fannefjord 2 Posted January 4, 2022 Share Posted January 4, 2022 Hva må en passe på når man skal sveise på stålbåt som ligger på sjø . husker når jeg jobba som skipsinnreder rundt om på skipsverft så var det jordingskabler til kranbanen på kaia . Hvordan skal en jorde når man ligger i en båthavn ? Quote Link to post
Jernbåten Posted January 4, 2022 Share Posted January 4, 2022 Skjønner ikke helt problematikken. Koble vekk dynamoen og annet som kan plukke opp frekvenser gjennom stålet. Gjelder lavfrekvent utstyr som MIG og MAG, eksempelvis. Trekk om bord jordet skjøteledning fra land og sveis i vei. Jordingsklemmen kobles rett ved sveisestedet, til skroget. Ikke fest klemma i sveisestykket. Quote Link to post
KDB Posted January 4, 2022 Share Posted January 4, 2022 Dersom du har en elektronisk styrt motor bør styreenheten kobles fra. Quote Link to post
bellen Posted January 4, 2022 Share Posted January 4, 2022 Båten er uansett jordet i sjøen, så noen ekstra jording er ikke nødvendig. Quote Link to post
Bårdp Posted January 4, 2022 Share Posted January 4, 2022 Har sveiset med det meste på båter som ligger på vannet uten og koble vekk noe som helst og har aldri opplevd noe problem. Quote Link to post
Nøisom Posted January 5, 2022 Share Posted January 5, 2022 Jeg har alltid hatt motoren igang når jeg har sveiset på stålbåter for å unngå å ødelegge laderele og dynamo, noe jeg fikk beskjed om fra en gammel ringrev... Quote Link to post
fannefjord 2 Posted January 5, 2022 Author Share Posted January 5, 2022 hørte med bredalsholmen verft og fikk vite at jording var for å unngå jordfeil Quote Link to post
Jernbåten Posted January 5, 2022 Share Posted January 5, 2022 Ja, det er jo grunnen til at 220 V AC blir jordet:-) Quote Link to post
bellen Posted January 5, 2022 Share Posted January 5, 2022 Du unngår ikke jordfeil ved å jorde, men du leder eventuell jorfeilstrøm bort slik at det ikke er farlie for liv eller skade andre komponenter. Quote Link to post
Recommended Posts