Jump to content

Sjøvannspumpe lekker på Sabb F6.363 TIGR

MY Oleanna

Recommended Posts

Har fått en lekkasje på innsiden av impellerhuset.

Det pare drypper jevnt inn når bunnventilen står åpen.

Ser for meg at det er noen form for pakning/lager som impellerakselen løper igjennom som må byttes.

Har tatt ut impelleren, og forsøker å dra selve impellerhuset ut fra akselen, men det går bare ca 5mm ut før det er stopp.

Er det noen form for låsesplint eller noe som jeg ikke har oppdaget? Eller tenker jeg helt feil ad. hvordan dette må være satt sammen?

20220105_215116.jpg

Dette er en klassiker. Simmering som må skiftes. Vanligvis er da lageret på vannsiden også gåent. Du må nok ta hele pumpa ut. Delene koster lite og jobben er ikke spesielt vanskelig hvis du har tilgang til litt verktøy og gjerne en skrustikke. Det er flere tråder om dette her på forumet.

Du trenger standard simmerringer med rustfri fjær og lagere med riktig dimensjon. Ikke tenk "originaldeler" (hvis du ikke har for mye penger som du vil bli kvitt).

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Tetningen kan du forsåvidt skifte forfra ved å først ta bort kamplaten og bakplaten i impellerhuset. Men som NilsPils skriver, sannsynligheten er stor for at lagrene også er svekket. Og da må du demontere bakfra. Det er en låsering som holder lagrene der. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...