fiskehekta Startet 6.Januar.2022 Del på Facebook Startet 6.Januar.2022 Hei, Jeg er 18 år å har et halvt år igjen med vidergående å vil begynne å planlegge hvordan jeg skal få meg jobb på en fiskebåt. Jeg har noen venner som jobber på fiskebåt å som jeg har forstått så må jeg ha et sikkerhetskurs og en legeerklæring som er minstekravet. Er det noen som har erfaring med søking av jobb på fiskebåt og vet hvor man skal starte? Tusentakk på forhånd! Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 6.Januar.2022 Del på Facebook Svart 6.Januar.2022 Hei. Du nemner minstekrava. Ta kontakt med Fiskeridirektoratet (dei er hjelpsame), www.fiskeridir.no og/eller ein skule som driv opplæring av fiskarar. T.d. på Austevoll. Lykke til! Når det gjeld det å få jobb på ein fiskebåt så er engasjement viktig. Ask Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 6.Januar.2022 Del på Facebook Svart 6.Januar.2022 Det er ikke lett å få plass for en nybegynder på fiskeri i dag. Du må enten ha tidligere erfaring med yrkesfiske, eller utdannet via Fiske og fangst. Den enkleste måten å få jobb på er å kontakte rederiene direkte. Alle større og seriøse fiskebåtrederi har egen hjemmeside, og på denne hjemmesiden finner du telefonnummer til mannskapssjef og/eller mannskapskoordinator. Og har du da utrolig flaks, så ringer du akkurat på samme tidspunkt der rederiet har fått inn en melding om at en fisker nettopp har blitt sjukemeldt og båten skal gå fra for eksempel Tromsø om 6 timer, og da må du stille opp på kaien før båten går. Har du da helseattest og sikkerhetskurs klart, så er det en liten mulighet for at akkurat du får den jobben. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 6.Januar.2022 Del på Facebook Svart 6.Januar.2022 Ser også at du har tenkt å søke når du er ferdig på skolen til sommeren. Akkurat da tror jeg det kan være ekstremt vanskelig å komme inn, for det er da rederiene tar inn nye lærlinger fra Fiske og fagst-linjen. Men søker du i september-oktober, så tror jeg sjansene øker betraktelig. For da har en del av førstereisguttene funnet ut at mor ikke er der og vasker klær og rydder opp for deg etter maten og at dei rett og slett ikke har skjønt hvor stort arbeidspress det virkelig er å være fisker. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 6.Januar.2022 Del på Facebook Svart 6.Januar.2022 Det er en haug av disse 50-60 fotingene som går på Finnmarks fiske på vårparten. Der er det alltid mannskapsmangel så har du sikkerhetskurs er det ikke noe problem å få plass. Sitér dette innlegget Link to post
fiskehekta Svart 6.Januar.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Januar.2022 Tusentakk for svar alle:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.