fannefjord 2 Startet 4.Januar.2022 Del på Facebook Startet 4.Januar.2022 Hva må en passe på når man skal sveise på stålbåt som ligger på sjø . husker når jeg jobba som skipsinnreder rundt om på skipsverft så var det jordingskabler til kranbanen på kaia . Hvordan skal en jorde når man ligger i en båthavn ? Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 4.Januar.2022 Del på Facebook Svart 4.Januar.2022 Skjønner ikke helt problematikken. Koble vekk dynamoen og annet som kan plukke opp frekvenser gjennom stålet. Gjelder lavfrekvent utstyr som MIG og MAG, eksempelvis. Trekk om bord jordet skjøteledning fra land og sveis i vei. Jordingsklemmen kobles rett ved sveisestedet, til skroget. Ikke fest klemma i sveisestykket. Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 4.Januar.2022 Del på Facebook Svart 4.Januar.2022 Dersom du har en elektronisk styrt motor bør styreenheten kobles fra. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 4.Januar.2022 Del på Facebook Svart 4.Januar.2022 Båten er uansett jordet i sjøen, så noen ekstra jording er ikke nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 4.Januar.2022 Del på Facebook Svart 4.Januar.2022 Har sveiset med det meste på båter som ligger på vannet uten og koble vekk noe som helst og har aldri opplevd noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
Nøisom Svart 5.Januar.2022 Del på Facebook Svart 5.Januar.2022 Jeg har alltid hatt motoren igang når jeg har sveiset på stålbåter for å unngå å ødelegge laderele og dynamo, noe jeg fikk beskjed om fra en gammel ringrev... Sitér dette innlegget Link to post
fannefjord 2 Svart 5.Januar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Januar.2022 hørte med bredalsholmen verft og fikk vite at jording var for å unngå jordfeil Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 5.Januar.2022 Del på Facebook Svart 5.Januar.2022 Ja, det er jo grunnen til at 220 V AC blir jordet:-) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 5.Januar.2022 Del på Facebook Svart 5.Januar.2022 Du unngår ikke jordfeil ved å jorde, men du leder eventuell jorfeilstrøm bort slik at det ikke er farlie for liv eller skade andre komponenter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.