Vekt 1,3 kg. Tilkobling til varmesystemet: Ø22mm. Tilkobling til motorens kjølesystem: Ø16mm. Håndkletørker: Svedbergs BAS Rustfritt stål Håndkletørker 500 x 690, 195 Watt Reguleringsventil: Rustfritt stål regulator RFA 75 Redigert 8.Januar.2022 av Escaro (see edit history) Link to post
Morten_L Svart 8.Januar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2022 blueline skrev for 3 timer siden: For å redusere støy på varmer er det en god ide å montere lyddemper på inntaket på forbrenningsluften og evt. hente luft fra utsiden. Kjøpte en lyddemper fra Kina som så identisk ut med Webasto sin en gang. Den ga null demping. Testen den opp mot Webasto sin(som jeg hadde på luftvarmern) på vannvarmeren. Webasto sin ga god demping, mens Kinademperen ga 0. Interessant! Var det forskjell på lyden på utsiden av båten også eller mest inne? Jeg er hovedsaklig plaget med høy lyd på utsiden så jeg plager nabobåter om vi ligger inntil hverandre når jeg bruker varmeren. Link to post
Frivakt Svart 10.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2022 Jeg har lagt opp mine sløyfer slik: Link to post
Roger jo Svart 10.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2022 (redigert) Fikk ikke orden på opplegget før jeg delte utløpet fra Eber i Tre en slange til hver defroster og kjørte retur fra hver defroster med kik til samle tank , da kan en lufte en og en skøyfe, vann inn på laveste stuss på defrosterne. Erfaring etter den 3 defrosteren ble montert er at returen burde nok hatt eget innløp til tanken, det hender at den blir kald og må luftes, men det er fort gjort stenger de to andre i 20 sek og alle returer er varme. Redigert 10.Januar.2022 av Roger jo (see edit history) Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
blueline Svart 11.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2022 Den siste båten hadde jeg inntak for forbrenningsluft inne, mens i de forrige båtene har jeg hentet luft ute. Det blir mindre støy inne når man henter forbrenningsluft ute, men det kan bli litt støy ute, men den er så lav at det etter mitt syn ikke forstyrrer. Jeg kjører varmer når jeg sover og er opptatt at den skal være så støysvak som mulig inne. (Jeg er klar over at mange ikke gjør det og det er ikke nødvendig å diskutere i denne tråden). Link to post
Morten_L Svart 11.Januar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2022 blueline skrev for 2 timer siden: Den siste båten hadde jeg inntak for forbrenningsluft inne, mens i de forrige båtene har jeg hentet luft ute. Det blir mindre støy inne når man henter forbrenningsluft ute, men det kan bli litt støy ute, men den er så lav at det etter mitt syn ikke forstyrrer. Jeg kjører varmer når jeg sover og er opptatt at den skal være så støysvak som mulig inne. (Jeg er klar over at mange ikke gjør det og det er ikke nødvendig å diskutere i denne tråden). På luftvarmeren i forrige båt (Eberspächer D4) var det lite eksosstøy, men på vannvarmeren jeg har i nybåten (Webasto 10Kw) er det mye eksosstøy. Det er jo 38mm eksos kontra 28 mm på luftvarmeren, men selv med eksospotte er det så det forstyrrer nabobåten under dekk. Jeg pleier også å sove med varmer på ved behov (selvsagt co varsler osv) så jeg ønsker en støysvak installasjon jeg kan bruke også når bi er flere båter i følge Link to post
Morten_L Svart 11.Januar.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2022 Roger jo skrev On 10.1.2022 at 12.08: Fikk ikke orden på opplegget før jeg delte utløpet fra Eber i Tre en slange til hver defroster og kjørte retur fra hver defroster med kik til samle tank , da kan en lufte en og en skøyfe, vann inn på laveste stuss på defrosterne. Erfaring etter den 3 defrosteren ble montert er at returen burde nok hatt eget innløp til tanken, det hender at den blir kald og må luftes, men det er fort gjort stenger de to andre i 20 sek og alle returer er varme. Ser det er lufting på både inn og utløp på Helios 2kw defrosterne jeg skal bruke. Har også etter å ha lest erfaringene i tråden her bestilt ekspansjonstank med to stusser så jeg kjører alt returvannet gjennom ekspansjonstanken for å få ut luft. Link to post
Roger jo Svart 11.Januar.2022 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2022 Morten_L skrev 16 minutter siden: Ser det er lufting på både inn og utløp på Helios 2kw defrosterne jeg skal bruke Har også en Helios 2kw inn nede og ut oppe, brukte lufte skruen en gag (søl) lufter siden en og en sløyfe. Mener det er er en fordel med en "tank" for å få litt volum og ha retur fra hver defroster tett i tanken med egen slange, "kula" ekspansjonstakten fikk den på et hoggeri er for å fylle på og ha kontroll på veske nivået. Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn