Mr_Stian Startet 5.Januar.2022 Del på Facebook Startet 5.Januar.2022 Heisann. Nok en strøm tråd her. Har søkt både her og på google men finner ikke noen relevante tråder til mitt problem. Tok nylig opp båten å ser at sinken som er på drevet er nesten helt spist opp. Den på transom samt på flaps er hva jeg vil kalle normalt oppbrukt. Under demontering av drev så kom jeg borti metallet med ett lite kutt jeg hadde fått på en fing. Kjente da at her var det strøm! Fant frem multimeter og begynte å måle. Fikk 18V mellom drev og jord. Koblet med skjøteledning fra naustet og inn i vanlig stikk i båten. Derfra går det videre til 2 polet sikring med egen jordfeilbryter. Det er ikke montert noe galvanisk skille som jeg kan se. Går vider herifra til 3 separate stikk rundt i båten. Jeg har 3 forskjellige ladere ombord. 1 er direkte koblet til Lithium batteriet hvor de to andre går til start og baugpropell. Når jeg koblet av sikring så gikk strømmen ned til 0V. Dro så ut alle tre ladere. Da hadde jeg minimalt med utslag. Fant så ut at de to Ctek laderne jeg har kan se ut som er opphavet til strømmen. Dro ut den ene og da gikk den ned til 9V. Dro så ut den andre og da forsvant det. Victron laderen ga ikke noe utslag. Alle disse målingene er gjort når laderne er "slått av" men fremdeles koblet til stikket. Blir skrudd av og på av en 1-polet smartplugg. Når alle laderne var koblet til og jeg skrudde på strømmen så sank spenningen fra 18V til 9V. Når jeg har båten på sjøen så har jeg alltid strøm koblet til båten, men laderene står ikke på før batteriet begynner å bli tomt (har noe elektronikk som alltid står på) Er det nå sånn at jeg har en feil med begge Ctek laderne? Og at disse bør byttes? Eller er det noe annet jeg kan gjøre for å hindre denne krypstrømmen? Noen som kan komme med noen tips her? Båten er en 1998 modell Barracuda 1100 hvis noen lurte :) Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 8.Januar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Januar.2022 Ingen med tanker rundt dette? Motor er en KAD44 med DPE drev. Sånn til info. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 8.Januar.2022 Del på Facebook Svart 8.Januar.2022 Jeg har aldri hørt at ladere gir overledning... men alt er vel mulig...du har jo testet det godt ut ved å fysisk slå av de forskjellige laderne , så da må det jo stemme.. Det vanlige er at det er VVB som gir overledning via kjølevannet... Sitér dette innlegget Link to post
Escaro Svart 8.Januar.2022 Del på Facebook Svart 8.Januar.2022 Har du prøvd å måle spenning på jordlederen på landstrømmen? En galvanisk isolator vil i mange tilfeller sikre anlegget mot uønskede spenninger og tæring på metaller. https://www.farco.no/lader-/-inverter/skilletrafoer/victron-galvanic-isolator-vdi-16-a Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 8.Januar.2022 Del på Facebook Svart 8.Januar.2022 Arbeider med kraner og oppdager ofte at man får spenning mellom jording i kabel og lokal jording på stedet hvis man har lange kabler. Sjekk om du har spenning mellom jord i kabelen og drevet når kabelen ikke er koblet til båten. Målte du om det er likestrøm eller vekselstrøm? Kan kanskje komme fra lavspent delen? Du måler drev til jord. Betyr det til jord i skjøtekabel eller til en metallstang som står ned i bakken rett ved båten, eller kanskje til minus på ett av batteriene? Sitér dette innlegget Mons Link to post
Mr_Stian Svart 8.Januar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Januar.2022 Jeg målte mellom drevet og jord i skjøteledningen som jeg har koblet meg til på. Men jeg tror ikke det er problem med strømmen ombord. For jeg ser at sinken på drevet er veldig korrodert. Så tror jeg har noe problem selv når jeg ligger på båtplassen. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 9.Januar.2022 Del på Facebook Svart 9.Januar.2022 Hvordan er det med jording på plassen din. Kan være der problemet ligger? Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
mons Svart 9.Januar.2022 Del på Facebook Svart 9.Januar.2022 Da kan det være feil i nettet. Mål mellom jord i kabelen og noe jern el som står ned i bakken uten å være i kontakt med båten. Sitér dette innlegget Mons Link to post
hegra Svart 9.Januar.2022 Del på Facebook Svart 9.Januar.2022 (redigert) Mr_Stian skrev for 13 timer siden: Jeg målte mellom drevet og jord i skjøteledningen Normalt går jo landjord i skjøteledning til batteri minus som igjen er forbundet med drevet og motorblokk. Her ser det ut til at det ikke er forbindelse . Er kabler mellom batteri og motor og forbruk frakoblet siden den nå ligger på land ? Spør bare fordi det kan jo skape spenningsforskjeller. Hva med en prøvelampe mellom drev og jord på skjøteledning . Lyser den konstant er det noe galt. Lyser den ikke ,tja hva da ? Sikkert flere her som kan resonnere seg frem til løsning. Redigert 9.Januar.2022 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 9.Januar.2022 Del på Facebook Svart 9.Januar.2022 Dette er noe jeg har påpekt i flere tråder opp igjennom årene. Såkalte dobbeltisolerte ladere, er ikke alltid galvanisk skilt. Om dette gjelder C-tek har jeg ingen formening om. De fleste moderne ladere er av switchmode type. Disse laderne har en trafo som skiller primær og sekundersiden. Problemstillinger er at på noen ladere styre ladestrømmen direkte fra sekundærsiden (12 Voltsiden) til primærsiden (230V Siden) uten galvaniosk skille. (Dette er vanlig på mange switchmode powersupplier) Når du snakker om 18og 9 Volt er det bare en løsning som gjelder (Om du ikke vil bytte ladere) Skilletrafo. Denne er jo ikke gratis, men om ikke laderne dine er så store så kan du kanskje bruke en lten skilletrafo. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.