Jump to content

Galvanisk tæring fra elforsinket brakett - må den isoleres helt?

Mastiff

Recommended Posts

Jeg har noen lamper som skal monteres på en aluminiumsbåt. Braketten deres er elforsinket (jeg må sikkert male den med hammerlakk etter noen år, men den tid, den sorg). Braketten ser sånn ut:

image.png.4983ec50958f2ab8738a9877c48ee86b.png

Jeg skal bruke syrefaste skruer og muttere for å feste brakettene i kraftige aluminiumsvinkler, som i sin tur skal skrus fast i selve båten. Mellom undersiden av braketten og aluminiumsvinkelen skal jeg ha en nylonskive for å isolere selve braketten fra aluminiumsvinkelen, og det skal jeg også ha mellom mutteren og aluminiumsvinkelen. Men må jeg i tillegg ha krympeslange eller noe sånt rundt den biten av den syrefaste skruen som er i kontakt med alumniumen, eller blir det så lite som blir overførst der at det ikke vil skade båten? Det er ingen katastrofe om det tæres litt på aluminiumsvinkelen, de restene jeg har liggende og skal bruke er minst 5-6 millimeter tykke. Vil det eventuelt hjelpe hvis jeg har nylonskiver mellom aluminiumsvinkelen og selve skroget? Det blir jo også syrefaste skruer som fester aluminiumsvinkelen til skroget.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Mastiff skrev for 6 timer siden:

Braketten deres er elforsinket

Ting og tang som er elektrolyttisk forsinket egner seg veldig dårlig i båt. Det ruster nesten som ubehandlet stål. Jeg ville nok laget meg noe av rustfritt eller alu. Hvis du ikke har mulighet til det så bør du i alle fall male med et eller annet, f.eks. tectyl. 

@Havarita Takk, da stikker jeg nedom V&M (foretrekker dem) og spør etter det. Jeg visste ikke hva det het engang.

@Komodo Det er ikke sikkert at det er akkurat elforsinket, det er bare ikke syrefast. Det har stått ute nær båten i en sesong uten å få en rustflekk. Kanskje det heter varmeforsinket? Det er iallfall ikke galvanisert, for det er da aldri så blankt.

Mastiff skrev 19 minutter siden:

Kanskje det heter varmeforsinket? Det er iallfall ikke galvanisert

Varmforsinking og galvanisering er det samme. De er nok el.forsinket, men det er mulig jeg dramatiserte rustprosessen en smule :giggle: Hvis de har tålt å stå ute et år, så går det nok greit videre også. Men uansett lurt å male eller spraye dem med et eller annet før de ruster. 

Forrsten, @Havarita, hvorfor ville du isolert aluminiumsvinkelen fra skroget? Eller heller fra overbygningen og framdekket. Mener du at ulike typer aluminium kan føre til galvanisk tæring? Det står en overbygning på båten som jeg tror må være laget i Norge (Malvik nord for Trondheim, der båten var i bruk i ti år som leppefiskebåt), og en leppefisktank som jeg har bygd om til skap. Og de er jo i direkte kontakt med skroget, selv om det er forskjellige typer aluminium enn i resten av båten.

Pga boltene.

Syrefaste bolter har 'lampelys' i spenningsforskjell i spenningsrekka, og er meget effektive 'katoder'.

Så med elektrolytt (saltvann) til stede vil prosessen kunne gå ubehagelig fort.

Forskjellene i alu-kvalitet utgjør ikke så mye, men det var dumt om det var båten og ikke braketten som 'ofret seg'.

Pop-nagler (alu) kan benyttes, om du vil unngå bolter /isolering eller sveising .

@Escaro Er du sikker på atdu svarte i riktig tråd nå?

@Havarita Aha, den diskusjonen, ja. Det er litt delte meninger der på forumet, har jeg sett. Så å si alt på alubåter som skrus fast, er jo skrudd med syrefaste bolter, så jeg er ikke så veldig redd for akkurat den, så lenge det er så pass lite i forhold til mengden av alu. Dekksplater, sete og masser annet er skrudd fast med syrefast i båten min fra fabrikkens side, og de har ikke skapt problemer. Men jeg (og også tidligere eier) har jo vært nøye med å bytte skroganoden på 500 gram hvert år. Og alle motoranodene. :wink:

Jeg ringte forresten Verktøy og Maskin, og de hadde inne akkurat det jeg trengte, så jeg eller fruen stikker nedom dem i dag. :thumbsup: Så stikker jeg kragehylsa gjennom vinkelenl, legger på en av de tykke nylonskivene jeg har, skjærer kragehylsa i flukt med toppen av den og skrur fast med låsemutter. Det burde funke bra.

Redigert av Mastiff (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...